• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…

Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…

16 mei 2025 door Hans van Dam

Op weg naar het alomvattende.

De neti neti methode van zelfonderzoek wijst volgens jnana yoga de weg naar het alomvattende, maar daarvoor moeten de neti neti’s zelf ook nog ontkend worden: neti neti neti. Anders zou Brahman geen vormen kunnen bevatten, en wie wil zich nu vereenzelvigen met zo-goed-als-niets?

Door te ontkennen dat je niet je lichaam bent, omdat je lichaam steeds verandert terwijl jij steeds jezelf bent, bevestig je dat je toch je lichaam bent, maar niet alléén je lichaam. Zo transformeert een apofatisch zelfonderzoek in een apokatafatisch onderzoek met de volgende strekking:

Ik ben ook dit lichaam, maar niet alleen dit lichaam.
Ik ben ook jouw lichaam, maar niet alleen jouw lichaam.
Ik ben ook ieders lichaam, maar niet alleen ieders lichaam.
Ik ben ook deze gedachte, maar niet alleen deze gedachte.
Ik ben ook mijn gedachten, maar niet alleen mijn gedachten.
Ik ben ook jouw gedachten, maar niet alleen jouw gedachten.
Ik ben ook ieders gedachten, maar niet alleen ieders gedachten.
Ik ben ook dit gevoel, maar niet alleen dit gevoel.
Ik ben ook mijn gevoelens, maar niet alleen mijn gevoelens.
Ik ben ook jouw gevoelens, maar niet alleen jouw gevoelens.
Ik ben ook ieders gevoelens, maar niet alleen ieders gevoelens.
Ik ben ook mezelf, maar niet alleen mezelf.
Ik ben ook mijn familie, maar niet alleen mijn familie.
Ik ben ook jouw familie, maar niet alleen jouw familie.
Ik ben ook ieders familie, maar niet alleen ieders familie.

Buste van een Indiër met drie versmolten gezichten, waarvan er eentje naar links kijkt, eentje rechtdoor en eentje naar rechts.
Neti neti neti.

Mij lijkt dit opnieuw geen oprecht zelfonderzoek, maar geredeneer achteraf om tot het gewenste eindresultaat te komen: de alomvattendheid van het ware zelf.

De boeddhistische pendant van het hindoeïstische neti neti is de skandhaleer. Die stelt dat de vijf zogeheten aggregaten (bundels van gelijksoortige verschijnselen) waarmee mensen zich gewoonlijk vereenzelvigen – vorm, gewaarwording, voorstelling, intentie, bewustzijn – leeg zijn, zonder substantie of essentie:

Ik ben niet mijn vormen.
Ik ben niet mijn gewaarwordingen.
Ik ben niet mijn voorstellingen.
Ik ben niet mijn intenties.
Ik ben niet mijn bewustzijn.

Neti neti neti neti neti.

Buste van een Indiër met vijf versmolten gezichten, waarvan er eentje naar links kijkt, eentje rechtdoor, eentje naar rechts en twee ertussenin.
Neti neti neti neti neti.

Leidt zelfonderzoek in jnana yoga uiteindelijk tot identificatie met Brahman, in het boeddhisme leidt het tot realisatie van anatman, niet-zelf. Opnieuw staat de uitkomst van tevoren vast. Je wordt geacht te ontdekken dat je niemand bent, dat ik een illusie is, dat je alleen afhankelijk bestaat, als functie van al het andere, als speelbal van het leven.

Als je niet jezelf bent, wat ben je dan wel? Een suggestieve vraag die uitnodigt tot speculatieve antwoorden. De meeste mahayanascholen postuleren iets dat ze het ware zelf noemen, de boeddhanatuur, gzhi, essentie, de bron, het ene, het absolute, het transcendente, de leegte, het niets. Dat geen hoger wezen zou zijn maar een hogere realiteit: absoluut, eeuwig en onveranderlijk. In weerwil van Nagarjuna’s Middenweg, die zich verre houdt van zowel het nihilisme als het essentialisme, is het boeddhisme overwegend transtheïstisch geworden.

De uitkomst van oprecht zelfonderzoek is ongewis, of het is niet oprecht. Mijn zelfonderzoek was oprecht en mondde uit in de ongewisheid van niet-weten.

Niet-weten is geen conclusie, het is een repeterende ondervinding. Iets wat je steeds opnieuw ondervindt als er een vraag in je opkomt of door iemand anders wordt gesteld.

Wie ik ben? Nu, op dit moment, weet ik het niet…
Vroeger meende ik te weten wie ik was, maar nu niet…
Misschien zal ik ooit weten wie ik ben, maar nu niet…
Nu, op dit moment, weet ik niet niet wie ik ben.
Ik weet nog steeds niet wie ik ben, sorry.
Nee, ik weet niet wie ik ben…
Ik weet het niet…
Weet ik niet…
Ik niet…
Niet…
Nee…

Neti neti neti neti neti neti neti…

Bronzen beeld van een spiraal van grotendeels versmolten gezichten van een Indiër.
Het eindeloze neti van de nitwit.

Index | vorige | volgende

Omslag van de Agnosereeks, een serie boeken over niet-weten.Deze tekst maakt deel uit van de serie Mystiek voor nitwits, deel 8 van de Agnosereeks. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie in het Boeddhistisch Dagblad. Alle series van Hans in het Boeddhistisch Dagblad. Disclaimer. Mystiek voor nitwits op NietWeten.nl.

Categorie: Hans van Dam Tags: anatman, apofatisch, essentialisme, katafatisch, mystiek, Mystiek voor nitwits, Nagarjuna, neti neti, niet-weten, nihilisme, ont-kennen, skandha's

Lees ook:

  1. Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
  2. God als de totaal andere – Karl Barth
  3. Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
  4. Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks, een serie van 13 boeken over niet-weten. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.