• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » Je leven waarderen – Waarom doe je dat, wat wil je bewerkstelligen?

Je leven waarderen – Waarom doe je dat, wat wil je bewerkstelligen?

11 januari 2022 door Nelly Giskes

Als je je leven moeilijk vindt, kun je het dan ook waarderen? vraagt Gretha Aerts. Dit is één van de kernpunten van de zentraining. Gretha vertelt over de vele methoden die de zentraditie kent om om te gaan met de onrust in onze geest. Zoals zazen (zitmeditatie), kinhin (loopmeditatie) en koans (raadselachtige verhalen). Daarnaast biedt Kanzeon Zencentrum Rotterdam als enige centrum de Big Mind Training aan, die zen combineert met een westerse bewustzijnsmethode. Uiteindelijk is het doel van alles het realiseren van wijsheid en mededogen. ‘Als er iets heilig is, dan is dit het’, zegt Gretha. Vandaag deel één van een interview met haar. Morgen deel twee.

Op een zonnige donderdagmiddag sta ik op de Noordsingel in Rotterdam te wachten op Sensei Gretha Myoshin Aerts, als ze breed lachend en met uitgestoken hand op me toe komt lopen. Ze gaat me voor en heet me welkom in Kanzeon Zencentrum Rotterdam. Hier praat ik zeker anderhalf uur geanimeerd met Gretha over haar leven, het Japanse zenboeddhisme, haar leraren en haar werk als zenleraar.

Door Nico Tydeman – volledige naam Niko Sojun Tydeman Sensei – ben je in contact gekomen met het zenboeddhisme. Kun je iets over hem vertellen en over hoe je hem hebt ontmoet? 

Dat is al 32 jaar terug… Naar aanleiding van een bepaalde fase die ik doormaakte in mijn leven gaf hij mij een boekje van Nico. Hij zei: ‘Dit moet je eens lezen.’ Dat boekje vond ik erg inspirerend, het heette ‘Zitten, de praktijk van zen’. Het is een boekje dat heel direct toepasbaar is op het dagelijks leven en er zitten ook instructies in voor meditatie. Dat probeerde ik thuis, maar dan weet je natuurlijk niet of je iets goed doet of niet en waar het nu precies over gaat.

Nico Tydeman.

Toen heb ik me opgegeven voor een weekend zenmeditatie dat Nico gaf in Brabant. Daar heb ik hem leren kennen en leren mediteren. De eerste avond vroeg hij: ‘Is hier iemand die hier nog nooit gezeten heeft?’ Dus ik zei: ‘Ja, ik..’ Nico zei toen gekscherend: ‘Dat is wel gevaarlijk om te zeggen..’ Hij gaf me daarna instructies wat ik moest doen. De eerste avond had ik wel zoiets van: waar begin ik in godsnaam aan… Want het was wel een heel weekend stil zitten en niks zeggen tegen iemand. Dat was meteen in het diepe, zo’n stilteweekend. Maar ik vond het heel bijzonder. Dit is thuiskomen voor mij, dat popte zo op in m’n hoofd. Wat het precies betekende wist ik ook niet, maar het gaf me het gevoel van: hier wil ik meer van weten.

Dat maakte dat ik naar De Kosmos ben gegaan in Amsterdam, daar had Nico eens in de week een zengroep. Hij had tot die tijd vooral zen leren kennen via Karlfried Dürckheim. Een Duitse man die het zitten meegebracht had in de oorlog vanuit Japan naar Duitsland. Op een gegeven moment is hij leerling geworden van Genpo Merzel Roshi en ik ben in zijn kielzog meegegaan. In een bepaald opzicht moest Nico ook nog veel leren, hij was nog niet klaar.

Je andere leraar is dus Genpo Merzel Roshi. Wanneer heb je hem voor het eerst ontmoet en kun je iets over hem vertellen? 

Genpo Roshi maakte altijd een trip door Europa en op een gegeven moment gingen mensen ook met hem meereizen. Dat heb ik ook een tijd gedaan. Hij kwam drie keer per jaar naar Nederland, ik had hem wel eens gezien in de Kosmos. In de zomer van 1984 ben ik toen naar een retraite van hem gegaan in de Tiltenberg. Dat centrum bestaat niet meer als zencentrum, het is nu een onderdeel van de katholieke kerk geworden.

Maezumi Roshi en Genpo Roshi.

Die retraite was een hele gebeurtenis, dat deed heel veel met me. Genpo Roshi is iemand die veel experimenteert met de vorm. Hij is opgeleid door Maezumi Roshi. Maezumi Roshi is een Japanner die naar Amerika was gekomen, maar hij had zijn volledige training gevolgd in Japan. Genpo Roshi is een leerling van Maezumi Roshi, dus hij heeft ook die hele traditionele zentraining gehad. Met de hiërarchie, de kleding, de stadia, de inwijdingsrituelen enzovoorts. Toen ik hem leerde kennen, wilde Genpo Roshi dat even opzij zetten. Hij wilde weten hoe we als westerlingen omgaan met deze traditionele vorm die uit Japan komt.

In plaats van dat hele strakke, traditionele, zaten we tijdens die eerste retraite in cirkels, waren er geleide meditaties en visualisaties. Dat is in de zentraditie niet zo gewoon. Soms was er muziek in de zendo, er waren groepsgesprekken, we deden yoga, het was prachtig weer buiten… Het was een geweldige retraite. Daarna ben ik heel veel naar retraites van hem geweest. Hij experimenteerde met die vrije vormen, maar als hij weer naar Japan was geweest voor bepaalde ceremonies, voerde hij daarna vaak weer een traditioneel vormaspect in, want dat vond hij dan ook wel weer heel belangrijk. Zo heeft hij altijd wel met de vorm gestoeid.

Tot op de dag vandaag? Of heeft dat zich op een bepaald moment gestabiliseerd? 

Genpo Roshi heeft op een gegeven moment het Big Mind Proces ontwikkeld en op dit moment concentreert hij zich daar vooral op. Een enkele keer doet hij nog wel eens iets met zen, maar veel minder dan hij ooit gedaan heeft.

De Big Mind Training, die jij zelf ook geeft in Rotterdam, is een training die de inzichten van zen combineert met een westerse bewustzijnsmethode, Voice Dialogue. Wordt deze methode ook toegepast door andere zencentra, behalve door de volgelingen van Genpo Roshi? En wat zie jij als de meerwaarde van deze training?

De Big Mind Training is echt een vinding van Genpo Roshi zelf, die wordt niet door andere zencentra gegeven. Bij het Big Mind Proces wordt gebruik gemaakt van zen en de psychotherapeutische wereld, met het doel die twee bij elkaar te brengen. Toen Genpo Roshi zelf in opleiding was in Los Angeles kwam Hal Stone naar het zencentrum om de zenstudenten onderricht te geven in Voice Dialogue. Daar heeft Genpo Roshi het leren kennen. Veel later, toen Genpo Roshi kinderen had, gebruikte hij die methode wel eens om hen bezig te houden als ze een lange reis moesten maken. Daarna is hij met ons gaan experimenteren als studenten, op die manier heeft hij de Big Mind Training ontwikkeld.

Genpo Roshi was heel erg bedreven in het onderscheid tussen het relatieve en het absolute van ons bestaan, Big Mind, waar alle spirituele richtingen zich op richten. Veel minder op het persoonlijke bestaan. Het ging hem echt om inzicht verkrijgen in de Big Mind geest. Dat gegeven samen met de Voice Dialogue, die zich richt op de facetten van onze persoonlijkheid en die bevragen, dat is Big Mind Training.

Je kunt de persoonlijke facetten van iemand bevragen, maar je kunt ook Big Mind bevragen. De kunst is om de mensen te vragen de switch te maken van degene als persoon, als geheel, naar een facet van zichzelf. Dan moet die persoon ook echt gaan verzitten. Als je daar zit, dan ben je als het ware op dat moment dat facet in eerste persoon.

Dan ben je bijvoorbeeld de nieuwsgierige. Eerst vraag ik dan aan de persoon: mag ik de nieuwsgierige spreken? En als dat goed is, ga je verzitten. Vervolgens vraag ik: wie ben jij? En de ander zegt: ik ben de nieuwsgierige van Nelly. Dan is Nelly de derde persoon geworden en de persoon die naar voren komt, is de eerste persoon geworden. Op die manier kun je dan een gesprek aangaan en vragen stellen: Wat doe je als nieuwsgierige? Wat is je taak in het leven van Nelly? Kun je bedenken hoe jij als nieuwsgierige werkt om iets te weten te komen? Waarom doe je dat, wat wil je bewerkstelligen? Stel dat jij de enige bent van alle persoonlijkheden, die echt erg aanwezig is in Nelly, wat betekent dat dan voor haar als persoon? Of wat betekent het als jij, de nieuwsgierige, er niet mag zijn?

Al die kanten zijn energieën. Te nieuwsgierig is niet goed, en helemaal niet nieuwsgierig is ook niet helemaal goed voor de persoon. Niet dat het verkeerd zou zijn, maar als je een compleet mens bent, is het fijn als al die facetten van jou hun rol kunnen spelen op een gezonde manier.

Dus het gaat eigenlijk om het doorgronden van de persoonlijkheid? En jullie kijken dan naar de persoonlijke kant en de verlichte kant. Dat laatste is dan wijsheid en mededogen heb ik gelezen. Proberen jullie die kant naar boven te laten komen, of laten jullie het als een natuurlijk proces gaan?

Je bevraagt en die kant geeft eigenlijk zelf antwoord. En iedere kant, ieder facet van de persoonlijkheid, iedere stem, iedere energie, kan niet goed werken als die teveel of te weinig aanwezig is. Het gaat erom die kanten te leren kennen, te erkennen. Van de meest fijne kant tot de meest duistere kant. Om ze te leren kennen, om ze te laten spreken, te herkennen, ook te belichamen. Niet vanuit een afstandje en observerend, maar: durf ik echt even die stem te zijn, zonder censuur? Om echt te leren zien wat voor energie erin zit.

Dan is het aan de persoon die kennis krijgt van dat deel om zoveel wijsheid en mededogen te hebben dat die kant op een goede manier ingezet kan worden voor het leven. Het is een soort integratieproces. Die kant is op zich niet goed of verkeerd, maar misschien is deze door omstandigheden van het leven, en van de opvoeding en van wat wel hoort en niet hoort, onderdrukt geraakt of enigszins verdwenen in je leven. Maar die is er wel. Door die kant wat meer aandacht te geven, leer je meer kennen van jezelf.

Ik begeleid ook wel eens iemand persoonlijk en dan kun je nog ingaan op de vraag: door welke omstandigheden is die kant onderdrukt geraakt? Ik stel me niet op als psychotherapeut, maar er zit wel een psychologische kant aan. Ik doe dit op een dusdanige manier dat het helend kan werken.

Altijd in combinatie met zen, want de Big Mind Training is altijd in combinatie met zen toch?

Ja, het komt voort uit mijn hele eigen training die ik gehad heb, ook in dit proces. In bepaalde tijden in mijn leven heb ik zelf psychotherapeutische begeleiding gehad, zodat ik bepaalde mechanismes ook wel ken. Ik ga nooit verder dan waar ik in mijn gevoel in mijn eigen ervaring geweest ben. Ik denk niet: dit zegt het boeddhisme en dat moeten we dan maar geloven. Maar: wat heeft het met mij gedaan als ik daarmee werk? Het is mooi om aan te nemen, het klinkt logisch of duidelijk, maar hoe zit dat in ons, in mijn leven?

Wanneer ben je naar Salt Lake City gegaan om in het centrum van Genpo Roshi te wonen en te werken? Kun je iets vertellen over je tijd in Amerika? 

In 1989 ben ik voor het eerst naar Amerika gegaan naar het centrum van Maezumi Roshi en naar het centrum van Genpo Roshi in Main. Maezumi Roshi heb ik ook een aantal keer ontmoet. Een keer in zijn eigen centrum en hij kwam een paar keer mee met Genpo Roshi naar Europa. Dat vond Maezumi Roshi heel bijzonder. In eerste instantie ging ik zo nu en dan een maand naar Amerika, soms reisde ik mee door Europa, dan ging ik weer drie maanden naar Amerika, soms een half jaar. En uiteindelijk heb ik van 1999 tot 2001 in Amerika in Salt Lake City gewoond.

Toen ik in het centrum van Genpo Roshi woonde, hadden we de meeste tijd een dagprogramma. Dat was een vol programma met lange dagen. Van ’s ochtends tot ’s avonds laat mediteren, afgewisseld met loopmeditatie, het reciteren van soetra’s, werk, een toespraak of verhaal van de leraar en in de middag was er een pauze. Toen ik er woonde, waren die periodes met zo’n intensief programma soms wel drie maanden achter elkaar. Soms was er een paar weken niets, maar dan was er wel ’s morgens en ’s avonds meditatie, en dan ging ik in de ochtenden regelmatig buiten de deur werken om wat zakgeld te verdienen.

Omslagfoto Ron van Briemen. Andere foto’s Nelly Giskes. Dit artikel is een herplaatsing, verscheen eerder in het BD.

 

Categorie: Interviews, Zen Tags: Big Mind Training, Gretha Aerts, Rotterdam, zen

Lees ook:

  1. Je leven waarderen – Waarom doe je dat, wat wil je bewerkstelligen?
  2. Je leven waarderen – Er is niet iets verheven boven het grote geheel.
  3. Honderden tekeningen van figuren met verwrongen hoofden…
  4. Pot en deksel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Nelly Giskes

Nelly Giskes is student van Lama Jigmé Namgyal. Sinds 2009 is ze lid van het boeddhistische centrum Phuntsok Chö Ling en volgt ze naast de wekelijkse studieklas, de studiedagen, -weekenden en retraites. In het dagelijks leven is ze werkzaam in het voortgezet onderwijs als docent Nederlands en schrijft ze gepassioneerd over het boeddhisme. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.