• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » De Boeddha van de badkamer

De Boeddha van de badkamer

14 juni 2014 door de redactie

Bij Witsand uitgevers verschijnt begin volgende maand het boek ‘De Boeddha van de badkamer’ van de Vlaamse auteur en zenbeoefenaar Tom Hannes. De schrijver gaat daarin de zaken die in een badkamer gebeuren, zoals het lozen van pies en kak, niet uit de weg. Integendeel. Maar uiteindelijk is het vooral een boek over hoe wij vandaag allemaal voor dezelfde opdracht staan: een antwoord vinden op de gouden vraag ‘Hoe kunnen we een zinnig, vervullend, gelukkig en vrij leven leiden in een wereld waarin geen spoor te vinden is van een Absolute Waarheid? Hoe worden we blije koorddansers op het touw van onze levensloop, gespannen boven de afgrond van de leegte?

Tom, hier moet je een inleiding voor schrijven!’ zei mijn uitgever toen hij het manuscript van dit boek kreeg. ‘Anders weet niemand wat ze met deze tekst moeten doen.’ ‘Maar ik wil helemaal geen inleiding schrijven,’ zei ik. ‘Ik wil de lezer niet vertellen hoe hij moet lezen.’ ‘Tom, hier moet je een inleiding voor schrijven,’ zei mijn vrouw toen ze de drukproef van dit boekje gelezen had. ‘Anders begrijpt niemand hoe bijzonder deze tekst is!’ ‘Maar ik wil helemaal geen inleiding schrijven,’ herhaalde ik. ‘Ik wil niet dat… Wacht. Oké. Ik schrijf een inleiding. Een heel korte.’

Tom Hannes © Studio Schrever
Tom Hannes © Studio Schrever

Het is meteen duidelijk als je dit boek opent: elke bladzijde is verdeeld in een linker- en rechterkolom. Er worden in dit boek twee verhalen parallel verteld. In de linkerkolom hebben we het over een van de bekendste moderne kunstwerken: de Fontein van Marcel Duchamp. Eén van de redenen waarom het zo beroemd is, is dat het eigenlijk maar een urinoir op een sokkel is. Duchamp diende het in 1917 (!) in voor een kunsttentoonstelling en dat deed toen heel wat stof opwaaien. Ik zag Duchamps werk voor het eerst live op een tentoonstelling in de late jaren 1980. Vooral de Fontein had toen een verrassend ontroerende impact op mij. Dat beïnvloedde niet alleen mijn eigen artistieke werk, maar ook mijn dagelijkse kijken naar de wereld. En zelfs mijn praktijk van het boeddhisme, dat ik ook eind jaren 80 leerde kennen en dat ik nu zo’n 20 jaar intensief en formeel beoefen. Eerst als leek. Dan als zenmonnik. En nu opnieuw als leek. Over het boeddhisme gaat de tekst in de rechterkolom van het boek. Meer bepaald bespreek ik daar het beroemde zenverhaaltje over de mislukte audiëntie van de stichter van de zen, de monnik Bodhidharma, bij de Chinese keizer, ergens in de zesde eeuw.

Wat hebben de Fontein en Bodhidharma met elkaar te maken? In belangrijke mate niets. Duchamp was niet eens vaagweg boeddhistisch geïnspireerd en Bodhidharma was vanzelfsprekend geen avant-gardist avant la lettre. En toch hebben ze op de een of andere manier iets met elkaar te maken. En dat heb ik willen uitdrukken in dit boek. Niet alleen door in het essay over Bodhidharma zoveel mogelijk kak- en pisuitspraken uit de klassieke zen op te nemen, en door in het essay over Duchamp dankbaar gebruik te maken van de oudste bijnaam van de Fontein: the Buddha of the Bathroom. De parallellen gaan veel verder. De linker- en rechtertekst zijn immers niet alleen gescheiden door een witte kolom in het midden. Ze zijn ook met elkaar verbonden. Op een wel heel precieze wijze: nagenoeg elke regel van de linkertekst wordt gespiegeld in de rechtertekst. En vice versa. Het contact tussen die parallelle regels varieert: soms is de spiegeling ernstig, soms toevallig en hilarisch, soms tegenstrijdig, soms twijfelachtig, soms complementair, soms illustratief, soms geeft links commentaar op rechts, soms andersom… Hoewel de twee teksten ieder in hun kolom normaal leesbare essays zijn, levert de spiegeling over de dunne witte kolom heen toch een bijzondere leeservaring op: je wordt voortdurend verleid tot een laterale vergelijking. Afbeelding 2.inddHoe lees je dit nu? Zoals je wilt. Het is jouw lezing. Uiteindelijk is dit een boek over Duchamp, die zo vaak poneerde dat een kunstwerk pas afgewerkt is wanneer de toeschouwer er zelf zijn gang mee gaat. Uiteindelijk is het ook een boek over het boeddhisme, dat sowieso voor de immense uitdaging staat om vertaald te worden naar de noden en mogelijkheden van deze bijzondere tijden. Die vertaling is nog niet klaar. En iedereen kan er zijn bijdrage toe leveren. En uiteindelijk is het vooral een boek over hoe wij vandaag allemaal voor dezelfde opdracht staan: een antwoord vinden op de gouden vraag ‘Hoe kunnen we een zinnig, vervullend, gelukkig en vrij leven leiden in een wereld waarin geen spoor te vinden is van een Absolute Waarheid? Hoe worden we blije koorddansers op het touw van onze levensloop, gespannen boven de afgrond van de leegte?

De Boeddha van de Badkamer, auteur Tom Hannes. ISBN = 978 94 9038 299 5. Verschijnt 5 juli 2014, Witsand Uitgevers.

Lees een fragment van ‘De Boeddha van de Badkamer’ (PDF, 522KB)

Categorie: Beeldende kunst, Boekbespreking, Zen Tags: badkamer, Boeddha, Marcel Duchamp, Tom Hannes

Lees ook:

  1. De Boeddha van de badkamer
  2. Boeken – wat kan ik leren van de Boeddha
  3. Shoot! #2: Occupy the present moment!
  4. Boeken – Tom Hannes met ‘Leven in het nu’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 237 – autonome boeddhisten
    • Kunt u zich voorstellen hoe het is om dood te zijn?
    • Protest Chinese onderdrukking – Tibetaanse monnik pleegt zelfmoord
    • Ven. Sangye Khadro en haar nieuwe boek over mediteren
    • Menno – yogales geven

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.