• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Liefde, verdriet en liefde

Liefde, verdriet en liefde

22 februari 2024 door Wouter ter Braake

Wie bij deze titel een zelfhulpboek verwacht, komt voor een uitdagende verrassing te staan. Want via een diepgaande blik op haar eigen levenstrauma’s ontvouwt de schrijfster, Emma van Blom, een diepgaande visie op het bestaan an sich, op het ZIJN. Door de dood van haar partner raakt ze in een grondeloos gevoel van leegte. Ze beschrijft hoe het sterven van haar geliefde haar in een rouwproces bracht en hoe ze haar weg terug vond naar leven en liefde. Ze beschrijft nauwgezet het genezingsproces van een verwond hart, maar bovenal de daarmee gepaard gaande ontdekkingsweg van wie of wat wij in essentie zijn.

In haar verhaal maakt ze een verbinding met boeddhistische zienswijzen op lijden en boeddhistische zienswijzen op de dualistische werkelijkheid en non-dualiteit. Ze maakt uitstappen naar het werk van de filosoof Merleau-Ponty en koppelt aan haar beschouwingen inzichten waarmee de Aboriginals naar de wereld en de mens kijken.

De boeddhistische zienswijzen in haar boek zijn helder en zeer toegankelijk uiteengezet. De kijk op de wereldbeschouwing van de Aboriginals zit vol verrassende inzichten. De beschouwing van de filosofie van Merleau-Ponty komt daarbij voor mij over als ‘een vreemde eend in de bijt’, één waarvan ik het lastig vind de relatie te zien met al haar nauwgezette analyses van ZIJNS-vragen. Kan dat te maken hebben met dat denk-filosofische beschouwingen primair (en wellicht uitsluitend) uitkomsten zijn uit dualistische denkkaders, terwijl het boeddhisme en de Aboriginal-visies voorbij dualistisch wereldbeelden stappen?

Enfin, met deze kanttekening las ik een zeer boeiend en ontroerend boek. Zeer gedegen opgebouwd, met uiterste nauwkeurigheid en precisie beschreven, in een toegankelijke schrijfstijl.

Ontroerend is te lezen hoe het alles doordringende verdriet van het sterven van haar geliefde aanvankelijk het enige was waar bij de schrijfster ruimte voor was. Tot er een ommekeer volgt via een diepe eenheidservaring met een boom. Deze ervaring brengt een terugkeer naar de levende wereld én opende haar blik voor een wereld die meer levend was dan ze ooit had gezien. Deze eenheidservaring is één van de mooie en zeer aanschouwelijk geschreven episodes in het verhaal. Deze ervaring heropent haar hart. En na het volledig aanvaarden van de eerste steen op haar hart, het gemis van haar gestorven geliefde, merkt ze een openheid om volgende stenen onder ogen te zien.

In een prachtig deel over ‘het (onbegrijpelijke) oer-verdriet van een zeepaardje’ komt ze tot de volgende conclusies:
‘Ik ben tot de bodem van het verdriet van het sterven gegaan en daar was liefde. Dat verdriet is liefde. Kan ik naar de bodem van het onbegrijpelijke verdriet afdalen? Het verdriet waaruit het zeepaardje bestaat? Het existentiële verdriet, het verdriet van het bestaan?’

En ze vervolgt: ‘Verdriet om het sterven van iemand die je lief is, is te begrijpen. (…) Het verdriet van het zeepaardje is onbegrijpelijk. (…) Er is in ons blijkbaar een notie van dat verdriet, dat verbonden is met onze bestaansvorm’. Om dan verderop te concluderen: (…) verdriet van het hart, liefdesverdriet en verdriet verbonden met ons menselijke bestaan, existentieel verdriet, zijn niet met ons denken op te lossen, want het zijn geen denkproblemen, maar harts- en zijnsproblemen. De oplossing ligt in het veld van verbinding (…)’ En met die vaststelling slaat ze een belangrijke brug naar een conclusie dat het menselijk bestaan ‘als-en-in-verbinding staan met de wereld’ is. Wij zijn geen ‘ik’ maar we zijn ‘in-verbinding staan’. We zijn geen ‘ik’ maar bestaan ‘als-verbinding’.

Emma van Blom concludeert dat het aangaan van een liefdesrelatie ons de mogelijkheid biedt de paradox te beleven van onszelf ervaren als een individuele, fysieke persoonlijkheid en tegelijkertijd datgene daarbuiten te zijn, ‘als-en-in-verbinding’. Zij schildert op een bijzondere en diepgaande wijze drie dimensies: onze bestaansbron als onzichtbaar Zijn, onze individuele, zichtbare verschijningsvorm en de brug daartussen, ons in-verbinding zijn, dat ons tot leven wekt.

Een pittig boek, maar zeer leesbaar. Een boek dat ons meeneemt via een persoonlijke leerweg naar een verdiept zicht op wijsheid en op de ware aard van liefde.

Wouter ter Braake schrijft romans en verhalen die het gemoed raken. Hij is verhalenverteller pur sang en zijn romans leggen betekenissen achter gebeurtenissen bloot en schetsen psychologische en spirituele thema’s. Na een roerige jeugd en vele omzwervingen komt hij gaande weg uit bij spirituele bronnen, met name het boeddhisme. Hij schreef daarover in zijn eerste boek ‘Waar een wil is, is een omweg’. Recent verscheen zijn boek ‘Arthur’s Pelgrimage.  Kroniek van een spirituele ontdekkingsreis’.

 

Categorie: Boekbespreking Tags: Emma van Blom

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.