Meer dan 90 procent van de ei- en vleesaanbiedingen in het paasassortiment van de supermarkten heeft geen welzijnskeurmerk. Dit blijkt uit een analyse van Wakker Dier over 427 vlees-, vega- en eiproducten in de paas- en weekfolder van de dertien grootste supermarkten. Van de 167 vleesaanbiedingen voor de gourmet heeft 98 procent geen welzijnskeurmerk. Dit is bijvoorbeeld gewoon plofkip of industrievarken.
Maar drie gourmetaanbiedingen zijn biologisch, vijf vegetarisch. Bij de 72 vleeswarenaanbiedingen is er slechts één te vinden met het Beter Leven keurmerk. Het traditionele eieren zoeken met Pasen wordt voor de bewuste consument helemaal moeilijk gemaakt. Supermarkten hebben als folderaanbieding alleen geverfde paaseieren van kippen die nooit buiten komen. Wakker Dier: “Supermarkten proberen van Pasen hetzelfde dieronvriendelijke vreetfestijn te maken als het kerstfeest. Met onder meer veel vleeswaren voor paasontbijt en –brunch en gourmetschotels voor het paasdiner, proberen zij met Pasen de tegenvallende kerstomzet te compenseren. De door de supermarkten beloofde verduurzaming van het vleesassortiment wordt voor het gemak met Pasen even vergeten.”
Een verantwoord Pasen?
Het paasfeest bestond jarenlang uit een lekker ontbijtje, misschien een brunch. Maar daar verdienen supers te weinig aan. Zij willen graag dat er met Pasen net zoveel gegeten wordt als met Kerst. Liever verkopen ze zelfs nog meer, want de omzet met Kerst viel tegen. Het CBL hoopt deze Pasen op een topomzet. Met uitgebreide folders en een luxe paasassortiment proberen supers van Pasen een tweede vreetfestijn te maken. Het is een dieronvriendelijk vreetfestijn, want dierenwelzijnskeurmerken zijn in de paasfolders amper terug te vinden. Gek genoeg liet het CBL deze week nog weten dat supermarkten juist een verantwoord Pasen tegemoet gingen. Dit gaat echter alleen over de chocolade-eitjes want wat betreft vlees en eieren is het paasassortiment beslist niet verantwoord. De folders staan bol van plofkip, industrievarken en schuureieren.
Het onderzoek
Het onderzochte paasassortiment is bepaald aan de hand van (online) folders van de 13 grootste supermarkten in de week voor Pasen. Het omvat de producten die buiten het gangbare basisassortiment vallen, genoemd in de paasfolders en (online)weekfolders van Aldi, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Emté, Plus, Dirk, Deka, C1000, Coop, Deen, Hoogvliet en Vomar. Er is gekeken naar het aanbod van vlees en eieren, ongeacht de vraag of het product afgeprijsd is. Bij de eieren tellen de verse, gekookte, geverfde en de gevulde eieren. Scharreleieren komen niet in aanmerking voor het Beter Leven keurmerk; de kippen zitten permanent in de stal opgesloten. Scharreleieren beschouwen wij daarom in dit onderzoek als ei zonder welzijnskeurmerk. Promoties voor eiersalades zijn niet meegeteld.