• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » Greenpeace – Coca-Cola’s plastic voetafdruk

Greenpeace – Coca-Cola’s plastic voetafdruk

3 oktober 2017 door de redactie

Coca-Cola produceerde in 2016 wereldwijd zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen, oftewel 3400 per seconde. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace. Dit aantal is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden. En dat valt slecht te rijmen met de situatie in onze oceanen. Die zitten al tjokvol plastic afval.

Gisteren is Greenpeace een wereldwijde campagne begonnen, waaronder een online petitie, om de frisdrankgigant te bewegen zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic.

Plastic voetafdruk

Coca-Cola is de grootste frisdrankproducent ter wereld. Het bedrijf produceert wereldwijd veruit de meeste plastic flessen. Hoeveel precies weigert het bedrijf bekend te maken. Daarom is Greenpeace zelf onderzoek gaan doen. En daaruit blijkt dat Coca-Cola steeds meer wegwerpplastic gebruikt. In 2016 ging het om 110 miljard wegwerpplastic flessen wereldwijd. In die flessen zit gemiddeld slechts een schamele 7% gerecycled plastic.

Meike Rijksen, campagneleider bij Greenpeace: “Het is te bizar voor woorden dat terwijl de hele wereld roept om de plastic soep aan te pakken, Coca-Cola juist alleen maar meer ongerecyclede wegwerpplastic de wereld in blijft pompen. Het gaat om 3400 wegwerpplastic flessen per seconde. We kunnen niet op tegen zo’n grote stroom nieuw plastic. Het bedrijf moet onmiddellijk verantwoordelijkheid nemen voor de plastic vervuiling die het veroorzaakt door wegwerpplastic uit te faseren, te focussen op hergebruik en 100% gerecycled materiaal te gebruiken”.

Greenpeace eist dat Coca-Cola zo snel mogelijk de volgende stappen onderneemt:

  • Verminderen en hergebruiken – Ga over op herbruikbare verpakkingen en ontwikkel leveringsmethodes op basis van hergebruik.
  • Recyclen – Zorg dat de overige verpakkingen gemaakt zijn van 100% gerecycled materiaal, en dat ze gerecycled of gecomposteerd kunnen worden
  • Openbaar maken – Wees transparant over de soorten en hoeveelheden gebruikt, hergebruikt en gerecycled plastic, zodat de voortgang gemeten kan worden.

 

De multinational heeft geen voornemens, beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen. In plaats daarvan wijst het bedrijf voornamelijk naar de verantwoordelijkheid van de consument. Maar wereldwijd lobbyt het bedrijf tegen oplossingen zoals statiegeld, een systeem waar ze ooit zelf aan de wieg van stond. In Nederland speelde het bedrijf een grote rol in het einde van de hervulbare plastic fles en de introductie van de wegwerpplastic fles. Volgens Greenpeace heeft Coca-Cola als grootste frisdrankproducent een voorbeeldfunctie voor de sector en moet ze leiderschap tonen. Het bedrijf kan de verduurzaming van de industrie op gang brengen en versnellen.

Plastic soep

Onze oceanen worden overspoeld met plastic afval. Momenteel zit er ruim 150 miljoen ton plastic in onze oceanen en elk jaar komt er ruim 12 miljoen ton bij. Alsof er elke minuut een vrachtwagen vol plastic troep in de zee wordt gekieperd. Miljoenen zeedieren, zoals vogels en vissen, sterven doordat ze dit nauwelijks afbreekbare afval binnenkrijgen of erin verstrikt raken. Het grootste deel van dat plastic komt vanaf land. Plastic flessen en doppen zijn het meest gevonden plastic afval op de wereldwijde kusten. Steeds meer mensen en organisaties beseffen dat er iets moet gebeuren om onze oceanen te redden van al deze troep.

Verantwoordelijkheid

Greenpeace sluit zich bij hen aan en stelt dat de grote frisdrankproducenten verantwoordelijkheid moeten nemen. Alleen beter opruimen van het afval is namelijk niet genoeg. De frisdrankindustrie produceert gezamenlijk 300 miljard plastic PET-flessen per jaar, waarvan bijna de helft na één keer gebruiken wordt weggegooid. Deze productie stijgt naar verwachting tot 2021 met 20 procent. Hoog tijd dus dat de frisdrankenindustrie haar verantwoordelijkheid neemt voor haar producten die onze oceanen vervuilen.

Bron Greenpeace.

 

Categorie: Economie, Gezondheid, Milieu, Natuur Tags: Coca Cola, Greenpeace, oceanen, plastic soep, productie flessen

Lees ook:

  1. Groot zandkunstwerk op strand Wijk aan Zee tegen plastic vervuiling
  2. Greenpeace bouwt Neptunus van hout op Scheveningse strand
  3. Greenpeace – Pickwick, Albert Heijn, Red Band, Jumbo en Unox genomineerd voor Mispaksel
  4. VN-rapport benadrukt noodzaak voor meer beschermde gebieden in de oceanen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.