• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Vrijdag Zindag – Veelbelovende weiniggevende mens

Vrijdag Zindag – Veelbelovende weiniggevende mens

16 mei 2025 door André Droogers

Hoe Homo Sapiens mislukte

Zullen we het maar onder ogen zien: de mens is steeds meer een mislukt dier. Ogenschijnlijk is het mensdier in het voordeel. Homo Sapiens is veel beter dan andere dieren in staat om talige betekenis te geven aan eigen leven en werkelijkheid. Maar juist die voorsprong op andere dieren blijkt steeds meer een gigantische handicap te zijn. Ook de moderne mens kan de oneindige mogelijkheden niet aan, ondanks alle wetenschappelijke kennis. Leiders geven namens en voor anderen betekenis, maar mislukken stelselmatig. Het genie blijkt per saldo een prutser te zijn, helemaal als het zich opschaalt tot machthebber.

Zie de moderne mens

Sorry, dit wordt geen vrolijk mensbeeld. Temeer omdat de individualisering de mens in de laatste eeuwen verantwoordelijk heeft gemaakt voor de eigen zingeving. De gave is steeds meer een opgave geworden. De moderne mens weet minder dan ooit wat hij aan moet met de voorsprong op de andere dieren. Hij leek zo veelbelovend, maar weet steeds minder te geven.

De kroon van de evolutie? Eerder verdiepende involutie. In de mensengeschiedenis waren er af en toe herstelpogingen middels revoluties: agrarisch, stedelijk, 1889, industrieel, 1918, 1968, 1989, digitaal. Maar die hadden altijd een schaduwkant. De modernisering bracht geen uitkomst, maar maakte het probleem eerder groter en onbeheersbaarder. Zie kapitalistische uitwassen, klimaatcrisis, oorlogen, armoede, migratiestromen. Kranten registreren dagelijks het falen.

In ons land haalde de ontzuiling de vaste kaders weg, zonder dat er iets voor in de plaats kwam. Dat vergrootte de vrijheid, maar zorgde er ook voor dat niet meer duidelijk was wat de kernwaarden voor individu en samenleving zijn. Populisme kreeg ruimte.

Maak kennis met Kees Luns

Laten we, nu in onze tijd het individu op een voetstuk staat, één modern exemplaar van de mislukte diersoort mens onderzoeken. We kijken mee over de schouder van één persoon. Zo krijgen we inzicht in de huidige prutspraktijk van de mens als betekenisgever.

Maak kennis met vijftiger Kees Luns. Hij komt net onder de douche vandaan, heeft zich afgedroogd en staat nu in Adamskostuum voor de badkamerspiegel. Een filosofische bui is voor hem aanleiding om zichzelf eens goed te bekijken. Dat leidt tot een innerlijke monoloog-dialoog. Kees onderzoekt de betekenis van Luns als falende betekenisgever.

Kees bespiegelt

‘Tja, Luns, daar sta je dan zoals je op de wereld kwam. Je hebt intussen wel een grote mond, maar ook een klein hartje. Vaak weet je niet wat je moet zeggen, en dan roep je maar wat. Over je gevoelens ben je de regie al lang kwijt. Wat een verstandige keuze is, weet je eigenlijk niet. Je lijkt hartstikke sociaal, maar je voelt je toch ook vaak eenzaam. Zelfs met je eigen partner en kinderen blijf je per saldo op afstand. Zo ook met je naaste collega’s.

OK, Luns, je hebt een redelijk beloonde vaste baan. Je koos zelf het werk dat je doet, maar daarmee was je je keuzevrijheid kwijt. Echt plezier in je werk heb je maar zelden. Je hebt inspraak, zeggen ze, maar een bedrijf is geen democratie. Je snapt ook vaak de zin niet van wat je moet doen op jouw afdeling. In een supergrote machine ben je een piepklein radertje. Daardoor lijk je onmisbaar, maar voor jou is er zo een ander.

Toegegeven, je hebt het wel beter gekregen dan je pa en opa. Maar zullen je kinderen dat ook kunnen zeggen? Van wat je overhoudt, koop je kick-dingen. Die duren qua aankooplol een weekend. Nu ja, de vakantiepret hooguit een week. Dat gezinsautootje was geweldig, ooit, maar nu is het een achterhaald model. Er zit niet eens navigatie in.

Dus denk je steeds vaker na over de zin van je leven. Dat doe je aan de hand van de brokstukjes zin die pa en opa hebben doorgegeven. Daar zitten wel mooie mozaïeksteentjes bij, zoals iets doen voor een ander, zonder dat je er beter van wordt. Of gewoon meeleven als die ander even in de stront zit.

Een deel van die mozaïeksteentjes is religieus. Opa en pa waren nog van de kerk. Een van die steentjes belooft een paradijs, maar pas na dit leven. Maar zeg eens: waarom hebben religies een universele boodschap en zijn ze tegelijk zo exclusief als wat? Bestaat God nu wel of niet voor jou? En waarom krijgt het kwaad steeds vrij spel? Weet jij waarom vrede en oorlog elkaar afwisselen? Erken het maar, Luns, je loopt steeds vaker tegen zinloosheid aan.

Neem nou de klimaatdreiging, stikstof en zo. Je zag het pas nog in het nieuws: als iedereen op aarde zou leven zoals wij in Nederland, dan heb je drie aardes nodig. Waarschuwingen voor klimaatellende gaan bij regeringen het ene oor in, het andere uit. Waar blijf jij dan, burger K. Luns? Wat betekent jouw stem in het stemhokje? Ook daarbij ben je een – nog pieperiger – klein radertje. Weet jij veel?

Wat je wel weet: dat je er iets van wilt maken, maar dat je, als je de vijftig gepasseerd bent, ontdekt dat je marginaal bent. En dat je marge ook nog aan de smalle kant is. En wat zo frustrerend is: je hebt wel een idee hoe het anders kan, maar je hebt geen speelruimte. Het zal wel in het beestje zitten, mens geheten. En dan heb jij nog door dat je feitelijk mislukt bent, maar heel veel anderen hebben dat niet eens in de gaten.

En nu moet je je als de bliksem gaan aankleden, Luns! Een plezierige werkdag, Maak er wat moois van, ondanks je weet wel.”

Resteert nog speelruimte?

Tot zover Kees die Luns toespreekt. Met zijn menselijke gave om van alles van betekenis te voorzien, ook zichzelf, formuleert hij voor zijn spiegeltje spiegeltje aan de wand de naakte lelijke waarheid. Dit ben ik, een modern mens, dit is mijn identiteit – of gebrek daaraan. Ik val door de mand.

Anderen gun je een kijkje in die spiegel, vooral als ze niet, zoals Kees Luns, in de marge verkeren, maar in het machtscentrum. Zij hebben de beschikking over allerlei machtsmiddelen, maar kunnen zelfs dan hun beloften niet waarmaken. Niet in vijfentwintig uur onderhandelen, niet in honderd dagen decreten, niet in drie jaar oorlog, en zeker niet in anderhalf jaar genocide.

Er is nu wel erg veel dat Luns en alle andere mensen overstijgt. Dat was er altijd al en zal zo blijven. Het zit in zijn DNA dat de mens overstegen wordt. Hij zoekt manieren om met die overstijgende gehelen om te gaan, maar faalt, per definitie. Wat voor -isme of -dom hij ook aanhangt, het is niet afdoende. Hooguit herkent hij zich in Luns’ zelfportret van de veelbelovende weiniggever.

De enige troost is dat de mensheid perioden kent dat het beter lijkt te gaan. Dan krijgt ze even adempauze. Ze is dan moe van alle ellende en domheid. De wal keert tijdelijk het schip. Machthebbers lijken zich te bekeren. Zowaar komt het spel van de creatieve betekenisgeving heel eventjes op gang. Men durft weer te beloven en te geloven, ook al is de speelruimte beperkt.

Tot de klad er weer in komt en de samenloop van omstandigheden een donkerbruine periode programmeert. Zoals nu.

Categorie: Geluk, Maatschappij Tags: armoede, gave, homo sapiens, kapitalistische uitwassen, Kees Luns, kernwaarden, klimaatcrisis, machthebbers, migratiestromen, ontzuiling, oorlogen, opgave, prutser

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – De andere troonrede
  2. Nirvair – Karma en de wereld
  3. VrijdagZindag – Mijn complottheorie
  4. Het jaar 2024 – dag 261 – zilverenvogel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 531
    • “Maak een landkaart van je innerlijke leven, en dat van anderen”
    • Theaterfestival Bosfest keert terug in het Amsterdamse Bos
    • B’eter: Limabonen met paddenstoelen en courgette
    • Zachte Krachten Brief 48 – bomen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.