• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – tekens van het onzichtbare

Boeken – tekens van het onzichtbare

28 juli 2021 door de redactie

In het verlengde van zijn bekende boek Denken over kunst dringt kunstfilosoof Antoon Van den Braembussche in deze verzameling essays dieper door in de mystieke dimensie van de kunst. In een tijdperk waarin het seculiere de bovenhand heeft genomen, blijkt de kunst als het ware meer dan ooit te beantwoorden aan een spirituele noodzaak.

In essays als “Rumi en de grote stilte”, “De engelen van Paul Klee”, “Anish Kapoor en de leegte”, “Paul Celan en de nachttijd van de poëzie” wordt steeds dieper doorgedrongen in de mystieke draagwijdte en verankering van kunst. Dit leidt tot een onuitputtelijke verkenning van thema’s als het onzichtbare, het sublieme, de leegte, de afgrond, licht en duisternis. Naast zen komen hier ook het hindoeïsme, het soefisme en de Joodse mystiek aan bod. Uiteindelijk leidt deze verdieping naar de eminente taak van de kunst als “plaatsloze plaats” waar het mysterie zich voltrekt.

Decennia lang was het spirituele in de moderne kunst niet langer in de mode, tenzij misschien ten tijde van het abstracte expressionisme, toen de werken van Barnett Newman en Rothko niet zelden met een mystieke ervaring werden geassocieerd. Over het algemeen echter werd in de moderne kunst het spirituele discours langzamerhand eerder een taboe. Het spirituele werd steeds meer met argwaan bekeken, het werd niet langer gezien als een bruikbaar of levensvatbaar onderwerp voor de moderne kunst en al helemaal niet geschikt voor kunstenaars die naar een succesvolle carrière streefden.

Toch is hierin de laatste tijd verandering gekomen. Meer en meer is een positief discours ontstaan over het spirituele in de kunst.  Een schitterend voorbeeld hiervan is het door Leesa K. Fanning uitgegeven boek Encountering the Spiritual in Contemporary Art, dat in 2018 verscheen. Dit boek, waaraan een zevental auteurs meewerkten, is een mijlpaal. Het omvat voorbeelden uit alle belangrijke spirituele uitingen in een toenemend geglobaliseerde kunstwereld, vanaf pakweg 1980. In deze staalkaart ontmoet je niet enkel grote namen uit de abstracte kunst (Anish Kapoor), uit de performance kunst (Marina Abramović), de videokunst (Bill Viola), maar ook belangrijke vertegenwoordigers uit de zogenaamde inheemse kunst (Indiaanse, Afrikaanse, Aboriginal en Maori kunst) en zelfs recent door het soefisme geïnspireerde kunst. Dit baanbrekende boek is slechts een topje van de ijsberg: spirituele kunst is, zeker in deze tijd van toenemende globalisering en interdependentie, niet meer weg te denken uit het landschap van de hedendaagse kunst.

Tekens van het onzichtbare is gewijd aan een nadere reflectie op deze actuele kruisbestuiving tussen kunst en spiritualiteit. In onderscheid echter met het boek van Leesa K. Fanning is deze reflectie hier niet beperkt tot de beeldende kunst en ook niet tot de hedendaagse kunst. Dit boek graaft immers vanuit een meer universele visie naar de verhouding tussen kunst en mystiek, de ongelooflijke, vaak ook onverwachte rijkdom waarin deze verhouding zich kan ontvouwen. Tekens van het onzichtbare belichaamt in velerlei opzichten de “mystieke wending” in de kunst die ongetwijfeld in de toekomst steeds belangrijker zal worden.

In deze bijzonder verrijkende essays bespreekt Antoon Van den Braembussche helder en toegankelijk de relatie tussen kunst en mystiek. Essentiële lectuur.

Caroline Pauwels, Rector Vrije Universiteit Brussel

De tekst is geen gebed, geen meditatie, geen loutere getuigenis, maar maakt wel een specifieke doorgang mogelijk tussen taal, poëzie, beeldende kunst en de mystieke traditie.

Frank Maet, docent LUCA School of Arts

Auteur: Antoon Van den Braembussche
ISBN:9789463402958
Verschenen:22-07-2021
Omvang:160 pagina’s
Uitvoering: Paperback
Uitgeverij Damon

Categorie: Boekbespreking, Zen Tags: Antoon Van den Braembussche, Damon, Denken over kunst, tekens van het onzichtbare

Lees ook:

  1. Boeken – Wat is liefde?
  2. Boeken – wat ons verplicht, deel I
  3. Boeken  – Zo niet dan toch
  4. Boeken – De waarde van woede

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.