• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Groen in alles wat we doen – Van protestgroep tot onderneming

Groen in alles wat we doen – Van protestgroep tot onderneming

24 juni 2024 door Erik Hoogcarspel

“Ieder moet zijn eigen tuin bewerken.” Een uitspraak van John Dewey die bij me opkomt terwijl ik onkruid schoffel in de moestuin. Ik ben bezig met mijn studie filosofie en ontspan me op de volkstuin. Een lapje grond van 100 m2 met enkele fruitbomen en ramen waaronder ik groente verbouw. In stroken met wisselende teelt zoals biologische tuinder betaamt. Met een drukke baan, studie en gezinsleven valt het niet altijd mee, het seizoen past zich echt niet aan mijn agenda aan. Ik schoffel verder. “Maar er staat geen hek om de tuin”, vult Dewey aan. Ik kijk om me heen; de volkstuin is omgeven door afrasteringen waarmee ieder zijn eigen lapje grond heeft afgebakend. En ik denk aan de vergadering afgelopen week waarin de leden van de tuin het niet eens konden worden over het uitbannen van bestrijdingsmiddelen, dan wel zonder insecten geen bloemen bestoven worden en er niet geoogst kan worden. Het klimaatprobleem in de notendop, denk ik bij mezelf (bladzijde 9). 

Groen doen en de poen

Alfred van Kempen voelt zich aangesproken door de leuze: “een beter milieu begint bij jezelf”. Uiteindelijk zijn we allemaal individuen en als individu zijn we consument, werkgever en burger. Het milieuprobleem is ontstaan door menselijk handelen en kan volgens hem dus ook alleen maar door menselijk handelen worden opgelost. Als hij op zoek gaat naar een filosoof die hem het meest kan leren over het menselijk handelen, komt hij terecht bij John Dewey (1859 – 1952). Dewey is een van de belangrijkste filosofen van het pragmatisme, een filosofische stroming die aan het eind van de 19e eeuw in de Verenigde Staten is ontstaan en daar nog steeds erg populair is.

Het uitgangspunt van het pragmatisme is dat een theorie waar is als ze door het handelen wordt bevestigd. De waarheid is met andere woorden niet iets wat sinds mensenheugenis buiten ons om erop ligt te wachten om ontdekt te worden, maar het is datgene wat zich bewijst door wat we doen. Dit heeft wel als gevolg dat de waarheid verandert als we op een andere manier handelen. Bovendien veranderen we zelf mee. Van Kempen geeft in dit boek de lezer en een kijkje in de haarvaten van dit veranderingsproces. Tussendoor legt hij enkele belangrijke aspecten van de filosofie van John Dewey uit.

De beuk erin

De plaats van handeling is het Wasven, een natuurgebied onder de rook van Eindhoven. Bij het Wasven hoort een laan met oude beuken, die nogal is verwaarloosd en door nieuwbouw wordt bedreigd. Er vormt zich een actiecomité om de beukenlaan te behouden en op te knappen. Dit is het actiecomité “de beuk erin”. De acties hebben succes, er komen artikelen in de krant en de gemeente raakt overtuigd van de noodzaak om onderhoud te plegen.

Het actiecomité voelt zich gesteund door het succes en breidt zijn activiteiten uit naar de rest van het Wasven. Mede door het enthousiasme van enkele experts en natuurbeheerders groeit het gebied uit tot een kostbaar natuurgebied. Van Kempen Is hierbij een van de sturende krachten. Hij weet de groeiende organisatie van vrijwilligers bij elkaar te houden en te coördineren. Leidraad hierbij is het vooruitgangsdenken van Dewey waarbij individu en gemeenschap zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden. De gemeenschap is daarbij geen doel op zichzelf maar een middel tot de vorming van dat individu (bladzijde 47). Daarom is het ook belangrijk voor elk individu om actief deel te zijn van een gemeenschap.

Een natuurmonument

Natuurbehoud kost geld en daarom worden er verschillende activiteiten ontplooid, die uiteraard allemaal ecologisch verantwoord zijn. Er wordt een oude boerderij in gebruik genomen en er komen een bakkerij, een koffiebranderij, een restaurant, een tuinderij, een voedselbos en landbouwgrond bij. Het Wasven wordt ook een spil in een netwerk van allerhande biologische en ecologische bedrijven in de regio. De boerderij en bakkerij gaan zelfs fungeren als sociale werkplaats voor mensen met een arbeidsbeperking.

Van Kempen krijgt het erg druk. De organisatie wordt steeds ingewikkelder en er moet ook steeds meer besproken worden met de gemeente Eindhoven. Bovendien wordt het Wasven officieel erkend als natuurmonument. Het restaurant wordt steeds drukker, er worden feesten gehouden en huwelijken voltrokken. Naast de vele vrijwilligers die de natuur onderhouden, zijn er nu ook een groot aantal betaalde krachten werkzaam. Van Kempen wordt er voltijds bestuurder, maar ondertussen blijft hij Dewey bestuderen. Sociale reconstructie

Dewey heeft een methode bedacht waarmee maatschappelijke veranderingen kunnen worden gestuurd, hij noemt dit “sociale reconstructie”. Daartoe moet de bestaande begrippen zo worden veranderd dat ze bruikbaarder worden in de praktijk. Ze moeten zo worden aangepast dat ze een rol kunnen vervullen bij het oplossen van bestaande maatschappelijke problemen. Dit gaat op twee niveaus. Het eerste niveau is het niveau van de begrippen, deze moeten op zo’n manier opnieuw worden geformuleerd dat ze een opening bieden voor nieuwe oplossingen. De bestaande begrippen moeten zo nodig een nieuwe inhoud krijgen. Zo ontstaat er een vooruitzicht op een oplossing die echter op het tweede niveau moet worden toegepast en op bruikbaarheid worden getoetst. De nieuwe begrippen worden ingevoerd in de bestaande instellingen die daarmee de veranderingen in het maatschappelijk veld kunnen doorvoeren.

Van Kempen past deze methode toe onder andere door het begrip “gemeenschap” eerst toe te passen op de actiegroep waar het allemaal mee is begonnen. Daaruit ontstaat de onderneming, waar een nieuw soort individualiteit tot stand komt, de ecologische medewerker. Tenslotte groeit dit uit tot een maatschappelijke onderneming met een eigen bedrijfsstrategie, een onderneming waarvan de winst in dienst staat van het ecologische en maatschappelijke doel. Hieruit ontstaat zelfs een nieuwe staatsvorm: het ecologisch liberalisme.

Toepasbaarheid

Is hier een blauwdruk geschetst voor een succesvolle vorm van maatschappelijke ontwikkeling? De ontwikkelingsgeschiedenis van het Wasven is een succesverhaal, dat is wel duidelijk. Het boek kan zeker dienen als voorbeeld voor nieuwe maatschappelijke ondernemingen, als inspiratiebron en om van te leren. Aan de andere kant is het succes zeer waarschijnlijk ook te danken aan de kundigheid van de medewerkers hoe en het netwerk van verwante instellingen. Bovendien heeft de pers meegewerkt en op sommige punten ook de gemeente. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat een aanzienlijk aantal soortgelijke ondernemingen mislukken ook al zouden ze de methode van sociale reconstructie trouw volgen.

Behalve met de liberalistische insteek heb ik ook wat moeite met het principe dat je je begrippen op een nieuwe situatie moet afstemmen. Hiermee loop je de kan dat je het kind met het badwater weggooit. Dit is precies wat in de huidige politieke constellatie Pieter Omtzigt heeft gedaan, met als gevolg dat hij nu het oliemannetje is van een extreemrechtse fascistische regering. Het is ook precies wat je elk tienermeisje met klem zou afraden als een internetvriendje haar zou vragen om een naaktfoto te sturen. Principes zijn er niet voor niets!

Het boek bestaat uit drie soorten tekst die met elkaar zijn verweven. Het grootste deel is een beknopt of misschien wel gecondenseerd verslag van de ontwikkelingsgeschiedenis van het Wasven. Het is een aaneenschakeling van kleinere en grotere crisissen en creatief gevonden oplossingen. Dit verslag wordt hier en daar onderbroken door korte ooggetuigenverslagen van belangrijke gebeurtenissen. Deze beide teksten vullen elkaar goed aan. Daar tussendoor vindt de lezer echter fragmenten waarin de schrijver probeert een verband te leggen met de filosofie van James Dewey. Deze fragmenten staat ver af van de tekst en blijven ook wat abstract en formeel. De schrijver had wat meer kunnen doen om de toepassing daarvan duidelijk te maken.

Al met al is het een goed leesbaar en spannend boek, dat vooral interessant is voor hen die zich interesseren in nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en groen ondernemen. Het is ook een mooie opsomming van wat er allemaal mis kan gaan en hoe met vereende krachten nieuwe oplossingen kunnen worden gevonden.

Alfred van Kempen: Groen in alles wat we doen, Noordboek Gorredijk 2024, paperback, 159 bladzijden.

Categorie: Boekbespreking, Milieu, Natuur, Pakhuis van Verlangen Tags: Alfred van Kempen, Groen in alles wat we doen, groen ondernemen, John Dewey, maatschappelijke ontwikkelingen, natuurbehoud, pragmatisme, tuinieren, Wasven

Lees ook:

  1. Filosofie voor de zwijnen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Politiek zonder hart (I) – Waarom kwetsbaarheid taboe is in Den Haag
    • Milieudefensie – Na val kabinet tijd voor eerlijke keuzes: stop toxische relatie grote vervuilers en kabinet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (5) – sfinx
    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.