Drieënveertig procent van de folderaanbiedingen voor varkensvlees is industrievarken. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier over het derde kwartaal van 2016. Dit is opmerkelijk, omdat supermarkten vanwege dierenleed al in 2013 beloofden om industrievarken uit hun vleesschap te verbannen. Maar omdat supermarkten heel graag willen stunten om klanten te lokken, wordt deze belofte massaal verbroken.
Varkenshaas met een ster bijvoorbeeld is moeilijk te krijgen, aangezien een varken maar twee varkenshaasjes levert. Toch weerhield dit geen enkele supermarkt om afgelopen kwartaal te stunten met varkenshaas. Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: “Supermarkten weten dat er te weinig voorraad is van varkenshaas met ster om mee te stunten. Maar in plaats van te stoppen met stunten, gooien ze hun belofte overboord en kiloknallen er op los met industrievarken. Dat is hypocriet!”
Emté en Hoogvliet meest hypocriet
In 2013 beloofden alle supermarkten om het gangbare varkensvlees te vervangen door ‘het varken van morgen’, wat gelijk staat aan varkensvlees met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Toch staat er nog heel vaak varkensvlees zonder keurmerk in de folders. Supermarkten Hoogvliet en Emté stuntten het vaakst met varkensvlees zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk en doen het ook relatief gezien slecht: van al hun vele aanbiedingen met varkensvlees was respectievelijk 83 en 61 procent een kiloknaller.
Biologische varkens haast nooit in folder
Supermarkten Coop en Plus zijn de enige supers die met regelmaat varkensvlees promootten van varkens die buiten komen: respectievelijk 21 en 17% van de aanbiedingen betrof biologisch varkensvlees. Hoogvliet, AH, Emté en Dirk deden dit af en toe en de overige 6 supermarkten geen enkele keer in het derde kwartaal.
Stop stunten met varkenshaas!
Aanbiedingen drijven de vraag naar een product op. Daarom kan niet ieder product in de aanbieding; er is simpelweg niet genoeg aanbod. Dit is bijvoorbeeld het geval met spareribs en varkenshaasjes met een keurmerk. Elk varken heeft maar twee varkenshaasjes, dus voor elk bakje met twee haasjes moet een heel varken naar de slacht. Elke stunt met varkenshaasjes zonder keurmerk, betekent een schap vol varkensleed.
Toch kozen álle supermarkten er afgelopen kwartaal voor om te stunten met varkenshaas van industrievarkens waardoor ze massaal hun belofte verbraken. Van de 42 aanbiedingen met varkenshaas, betrof het maar vijf keer een aanbieding met een keurmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt die beloofde niet meer te stunten met industrievarkenshaas. Alle andere supers gaan gewoon met dit hypocriete gedrag door, Hoogvliet en Emté voorop.
Campagne tegen de kiloknaller
Wakker Dier voert campagne tegen de absurd lage vleesprijzen in de supermarkt en vraagt de supermarktbranche – de machtigste partij in de keten –te stoppen met kiloknallen. Onder een kiloknaller verstaat Wakker Dier alle folderplaatsingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Het voortdurende gestunt drukt de prijs in de keten. Dieren en boeren zijn de dupe van de lage prijzen. De campagne krijgt bijval in de Tweede Kamer, van ruim vijftig hoogleraren, de NVWA, boerenorganisatie ZLTO en tienduizenden burgers die een petitie hierover ondertekenden. Wakker Dier wil dat de supermarkten de folder inzetten om de klant te overtuigen om minder en beter vlees te kopen, in plaats van het goedkoopste. Dat is beter voor dier én boer.