• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Het jaar 2020 – dag 237 – staphorst

Het jaar 2020 – dag 237 – staphorst

25 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Ik heb al ongeveer 20 jaar een eigen kleermaker, niet dat hij van mij is, maar ik laat mijn overhemden en jasjes door hem maken. Hij woont en werkt in Staphorst, is een Hindoe, dat zijn de beste kleermakers zeggen ervaringsdeskundigen en hij heet Khaarah. Staphorst ligt niet naast de deur in Rotterdam waar de Kloosterbunker staat waarin ik woon, maar de ritten naar mijn kleermaker maak ik met grote vreugde.

Klus op de Noordzee, 1973, foto RPR.

In de journalistiek gaat het om vragen beantwoorden. Dus eerst geef ik antwoord op de vraag van het waarom van de kleermaker. In mijn column over de bolus in een barak van zeer verdrietige maar ook hongerige stadskinderen in Vorden maakte ik melding van het feit dat ik ondanks de hongerwinter van ’44-’45 in 1946 een geboortegewicht had van 9 pond. Ik ben altijd al tegen de stroom in geweest. Toen ik volwassen was en nog geen grammetje vet op de botten had woog ik 98 kilo, ik had het lijf van een adonis.

De gewichtstoename begon toen mijn vrouw, de moeder van mijn kinderen, zwanger was van onze eerste. Niks is zo mooi als een zwangere vrouw die leven schenkt. Waarschijnlijk uit een soort solidariteitsgevoel groeide ik in de breedte mee en ondanks enkele strenge diëten waarmee ik wel 25 kilo afviel en ik doodongelukkig werd door het eten van zure bommen en smerige krakende groene sla bleef ik de zwanger status houden.

Mijn laatste kuur eindigde heel lang geleden toen in bij een diëtiste zat in de Spoorstad, ook niet een van de slankste. Maar haar adviezen hielpen wel. Tijdens een consult opende de deur van haar spreekkamer en een man van wel naar schatting 130 kilo – we mogen hem gerust blubbertje noemen- waggelde op kromme benen die het gewicht nauwelijks konden dragen de ruimte  in.  De buik klotste links en rechts. Het was geen patiënt maar haar eigen man. Dat was daar niet pluis en ik ben er nooit meer heengegaan.

Door de onstuimige groei van het lijf, journalisten eten vaak buiten de deur en zitten veel, was ik aangewezen op kleding uit de outsize manshop.  Hoe vriendelijk ik er altijd werd ontvangen-  de hemden, broeken en jassen waren qua grootte niet altijd naar mijn zin. Bij het bukken was soms toch en stuk bilnaad te zien of als ik hoestte vlogen er knoopjes van het hemd. Te smalle jasjes veroorzaakten een hoog stemgeluid waardoor ik in winkels met mevrouw werd aangesproken.

Tot ik met een vriendin bij de kleermaker in Staphorst belandde. Het was een verademing. Je verwacht in Staphorst geen Hindoestaanse kleermaker, maar hij was er toch. Ik noem hem Khaarah omdat mijn vriendin hem zo noemde, maar ik geloof dat het zijn achternaam is dus eigenlijk is het onbeleefd. Zouden mensen mij met Hoek aanspreken dan zou ik dat ook niet leuk vinden. Hé Hoek.

De stoffen waarvan de hemden en jasjes gemaakt worden koop ik bij een stoffenzaak in Rotterdam. Katoen, zijde, linnen, dat soort. Dan bel ik de kleermaker op en maak een afspraak. In zijn huis gelden vaste rituelen, eerst zet zijn vrouw een kopje thee, koekje er bij, en met de kleermaker praat ik dan over van alles en nog wat maar niet over kleding. Ik informeer hoe het met zijn kinderen gaat en hij met de mijne. Hij komt regelmatig in Den Haag dus ik vraag naar zijn ervaringen daar. Omdat Rotterdam vlakbij Den Haag ligt praten we ook over Rotterdam.

Na ongeveer een half uurtje staat de kleermaker op, opent het wikkel met de stoffen, keurt ze en neemt mij met een centimeter de maat. Ik vertel hem dat ik graag een borstzakje wil om mijn bril in te steken – hij noteert borstzakje, kleur van knoopje, hij noteert kleur van knoopjes en zegt altijd: ik maak het hemd 2 centimeter wijder. Zijn vrouw schenkt nog een kopje thee in en na een, twee weken zijn de hemden klaar en haal ik ze op.

Niks is zo heerlijk als een door een eigen kleermaker genaaid hemd ervaar ik als zoon van een havenarbeider.

De laatste keer dat ik bij hem was schrok ik wel. Hij was geen kleermaker meer maar bekleedde scooters met leer met een speciale print, vertelde hij. Hij zag hoe ik bedrukt keek- ik heb geen scooter, maar hij zei troostend dat hij voor speciale maten nog wel kleding bleef maken. Ik kon hem wel kussen.

Mijn wens is: iedere arbeider zijn eigen kleermaker.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Geluk, Gezondheid Tags: kleding, kleermaker, Staphorst

Lees ook:

  1. Franje-dier in crisistijd
  2. Staphorst
  3. Het jaar 2021 – dag 168 – loempia
  4. Het jaar 2021 – dag 360 – kleermaker

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.