• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Foodwatch – Samenwerking Red Bull en FC Utrecht onverantwoord

Foodwatch – Samenwerking Red Bull en FC Utrecht onverantwoord

15 juli 2025 door de redactie Reageer

Foodwatch veroordeelt Red Bull-sponsoring FC Utrecht: ‘Verkapte marketing naar kinderen moet stoppen’

De aangekondigde samenwerking tussen energiedrankfabrikant Red Bull en FC Utrecht is een schandalige vorm van kindermarketing die het normaliseren van ongezonde energiedranken bij jonge voetbalfans bevordert. Zo stelt voedselwaakhond foodwatch.

Voetbalclubs fungeren als rolmodellen voor duizenden kinderen en jongeren. Door een partnerschap aan te gaan met een producent van energiedrankjes – die vanwege hun hoge cafeïne- en suikergehalte niet geschikt zijn voor minderjarigen – stuurt FC Utrecht een verkeerd signaal naar het jonge deel van hun achterban.

‘Dit is pure kindermarketing met een heel erg ongezond product,’ aldus directeur van foodwatch Nicole van Gemert. ‘Kinderen die hun favoriete voetbalclub zien samenwerken met Red Bull, zullen dit merk automatisch associëren met sport, prestaties en hun helden. Dit is precies wat de tabaksindustrie decennia deed voordat we dat terecht verboden.’

De timing is extra zorgwekkend nu steeds meer jongeren energiedranken consumeren, ondanks waarschuwingen van gezondheidsexperts over risico’s zoals hartkloppingen, slaapproblemen en afhankelijkheid. Verschillende Europese landen hebben al restricties ingevoerd op de verkoop van energiedranken aan minderjarigen.

Als sinds 2014 voert foodwatch actief campagne op dit thema. In 2018 is er onderhandeld over leeftijdsrestricties voor energiedrankjes aan de kassa van supermarkten. Dit heeft echter weinig tot geen resultaten opgeleverd. Vervolgens heeft foodwatch een oproep gedaan aan de tien grote Nederlandse supermarkten (samen goed voor 90% marktaandeel) om een leeftijdsgrens tot 18 jaar te gaan implementeren. Ondanks het feit dat supermarkten hebben gesteld open te staan voor een leeftijdsgrens op energiedrankjes hebben alleen Lidl en Aldi er een ingevoerd.

Foodwatch roept FC Utrecht op om deze deal te heroverwegen en in plaats daarvan partnerships aan te gaan die een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van jonge supporters. ‘Voetbalclubs hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid die verder reikt dan commerciële belangen. Het is tijd dat we als samenleving een duidelijke grens trekken: sport en kindermarketing voor ongezonde producten horen niet samen.’

Nuttige links (Foodwatch)
https://www.foodwatch.org/nl/supermarkten-willen-nationale-leeftijdsgrens-energiedrankjes
https://www.foodwatch.org/nl/ruime-meerderheid-wil-leeftijdsgrens-energiedranken
https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagne-themas/onze-campagnes/voeding-en-gezondheid/leeftijdsgrens-energiedrankjes/
Bron foodwatch.

 

Categorie: Geluk, Gezondheid Tags: FC Utrecht, Foodwatch, kindermarketing, ongezonde energiedranken, Red Bull-sponsoring FC Utrecht

Lees ook:

  1. Klacht foodwatch tegen kindermarketing McDonald’s op social media
  2. foodwatch vs. McDonald’s: kinderidolen op Insta en website mogen niet
  3. Foodwatch eist keiharde maatregelen tegen kindermarketing
  4. Foodwatch –  Overtredingen regels kindermarketing aan orde van de dag

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 21 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 22 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 26 juli 2025
    Workshop Japans inktschilderen
  • 26 juli 2025
    (zomer) meditatie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhistische Lama: ‘Lesbiennes zullen als eersten verlichting bereiken’
    • Zitten in verbondenheid – Ademhalingsoefeningen
    • Thich Nhat Hanh – Gelukkig voortbestaan…
    • Voorzitter The Hague Group: ‘Het gaat ons niet om de zoveelste persverklaring, maar om tastbare maatregelen tegen Israël’
    • Vajradakini’s Tantra on the Demons: A Sourcework for Women of Wisdom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.