• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Berg van de ziel altijd aan de andere kant van de rivier

Berg van de ziel altijd aan de andere kant van de rivier

30 maart 2015 door gastauteur

In 1987 brengt Gao Xingjian (1940) een officieel schrijversbezoek aan Frankrijk. Hij besluit om niet meer terug te keren naar China en kiest voor een leven in ballingschap in Parijs. Deze beslissing legt hem geen windeieren: In 2000 ontvangt hij de Nobelprijs Literatuur. Vóór de grote omwenteling in zijn leven verdient hij een bescheiden inkomen  van zijn inktschilderijen. Zijn theaterstukken, gedichten en verhalen waren nauwelijks gekend in het Westen. Maar alles in ’t leven is evolutie!

Tekst André de Nys.

In 1983 kreeg de schrijver te horen dat hij longkanker had.  Kort daarna bleek het een foute diagnose te zijn. Maar veel tijd om zich hierover te verheugen was er niet. Er deden immers geruchten de ronde dat er plannen waren om Gao Xingjian te verbannen naar de Chinese strafkampen omdat zijn schrijverijen beschouwd werden als “ geestelijke vervuiling ”.   De schrijver ontvlucht Peking en begint een maandenlange zwerftocht langs de Yangzi-rivier in Zuid China.

Hij gaat in zijn geboorteland op zoek naar de “ Berg van de ziel “.  Enkele jaren verzeild hij in Parijs.

Berg van de Ziel
Berg van de Ziel

De roman “ Berg van de ziel “ is veel meer dan een autobiografisch reisverslag. De queeste van de schrijver is een metafoor voor de zoektocht van de mens naar innerlijke rust en vrijheid.

Hoe blijf je als kunstenaar overeind in een samenleving waarin de Culturele Revolutie van Mao elke vaste waarde in  ’t leven vervangt door repressie, corruptie en vernietiging van de natuurlijke rijkdommen? Gao denkt antwoorden te vinden bij de nog levende culturen van de minderheden in Zuid China. Hij neemt de lezer mee naar afgelegen bergstreken waar rituelen voor de voorouders en oude volksliedjes nog een levend cultureel erfgoed zijn.

De IK persoon in het verhaal komt terecht in taoïstische en boeddhistische kloosters.

Naarmate we dieper in die mysterieuze werelden doordringen, wordt het steeds duidelijker dat de reiziger zijn zielenrust nooit zal vinden.  Waar hij ook zoekt, de berg van de ziel bevindt zich altijd aan de andere kant van de rivier.

Het boek van Gao lezen is als in een warm bad stappen en in stilte genieten van de vele contemplatieve en poëtische gedachten die in je schoot vallen.  Je wordt als lezer meegenomen in een rollercaster van korte verhalen, afwisselend verteld vanuit het standpunt van twee hoofdpersonages :  IK en JIJ.

Tijdens hun omzwervingen worden talrijke half vergane herinneringen terug tot leven gewekt.Een eenvoudige hardwerkende oom,  wordt plots een ware held. Een jeugdvriendin wordt uitgehuwelijkt.  Er wordt geflirt met zelfmoordplannen …

De “IK” hoofdpersoon ontmoet vele onderdrukte vrouwen die hun seksuele driften nauwelijks onder controle hebben.  En idem dito geldt voor talrijke opportunisten die  “Ik”  trachten mee te sleuren in corrupte praktijken die enkel dienen om het ego en de bankrekening aan te dikken.

Maar onze vluchteling engageert zich nooit.  De reiziger moet verder.  Zijn missie is de strijd aanbinden met de tragiek van de menselijke zwakten ; bezit, macht, eenzaamheid…

Meer dan eens verwijst Gao  naar de Drieklovendam op de Yangtze rivier, het megalomane project dat het leven van miljoenen mensen ingrijpend wijzigde en de aftakeling van de al zwaar geteisterde oerbossen nog bespoedigde. In natuurreservaten ontdekken we de reuzenpanda en even verder in een klif ; hangende lijkkisten en de drie hoogste TAO-zuiverheden.   Het taoïsme, het filosofisch-religieuze systeem dat stevig verankerd zit in de Chinese bodem, misschien is dat wel de Berg van de ziel?

Gao heeft onmiskenbaar een grote sympathie voor de Tao. Het is  geen toeval dat  Berg van de ziel  81 hoofdstukken telt, precies evenveel als de Tao Te Tsing van Lao Tze.   Maar de innerlijke rust van het kluizenaarsbestaan in een taoïstisch klooster ziet onze reiziger niet zitten.  Daarvoor is de roep naar de mensenwereld te sterk.

Een  belangrijk thema in het boek is de scepsis  van de schrijver tegenover alles wat algemeen aanvaard wordt en als norm wordt gesteld. En daar werden de volgelingen van  vadertje Mao meer dan waarschijnlijk niet gelukkig van!

Op het einde van de roman dwaalt de reiziger ononderbroken door de sneeuw. Als we deze metafoor aanvullen met  enkele citaten, her en der uit het boek geplukt, dan komen we kort bij de essentie die Gao ons wil meegeven.

“ De sneeuw heeft alle ideeën en betekenissen geabsorbeerd .”
“ Terwijl ik deed alsof ik het snapte, snapte ik er nog altijd niks van.  In feite begreep ik niets!”

Tenzij misschien dit:
“ De ware reiziger kent geen doel. De beste reiziger is iemand die geen doel heeft.”

De nagestreefde zielenrust blijft als een onbereikbare wortel voor de neus van de zoekende ezel bungelen. En het blijft maar sneeuwen!

Avatar Andre De NysAndré De Nys is recensent moderne- en actuele beeldende kunst voor verschillende culturele tijdschriften in Vlaanderen. Verder leidt hij Sankova, een platform voor cultuur- en stiltebeleving voor de regio Antwerpen. In zijn vrije tijd ontstaan er schilderijen en gedichten  die getuigen van zijn zoektocht naar een universele spiritualiteit.  Twee sterke figuren begeleiden hem in zijn atelier. Naast een foto van Thich Nhat Hanh hangt een vergeelde middeleeuwse ets met daarop Franciscus van Assisi. Ze vormen samen zijn bron van inspiratie … hun teksten liggen her en der verspreid tussen de tubes verf , potloden en borstels. De stilte in het atelier doet de rest.

De inktschilderijen van Gao werden samengebracht in een prachtige retrospectieve , nog tot einde mei  te zien in Brussel  www.museumvanelsene.be

 

Categorie: Boekbespreking Tags: André De Nys, Berg van de ziel, Gao, natuurlijke rijkdommen, zielerust

Lees ook:

  1. ‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.