• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boer’n Boeken: ‘In mijn kamer, een immens woud’

Boer’n Boeken: ‘In mijn kamer, een immens woud’

19 maart 2015 door Elisabeth ter Borg

Rolleiflex WikipediaIedere ochtend als ik achter mijn werktafel kruip, is de natuur op afstand. Een portret van mijn overleden vader rust tegen een oude Rolleiflex camera. Negen jaar was hij toen de schoolfotograaf hem opstelde. Links voor hem op de grond staat een bordje met de tekst: “Herinnering aan mijn schooltyd”. Was hij boos, verlegen of gewoon onthand toen hij zijn pose voor de camera moest bevriezen?

Mijn vader was een natuurkind van het ruwere soort. Niks liefelijk op de buik voor een bosanemoontje, maar jagend met Unkel Emil en Jardo op herten, beren en zwijnen in het hoge Tatragebergte; villen, slachten en laten besterven. Of gewoon paddenstoelen zoeken rond Twickel voor een heerlijk avondmaal. Tijdens zijn schooltijd in de oorlog heeft hij zijn lessen in gegoten beton geleerd: hard, opgesloten, onveilig en vijandig. Als oude man is de intimiteit van natuur, de bomen, de vogels en de wolken van onschatbare waarde gebleven. Het geeft de ziel rust in een ruimte zonder oordeel.

Ik begon aan “Filosoferen in de tuin” van Damon Young vanwege de spanning tussen natuur en cultuur die wij mensen in ons meedragen. Het boek plaatst tal van filosofen & schrijvers in hun relatie tot de natuur. Nietzsche, Austen, Orwell, Proust. Boeddhistisch? Nee. Maar het boek stemt mij tot nadenken, tot analyse, tot observatie. “Filosoferen in de tuin” geeft een verdieping van de menselijke relatie met de natuur. Nu en in het verleden. Het toont en nodigt uit.

‘De mens moet als een boom zijn op een klif’, schreef Nietzsche in ‘Zarathustra’. ‘Stil en aandachtig hangt hij over zee’. De mens eenzaam en superieur,  analyserend en  observerend. Het liefst zag Nietzsche de mens feitelijk onderdeel uitmaken van de natuur. Nietzsche had niets met nihilisten die op de bank zaten te denken en te denken. In de natuur vol evolutionaire risico’s ontwikkelt de mens zijn ware wezen, onafhankelijk en organisch, maar ook verre van romantisch.

Al lezend komt het haas op mijn netvlies. Afgelopen juni stond het gras op mijn hooiland op heuphoogte. Tijd om te oogsten dus. Vlak voor het maaien gaan de honden door het hoge gras om de patrijzen, fazanten en hazen op te jagen. Ik klom op de trekken en zette de aftak-as, die de maaier aandrijft, in zijn versnelling. Rustig reed ik over het land met de lucht van vers gemaaid gras achter mij. Tot met een stroeve klap de as uit zijn versnelling sprong. Ik keek om. Stapte van de nog draaiende trekker en zag hem liggen. Een haas. Hij moet zich muisstil gehouden hebben toen de honden blaffend door het gras gingen. Nu had deze tactiek hem de rug gekost. Letterlijk. Mijn cirkelmaaier had zijn oren en de gebogen rug vlijmscherp van de rest van het lichaam gescheiden. De ogen hol in de kleine kassen. De haas piepte zacht en stierf. Ik keek van boven in het lichaam, bloed, darmen en een dwarsdoorsnede van een ruggengraat. De honden sprongen om mij heen. Ik was geschokt, zette de trekker uit en liep naar binnen. Ik had het zo graag willen voorkomen en durfde de trekker even niet meer op.

Damon Young auteur Boer'n boeken maart 2015
Damon Young

Young weet met zijn selectie filosofen de essentie van de natuur te vatten. Niet één essentie want voor ieder van ons heeft die zijn eigen waarde. Prousts liefde bijvoorbeeld voor Bonsai. Als doodzieke aan bed gekluisterde man leerden deze bomen-op-de-vierkante-centimeter hem zijn eigen lijden te zien en de natuur opnieuw te ervaren. Dag in dag uit. “…in mijn kamer, een immens woud…”, schreef Proust. Bonsai “bieden de subtiele complexiteit van een gewone boom, maar in klein intiem formaat. Ze hebben een unieke relatie met de tijd. Een oude bonsai roept met zijn vaak knoestige takken en grillige vorm het idee van ouderdom en lijden op, maar dit is bereikt door de tijd juist te trotseren. De ware aard van de bonsai is de vergankelijkheid in het ogenschijnlijk onveranderlijke.  De oneindigheid van het detail zijn leidend voor Proust.

Ik wil de metafoor die Young ziet als hij het werk en de essentie van Kazantzakis (schrijver van Zorba de Griek) ten tonele voert niet overslaan. Gegrepen door de rotstuin bij de boeddhistische tempel Ryoanji in Kyoto schrijft Kazantzakis: “ik dwaal door deze tuin en vage verlangens lichten langzaam rond me op, kristalliseren zich uit rond een harde kern”. Existentialisme en artistieke ambitie of scheppend verlangen ontmoeten elkaar. Dit doet Young denken aan zijn overleden buurman. Die week na week na week het grind op het pad harkte. “Ik zie hem nog steeds voor me: verzwakt door een beroerte en vaak wankel op zijn benen (…red). Maar hij bleef met zijn hark over het grind gaan om steentje voor steentje aan te harken. (…red) Het leek zinloos want de alledaagse dingen maakten er direct weer een chaos van. Had hij zijn energie niet beter in herstel en revalidatie kunnen steken? Hij bleef harken. Die week, de week erna, enzovoort, tot hij niet langer zonder hulp kon lopen, laat staan een hark vasthouden. Het grind van mijn buurman kon nooit in knop raken en bloeien, maar het zette hem aan om zijn pad te blijven transformeren, zonder belofte op voltooiing, om de ongemakken van ouderdom en ziekte te trotseren, om door te gaan.” De dode kiezels zijn in Kazantzakis ogen een uitnodiging om zo levend mogelijk te zijn, zolang we nog kunnen.

Damon Young boek omslag filosoferen_in_de_tuin Boer'n boeken maart 2015 isbn_9789025903855_1_1425337297Filosoferen in de tuin, Damon Young
Uitgeverij Ten Have, 2014
ISBN 9789025903855
Prijs: € 16,99

Categorie: Boekbespreking Tags: Damon Young, Elisabeth ter Borg, filosoferen, haas, maaien, tuin

Lees ook:

  1. Boer’n Boeken deze week in het BD
  2. Bernie Glassman, de lammeren en de dood
  3. De smid en de Familiejuwelen
  4. Elisabeth ter Borg – Ongemak

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Elisabeth ter Borg

Elisabeth is bioboer en boeddhist. Alle seizoenen is ze op het land te vinden. Op de trekker gezeten, of in de stal tussen haar dieren, overdenkt ze voor de rubriek Boer’n Boeken het nut van een boek. Waarom zou je zo’n boek kopen? 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.