Door het mannenblad Maxim op het internet gepubliceerde foto van schaars geklede modellen te midden van Boeddhabeelden hebben tot protest van Thaise boeddhisten geleid. Met name een boeddhistische jongerenorganisatie reageerde verontwaardigd. Een van de foto’s laat een in lingerie gekleed model zien, met haar hand op een Boeddhabeeld. Een andere foto toont een model met haar handen voor haar blote borsten en alleen gekleed in een slipje. De foto’s worden in Thailand als beledigend voor boeddhisten ervaren.
Het Thaise ministerie van cultuur zegt er alles aan te doen de foto’s van het net te laten verwijderen. Ook het ministerie van buitenlandse zaken is ingeschakeld omdat de foto’s uit een ander land afkomstig zijn. In de Thaise media wordt gerept van misbruik van Boeddha’s afbeelding. Ook de uitgever van Maxim is benaderd en gevraagd de foto’s van het net te halen. Boze Thaise boeddhisten gaan niet direct uit van kwaadwilligheid van de uitgever. De Thaise overheid werkt nu aan een handboek in het Thais en het Engels om het gebruik van boeddhistische symbolen voor commerciële doeleinden aan banden te leggen. Eerder dit jaar demonstreerden duizenden Thai in Bangkok tegen het misbruik van Boeddha’s naam en afbeelding voor commerciële doeleinden. Twee maanden geleden ontstond er commotie omdat een Amerikaanse schoenenfabrikant schoenen met afbeeldingen van Boeddha op de markt bracht. Met name in Azië liggen dit soort zaken erg gevoelig.
Bronnen: diverse buitenlandse persbureaus.
Op 15 november verschenen dit filmpje over de kwestie en een artikel op nationmultimedia.com. Drie foto’s staan hier.
Para Nirvana zegt
Aanvankelijk werd er door de bhikkhus en bhikkhunis niet eens een afbeelding van de Boeddha gebruikt. Het ging om de dharma: een boom, een lege troon, gedepersonaliseerde symboliek.
Pas later, nadat men weer allerlei soorten niet-relevante ‘aanbiddingsaspecten’ en bijgeloof aan de dharma ging plakken (dus, toen de dharma ‘boeddhisme’ werd) begon men boeddhabeelden en afbeeldingen van de Boeddha te gebruiken. En ze ook “heilig” te verklaren.
Dat de aanhangers van het orthodoxe Thaise staatsboeddhisme zich beledigd voelen door het gebruik van zulke beelden, staat in lijn met de dogmatisch/godsdienstig/(bij-)gelovige inslag van die vorm van boeddhisme.
De boeddhadharma is echter wars van orthodoxie, dogma, godsdienstigheid en (bij-)geloof … .
P.N.