Het Nieuwe China met eigen ogen
Door heel het land vindt men in kloosters en tempels boeddhistische kunst en cultuur, schilderijen en beelden. De bhikkhu heeft naar eigen zeggen het plezier verschillende kloosters en tempels te kunnen bezoeken.
Evelien Bannenberg (1963) studeerde af aan de Kunstacademie in Enschede. In haar werk is haar fascinatie voor de natuur te zien. Bannenberg legde in een botanische tuin, gedurende tien jaar, bijna dagelijks de stadia van met name de paardenstaart, berenklauw en varen vast op foto en tekening.
In haar werk is de fysieke kracht van de plantenwereld voelbaar. Eén van haar oogappels, de paardenstaart, is een miljoen jaar oude oerplant. Sinds die tijd is de plant in hoogte gekrompen van 20m naar 1m, maar de opbouw is hetzelfde gebleven. De zich herhalende segmenten nodigen uit om je te verliezen in de levenscycli tot in het oneindige.
Bannenberg heeft een moment gepakt en overgebracht op papier. Haar originele tekeningen op rijstpapier maakt ze immens groot. Ze houdt van fysieke uitdaging in haar schilderen: met hart en ziel, met lijf en leden. Bovendien kiest ze als tekenmateriaal voor de weerbarstige bamboe-pen en inkt en voor het dunne rijstpapier. Zo krijgt haar werk extra dynamiek: leidend en volgend, met strijd en overgave.
Evelien: ‘De oorsprong van mijn tekeningen ligt in de tien jaar dat ik in de botanische tuin in Nijmegen werkte. Daar zag ik de levenscycli van alle planten. Hoe ze langzaam zich tot volle bloei uitvouwden en weer verdwenen in de aarde. Ik raakte gefascineerd door de plantenfamilies die 200 miljoen jaar geleden al bestonden en waaraan je het begin van de evolutie kunt herleiden door hun eenvoudige opbouw. Zoals bij de Paardenstaart die een wiskundig lijnenspel vormt. De relatie met penstreken is snel gelegd.
‘Om de lijnen goed te laten zien, gebruik ik zwarte inkt en werk ik met een bamboe-pen. Deze is lastig te sturen en geeft daarmee de worsteling van de plant weer; alles meegemaakt te hebben en alles overleeft. Het onuitroeibare is als de inkt onuitwisbaar. De hoogte van mijn werk tot drie meter is om het fysiek te benaderen in een woud van twintig meter hoge paardenstaarten te zijn. Die hoogte hadden deze planten in de oertijd. Ik maak het werk in een keer zonder correcties. Puur wat het geeft …’
Categorieën: Nieuws, Beeldende kunst, De werkplaats
Tags: De Werkplaats, Evelien Bannenberg, Enschede
We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie
In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.
Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken. Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.
Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.
Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.
Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.
Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.
We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.
Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.
Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,