• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Fotograaf en zenboeddhist Mark Schalken en het Polderlichaam

18 februari 2015 door Joop Ha Hoek

Zes jonge mensen, in een groepje bij elkaar. Vijf zitten er. De jongen staat, de armen gestrekt langs het lichaam. Het lijkt wel alsof hij ergens naar kijkt, maar je zou het ook peinzen kunnen noemen. Overdenken  over wat er door iemand in het groepje wordt gezegd. Hij is in rust. Wie praat met wie? Het lijkt erop dat het meisje links op de foto het woord voert. Of net iets heeft gezegd voordat beeldend kunstenaar en fotograaf Mark Schalken de sluiter van zijn camera indrukte. Haar mond is half open, ze kijkt naar de jonge vrouw tegenover zich. Die heeft een lachende trek om haar mond en lijkt blij te zijn met wat er is gezegd.

Mark-Schalken--Polderlichaam--zes-jongeren

De andere drie zijn stil op deze avond, op dat meditatieve moment, op deze plek. Zo ervaar ik dat. Een meisje lijkt haar handen gevouwen te hebben. Haar mond half open, het gezicht zo uitgelicht alsof ze een blinddoek voor haar ogen heeft. De nacht werpt zijn schaduw. Op de voorgrond is in de haren van een andere jonge man of vrouw een krans van licht te zien. Wat restlicht, alleen zichtbaar door het zwart van de donkere avond.

De foto fascineert mij mateloos, door zijn kracht? Het fotoboek van Mark ligt op een tafel achter me. Ik weet dat als ik het boek tevoorschijn haal, ik het zal openslaan op de plek waar die foto is afgebeeld. Het geeft spanning en rust. Beelden uit het verleden zetten zich vast als ik naar die foto kijk. Het werk in mijn doka, lang geleden, de verrassing als de film uit de beker met ontwikkelaar werd gehaald. De lucht van azijnzuur. Het negatief dat me blij maakte. Zwart-wit fotografie, films opwaarderen door ze te koken als het ware. Het werk van de waarnemer, niet de regisseur of schepper.

Elke foto geeft het verleden weer. Ik word in die foto van Mark naar binnen gezogen. Wat is het dat ik zie, wat ik veronderstel te zien? De geur van drukinkt versterkt het gevoel dat bij mij binnenkomt. Maar ik kan het niet benoemen. Waar ging het die avond over? Ik ben er door die foto van Mark bij maar weet niet waarover ze spraken. Zes jonge mensen, bij elkaar in een voor de toeschouwer stomme film. Schijnbaar met elkaar verbonden in hun door de fotograaf bevroren energieke aanwezigheid. Het nu, korter dan een seconde opende de lens zich. Het gevaar out there is buitengesloten door die deken van duisternis, de kring waarin ze zitten. Voor de eeuwigheid vastgelegd door een camera. Nee, die foto doet mij niet terugverlangen naar mijn eigen jeugd, dat zou dat verstilde beeld van Mark geweld aan doen. Mijn toen is anders. Elk moment heeft zijn eigen beeld.

Deze indrukwekkende foto staat in het fotoboek Polderlichaam, over de Noordoostpolder, waar Mark Schalken jarenlang heeft gewoond. Het is een boek geworden van een jongen die vertrok, zegt Mark. En weer terugkeerde. En daarmee mensen ontroerde.

Meer meningen over Polderlichaam. ‘Kunstenaar en grafisch ontwerper Mark Schalken laat je bijna fysiek ervaren hoe dat ook al weer was: opgroeien in Nederland. De wind, het water, de ruimte. Schalken fotografeert alles van zo dichtbij, dat er geen ontsnappen aan is. […] Zo ontstond een ‘cyclus van beeld­gedichten’, bijeengebracht in een slim vormgegeven boek. Sensueel en nuchter tegelijk, brengt Schalken het gevoel van toen terug’ — Trouw, 7-2-1015
‘Indrukwekkend. Wat een prachtig boekwerk, fotoboek, kunstboek pur sang… In alle aspecten van fotografie en vormgeving een juweel.’ (uitgever Felix Erkelens)
‘Prachtig gelithografeerd en gedrukt. Topwerk van drukkerij Raddraaier’ (fotograaf Hapé Smeele)
‘Een ode aan het jongenslichaam’ (Journalist Agnes Sommer)
‘Voor mij gaat dit poëtische boek over de helende kracht van water’ (fotograaf Caroline Schröder)
‘Sommige foto’s ontroeren, zijn gewoon erg mooi om naar te kijken, of vind ik sensueel.’ (Maarten Dorenbos)
Informatie over Polderlichaam
Meer over Mark Schalken, zijn werk en achtergrond

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boekbespreking Tags: Den Haag, Emmeloord, Mark Schalken, polder, Polderlichaam

Lees ook:

  1. Mark Schalken, de wilgentenen en de film
  2. Boeddha in de Linie – Airco, de uiterwaarden en de verjaardagstaart
  3. Laatste dag leveren tekstballon Bekijk het maar…
  4. mark schalken / we want it darker

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De afzetter
  • Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  • HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  • Machteloze woede: complotdenkers in Nederland
  • Wouter – in reactie op…

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens