• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Pieter Veenendaal – De mens achter de toga

Pieter Veenendaal – De mens achter de toga

5 april 2021 door gastauteur

Nadat ik ben gevraagd iets over mijn oude vak, dat van (straf-)rechter, op te schrijven, zijn er vele gedachten door mijn hoofd gegaan. Want waar te beginnen? Wat is voor de buitenwereld interessant?

Weten wat er door de rechter zijn hoofd gaat tijdens een zitting, maar ook hoe het er aan toe gaat in raadkamer? Waar is het vonnis op gebaseerd? En welke rol spelen de reclassering, de advocaten, de collegae en de publieke opinie om maar eens wat te noemen? En wat voor soorten raadkamer zijn er eigenlijk? En wat houdt het geheim van de raadkamer in?

En misschien een rare vraag, wordt er ook wel eens gelachen tijdens of na een zitting?

En hoe zit het ook al weer met die rechterlijke onafhankelijkheid? Ten opzichte van wie geldt die eigenlijk en hoever gaat die onafhankelijkheid?

Zo kan ik welhaast eindeloos doorgaan. Maar wellicht dat er bij de lezers van dit stukje vragen zijn die men altijd al eens aan een rechter wilde stellen, hier is de kans! Ik hoor graag.

Maar de vraag die ik dit keer aan de orde wil stellen is hoe je als rechter omgaat met dilemma’s die je in het gewone leven zelf kent of hebt gekend.

Zoals deze. Wanneer ik in mijn wijkje de hond uitlaat en zie dat vandaag het grof vuil buiten is ben ik meteen enthousiast. Want wat zetten de mensen allemaal buiten: een mooie stellingkast voor in de garage, een grote plastic bak voor de lege flessen, houten doosjes om sieraden in op te bergen en ga zo maar door. Ik neem ze graag mee.

Maar wat als je dus zelf spullen van het grof vuil hebt meegenomen en je hebt twee weken later een jongetje op zitting die ervan wordt verdacht dat hij….  spullen bij het grof vuil heeft weggehaald, een economisch delict (wat ik dus ook niet wist).

Of als je jongetjes van 14 jaar voor je krijgt die buiten een vuurtje buiten bij een gebouw hebben gestookt (brandstichting) terwijl je zelf op die leeftijd met je broer de kerstbomen tegen de kerk in de fik stak. Stiekem rijden op een bromfiets die al weken verlaten vlak bij huis stond (kan heling zijn).

En mag dan je eigen achtergrond een rol spelen, terwijl je ook nog ziet dat de maatschappij de laatste jaren steeds repressiever wordt, vooral richting jongeren.

En bedenk dat vrij spreken niet kan, als het feit bewezen kan worden en strafbaar is moet dat worden vastgesteld. Gelukkig kun je dan in de strafmaat tot uitdrukking brengen hoe je tegen de zaak aan kijkt, bij voorbeeld door een gehele of gedeeltelijke voorwaardelijke straf op te leggen.

In de zaak van het grof vuil bleek het om een Bulgaars jongetje te gaan die niet op zitting was en al lang terug was naar Bulgarije. Ook omdat we verder niets van zijn persoonlijke omstandigheden wisten vond ik schuldig zonder opleggen van straf een passende straf. Zouden de collegae net zo hebben geoordeeld?

Maar waar het uiteindelijk in de rechtspraak om draait is dat de toga symboliseert dat de mens met al zijn vooroordelen en eigen achtergrond zoveel mogelijk achter de toga verdwijnt (helemaal lukt nooit denk ik) en dat het de rechter is die, gevoed vooral door de wet en uitspraken van andere (hogere) rechters, zo objectief mogelijk tot een oordeel probeert  te komen.

Categorie: Boeddha in de bajes, Geluk, Rechtspraak Tags: achtergrond, dilemma's, grof vuil, onafhankelijkheid, Pieter Veenendaal, rechter, strafrecht, Toga, vooroordelen

Lees ook:

  1. Rellen, plunderingen – mindfulness in het recht
  2. Erfgenamen willen een 1 ton zwaar geroofd gouden boeddhabeeld terug
  3. Herdenking 109e verjaardag Tibetaanse onafhankelijkheidsdag in Parijs
  4. Het jaar 2023 – dag 186 -boekenenhetrecht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    6 april 2021 om 08:49

    Wat ik mij vooral afvraag is hoe de mens achter de rechter ermee omgaat als iemand verdacht wordt van een ernstig delict wordt vrijgesproken van het tenlastegelegde bij gebrek aan wettelijk en overtuigend bewijs, terwijl iedereen – inclusief de rechter – weet dat de dader schuldig is. Of dat iemand ermee wegkomt vanwege een vormfout.

  2. bolletje zegt

    6 april 2021 om 21:46

    Ik geloof niet in ‘de rechtstaat’. Rechters bedrijven alleen maar klassenjustitie. Recht is er slechts voor zij die geld hebben

    Niet vermogende mensen kunnen bijvoorbeeld niet eens een advocaat bekostigen

    • Joop Ha Hoek zegt

      7 april 2021 om 11:17

      Heb je daar zelf ervaring mee?

      • Henk van Kalken zegt

        7 april 2021 om 21:12

        Met de laatste zin van Bolletje ben ik het wel eens.
        Maar Klassejustitie wordt volgens mij eerder aangestuurd en bevorderd door de politiek. De rechterlijke macht spreekt recht in opdracht van de wetgevende macht. Er worden wel financiele drempels opgeworpen die belemmerend werken voor mensen die geen geld hebben.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.