• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers 78 – de serie

Boeddhistische doeners en denkers 78 – de serie

27 februari 2025 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘De boeddha is een rasman.

Kon ik mijn leven overdoen, dan was ik op een middelbare school graag lerares vergelijkende literatuurgeschiedenis geworden. Het vak bestaat niet; ik had er eerst een taal voor moeten studeren. Desondanks vertelde ik het pas aan een oudere, wijzere vriendin. Maar deze antwoordde: “Sacha, dat zeg je met de wetenschap van nu. Toen je jonger was, leefde dit helemaal niet voor je.”

Mijn vriendin had gelijk. Ik had een vader die politieman was. Hij bracht het tot adjudant en chef van de districtsrecherche van de Rijkspolitie in de Achterhoek. Hij was eveneens een substituut-officier van justitie, iemand die kan besluiten je na je aanhouding langer in de cel te houden wanneer de wettelijke verhoortijd voorbij is. Hij was gezagsgetrouw en gevoelsarm. In mijn herinnering zie ik hem nog op de fiets naar het bureau rijden. Ik was enig kind en verliet het huis met het voornemen het in het leven anders te doen.

Als iets de geschiedenis van onze tijd tekent, dan is het wel de seksuele revolutie. Vriendje na vriendje versleet ik in de grote stad waar ik naar de HEAO en op kamers ging. Dat mijn vader er razend van kon worden, beleefde ik heimelijk als een bonus. Met mijn moeder kende ik een onuitgesproken verbond. Zij had deze vrijheid om haar lusten uit te leven ook wel gewild.

Het woord ‘boeddha’ viel nooit in mijn hervormde nest. Het hoorde bij de ‘linkse’ woorden van een jeugd die beslist niet gezagsgetrouw was. Evenmin als er bij ons thuis werd gesproken over gelijkgeslachtelijke liefde. Ik werd hierin ingewijd door een studente met wie ik na de kroeg naar huis ging, een toevallige ontmoeting. Op slag was het voorbij met de mannen. Een tijdje haalde mijn vader opgelucht adem; maar ja, een rechercheur, die kun je uiteindelijk niet lang voor het lapje blijven houden.

Zelf ben ik via administratieve functies opgeklommen tot teamleider in een uitzendbedrijf. Voor dit bedrijf heb ik een aantal jaren in de Verenigde Staten gewerkt, een andere wereld! In Amerika heb ik ook zenlessen gevolgd, heel boeiend, maar ook heel vreemd. Wat mij in mijn loopbaan en mijn leven heeft geholpen, is een schrijfcursus die ik in de VS moest volgen. Leren schrijven in een vreemde taal is noodzakelijk wanneer je opdrachten van klanten en beoordelingen van uitzendkrachten goed op papier wilt krijgen. Eenmaal terug in Nederland is het alsof je dezelfde regels op je eigen taal kunt toepassen. Ik ben nu lid van een plaatselijke werkgroep van Amnesty en schrijf voor onze website stukjes over vrouwenrechten in andere landen.

In mijn werk komt gezag niet uit regels en hiërarchie, maar uit gevoel voor de ander. Buiten mijn werk trouwens ook niet. Heb ik op deze manier mijn vader dan toch overtroffen? Nee, ik heb hem al lang van me afgeschud. Een paar jaar na zijn pensioen is hij ons binnen enkele maanden aan een agressieve vorm van kanker ontvallen. Bij de begrafenis heb ik erg moeten huilen, omdat ik opeens besefte dat deze stabiele man mij met alle mitsen en maren een veilige opvoeding heeft bezorgd. Wat is het soms toch tragisch dat je pas te laat liefde en erkenning voor iemands verdienste ondervindt.

Nu heb ik alweer een paar jaar een hartstochtelijke relatie met een fysiotherapeut, die de prestatiegerichte sportschool heeft verruild voor een eigen praktijk als yogalerares. In haar eigen beoefening en in haar lessen heeft zij opperste aandacht voor ademhaling, lichaamshouding en de juiste balans tussen in- en ontspanning. Boeddha heb ik eigenlijk pas echt door haar leren kennen. Haar boeddha is een yogi uit een oeroude Indische traditie, niet de stichter van een eigen ‘isme’. Het is eerder iemand in wiens teksten iets oplicht van de wijsheid van de yoga, die al duizenden jaren vóór hem bestond. Een wijsheid die je ook aantreft in andere dan boeddhistische teksten.

Op aanraden van de eerder genoemde, oudere en wijzere vriendin lees ik sinds kort na mijn terugkeer in Nederland het Boeddhistisch Dagblad. “Dat is echt iets voor jou,” zei ze. Maar de Boeddha die ik hierin tegenkom, is niet een boeddha die ik herken. De boeddha in het dagblad is er al te vaak een van voorschriften, van intellectuele betogen, van moralisme, letterlijkheid en sektarisme, van allerlei soorten. Het is niet een boeddha die geeft om het beleven van het lichaam, laat staan om het beleven van het vrouwelijke lichaam. De boeddha in het dagblad is een rasman, met alle vooroordelen die met de typische vertegenwoordigers van dit geslacht samengaan.

Misschien ga ik later ooit nog in de plaatselijke bibliotheek aan een groepje les geven in de feministische literatuur, van Simone de Beauvoir tot Andreas Burnier. In hen, en in vele anderen kan ik bevrijding vinden, niet in iets wat zich boeddhisme noemt. Ik schrijf dit niet om iemand op de tenen te trappen. Het dagblad deed een oproep aan ervaringsdeskundigen. Of ik hier ‘boeddhistisch’ genoeg voor ben, dat moeten de lezers maar zeggen.’

Was getekend Sacha Veerman. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Geluk Tags: Achterhoek, gevoelsarm, loopbaan, politieman, Sacha Veerman, seksuele revolutie, vader, VS, zesnlessen

Lees ook:

  1. Doodgeschoten politieman met boeddhistische ceremonie begraven
  2. Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
  3. Boeddha in de bajes – doodstraf
  4. Thich Nhat Hanh kritisch beschouwd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.