Een boek verbieden is misschien wel het grootste compliment dat men zo’n boek kan geven. Het zegt iets over de onmetelijke krachten die men het boek toedicht. In die zin zou dit boek eigenlijk verboden moeten worden! De kracht zit ’m in de afwisselende maar steeds gedegen onderzochte verhalen. Die zijn vlot en elke keer zonder oordeel over het verbod (óf het verbodene) geschreven. – Derek Otte, Dichter en spoken word-artiest.
Door de eeuwen heen zijn er vele boeken gemaakt die eindigden in een rechtszaal of op een brandstapel. Eigenzinnige schrijvers en denkers namen risico’s, omdat hun drang om een verhaal te vertellen sterker was dan de angst voor de gevolgen. Dat leverde de wereld een rijkdom aan boeken op, maar ook talloze boekverboden. Wat maakt dat een boek verboden wordt?
Ja, Mein Kampf, dat weten we, maar waarom werd Hongerjaren in de ban gedaan? En wat was er mis met Girls of Riyadh en met het ogenschijnlijk onschuldige stripboek Young Avengers?
Marjoleine Molenaar daagt de lezer uit om na te denken – en nieuwsgierig met anderen in gesprek te gaan – over boeken die verboden waren of verboden zijn. Over boeken die volgens de een over grenzen gaan, maar volgens de ander juist niet.
Marjoleine Molenaar (1980) is schrijver, bibliothecaris en tentoonstellingsmaker. Ze werkt in de bibliotheek, dé plek waar allerlei verschillende mensen en ideeën bij elkaar komen. Met Verboden Boeken laat ze zien wat haar zo fascineert: het feit dat uiteenlopende lezers, jong en oud, uit alle hoeken van de wereld, heel anders kunnen kijken naar hetzelfde boek.