Supermarkten stunten steeds meer met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dat zou blijken uit de zogenoemde ‘kiloknallermonitor’ van Wakker Dier. In 2018 stonden er volgens de organisatie 56 procent meer kip-kiloknallers in de folders dan in 2015.
Het aantal ‘kip-kiloknallers’ is sinds 2015 elk jaar toegenomen. In 2018 kwam het aantal kipstunts uit op een recordhoogte van 1.900 stuks. Supermarkten gebruiken volgens Wakker Dier de ‘kiloknallerkip’ als lokkip om klanten naar hun winkel te trekken.
Het welzijn van de lokkip zit tussen de plofkip en één ster Beter Leven-kip in en varieert per supermarkt. De lokkip komt nooit buiten, leeft in haar eigen uitwerpselen en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo’n 17 kippen op één vierkante meter. Dit is zo bij de meeste supermarkten, waaronder marktleiders Albert Heijn en Lidl, stelt Wakker Dier.
Albert Heijn staat volgens Wakker Dier al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders. Van het totaal aantal lokkipstunts van de twaalf grootste supermarktketens, neemt deze super telkens zo’n twintig procent voor zijn rekening. Daarop volgen Jumbo, Hoogvliet en EMTÉ met elk zo’n tien procent.
Na de overstap van plofkip naar lokkip werd het stil op kipgebied in supermarktland. Wakker Dier wil dat de supermarktketens de welzijnsgrens van kippen verhogen naar minimaal één ster. Daarom lanceerde ze gisteren een radiocampagne om aandacht te vragen voor de lokkip.