• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 51. Gedachten zijn hogere machten

51. Gedachten zijn hogere machten

12 december 2019 door Hans van Dam

O Heer! Zo ik u aanbid uit vrees voor de hel, werp mij in de hel. Zo ik u aanbid uit begeerte naar het paradijs, ontzeg mij het paradijs.

Rabia


Hans: O Heer! Zo ik u aanbid, ontzeg mij uw wezen. Zo ik u verzoek, ontzeg mij uw naam.

Ayah: Volgens mij wil Rabia zeggen dat aanbidding van God met als doel om in het paradijs te komen of uit de hel te blijven geen ware aanbidding is.

Hans: Waarom niet?

Ayah: Omdat het ingegeven is door eigenbelang.

Hans: God verzoeken om je het paradijs te ontzeggen of in de hel te werpen is net zo goed ingegeven door eigenbelang. Of denk jij dat God niets beters te doen heeft?

Ayah: Rabia wil Hem alleen maar op de juiste manier aanbidden.

Hans: Denk jij dat er voor God maar één juiste manier van aanbidden is?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien zijn er wel meerdere juiste manieren om Hem te aanbidden.

Hans: Denk jij dat er voor God een onjuiste manier van aanbidden is?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien zijn alle manieren om Hem te aanbidden wel juist.

Hans: Denk jij dat er voor God een juiste manier van aanbidden is?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien schieten alle manier van aanbidden wel tekort.

Hans: Denk jij dat God aanbeden wil worden?

Ayah: Daar zeg je zo wat. Misschien wil hij alleen maar met rust gelaten worden.

Hans: Denk jij dat God niet voor zijn eigen rust kan zorgen?

Ayah: Wat een veronderstellingen allemaal, hè?

Hans: Over veronderstellingen gesproken, misschien wil Hij zelf weleens iemand aanbidden.

Ayah: Waarom zou Hij?

Hans: Al was het maar voor de verandering.

Ayah: Ja, waarom ook niet.

Hans: Of misschien is God wel een van ons.

Ayah: Dan zou Hij wel heel beperkt zijn.

Hans: Misschien is jouw beeld van ons wel heel beperkt.

Ayah: Daar zeg je zo wat.

Hans: Misschien is God wel Rabia.

Ayah: In dat geval heeft Rabia geen juist godsbeeld.

Hans: In dat geval heeft Rabia geen juist zelfbeeld.

Ayah: We kunnen het haar niet meer vragen.

Hans: Probeer het anders eens bij God.

Ayah: Die geeft aldoor niet thuis.

Hans: Past dat in jouw godsbeeld?

Ayah: Past het in jouw godsbeeld?

Hans: Alles past, ik heb geen beeld.

Ayah: Niets past, je hebt geen beeld.

Hans: Dat komt op hetzelfde neer.

Ayah: Vrees jij de hel?

Hans: Is er een hel?

Ayah: Ik weet het niet.

Hans: Misschien is de hel wel je angst voor de hel.

Ayah: Sommigen mensen zijn doodsbang voor de hel.

Hans: Of voor hun voorstelling van de hel.

Ayah: Want de hel zelf moet nog komen, wou je zeggen.

Hans: Tenzij dit hem al is.

Ayah: De mens lijdt het meest…

Hans: Aan de beelden in zijn geest?

Ayah: Begeer jij het paradijs?

Hans: Is er een paradijs?

Ayah: Ik weet het niet.

Hans: Misschien is het paradijs wel je verheugenis op het paradijs.

Ayah: Want het paradijs zelf moet nog komen, wou je zeggen.

Hans: Tenzij dit het al is.

Ayah: De mens houdt het meest…

Hans: Van de pret vóór het feest?

Ayah: Is het leven zelf en wat het nog voor ons in petto heeft niet net zo goed een voorstelling als de hel en het paradijs?

Hans: Het leven zelf weet ik zo net niet. Wat het nog voor ons in petto heeft misschien wel.

Ayah: Misschien?

Hans: Tenzij je in de toekomst kunt kijken.

Ayah: Daar heb ik tot nog toe weinig succes mee gehad. Jij?

Hans: Ik kan niet eens in het verleden kijken.

Ayah: In hét verleden niet of in jouw verleden niet?

Hans: Zie ze maar eens uit elkaar te houden.

Ayah: Maar je herinnert je toch wel hoe het vroeger was?

Hans: Jawel, maar mijn herinneringen veranderen steeds.

Ayah: Ja, dat heb ik ook.

Hans: En met het heden weet je het ook maar nooit.

Ayah: Wat staat ons nog allemaal te wachten.

Hans: Gedachten zijn hogere machten.


Wat past er wel en niet in jouw godsbeeld?

Vrees jij de hel?

Is dit volgens jou al de hel of moet hij nog komen?

Doe of laat jij dingen om te voorkomen dat je in de hel terechtkomt?

Droom jij van het paradijs?

Is dit volgens jou al het paradijs of moet het nog komen?

Doe of laat jij dingen om in het paradijs terecht te komen?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, de mind, hel, mystiek, niet-weten, paradijs, soefisme

Lees ook:

  1. 34 – Tegen de verrukking in
  2. 71 – Onverdeeld en onverenigd
  3. 75 – Denkend aan sterven sterf je aan het denken
  4. 85 – De opgang van het verstand dat zichzelf doorziet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.