• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (24)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (24)

13 februari 2020 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Mijn vader noemde mij vroeger een onderzoeker. Een eufemistische omschrijving van een eigenwijs kind dat zich weinig liet zeggen en haar eigen builen wilde vallen. Een kind dat opgroeide en als puber geneigd was zwaar op de hand te zijn. Altijd op zoek naar kennis en nieuwe ervaringen om wijzer te worden.

Zo’n twintig jaar geleden nam een vriendin mij mee op een weekend inzichtmeditatie. Het gelijkmoedig aanschouwen wat zich in- en aan mij voordeed, was voor mij de eerste stap op een boeddhistisch pad.

Niet altijd goed nieuws kan ik u vertellen. Als eind dertiger had ik een negatief zelfbeeld ontwikkeld, kijken wat er opkomt aan gedachtes en gevoelens is dan een uitdaging. Stilzitten in meditatie zonder doen is hoe dan ook al een omslag in de menselijke neiging om direct een oplossing te zoeken voor ongemak.

Het eerste jaar stoeide ik met het volgen van mijn ademhaling. Een diepe rustige ademhaling was mijn streven. Het kon toch niet waar zijn dat die hoge oppervlakkige ademhaling van mij was. De leraar kon mij keer op keer verzekeren dat het goed was hoe mijn ademhaling op dat moment was, maar ergens lang geleden had de norm zich vastgezet dat diep en rustig beter was. Simpel volgen zonder sturen was een eenvoudige instructie waar ik lang mee in de clinch lag.

Een ander kenmerk van deze stroming is het innerlijk benoemen van wat zich aandient. Bij mij leidde dat tot grondige zelfanalyses, een logische valkuil voor een maatschappelijk werker. Het analyseren had voor mij het onderliggend doel een beter mens te worden, er is immers altijd wel wat te verbeteren aan jezelf. Deze focus was even fnuikend als de voorondersteling dat er iets veranderd moest worden aan mijn ademhaling. Beiden stonden acceptatie van wat er werkelijk was in de weg.

Langzamerhand ontdekte ik tot mijn verbazing dat gedachtes en gevoelens gevoed en versterkt werden door mijzelf. Nog indrukwekkender was de ontdekking dat ik ernaar kon kijken zonder dat ik hier actief in opging: onweerswolken, een blauwe hemel met her en der wat witte wolkenpluimen, een regenbui. Het kwam langs, verwijlde wat en verdween weer. De enige verlangde actie was dat ik erbij aanwezig kon zijn.

Mijn inzet in de meditatie werd groter. Dagelijkse meditatie, ik stond er vroeger voor op, soms kon ik zelfs tijd vinden voor twee meditaties.

Op één van die meditaties in de tuin, merkte mijn nieuwsgierige partner op, dat ik met zo’n verbeten diepe denkrimpel aan het mediteren was.

Haar uitspraak verbaasde mij, aangezien ik juist tijdens die meditatie relatieve rust en ontspanning ervaarde. Pas na enige tijd kon ik haar observatie in een ander perspectief plaatsen. Mijn doorzettingsvermogen was groot evenals mijn te grote inzet; de wijsheid was nog ver te zoeken.

Retraites bij de leraar die mij de eerste beginselen van Vipassana leerde, brachten vooruitgang in de meditatie. Deze vriendelijke Groninger ontpopte zich als een leraar die uitmuntte in mildheid en het was mildheid die ontbrak in mijn beoefening.

Het met wijsheid leren inzetten van Metta meditatie, was de factor die mij verder bracht. De lastige ervaringen van het meditatieproces, niet alleen wat er opkwam maar de inspanning op zichzelf, werden mogelijk gemaakt door vriendelijkheid en vergevingsgezindheid te ontwikkelen.

Het is als twee vleugels van een vlinder, de één gekleurd met opmerkzaam-zijn en de ander met compassie. Zonder compassie voor jezelf kan er niet in de modderige bodem gewoeld worden; de vlinder kan pas vliegen als beide vleugels worden uitgevouwen.

In de loop der jaren waren er periodes met regelmatige dagelijkse beoefening en periodes dat ik de psychische hygiëne liet verslappen. Soms door lichamelijke klachten soms gewoon doordat ik geen gedisciplineerd mens ben.

Naast mijn milde leraar zocht en vond ik andere leraren, veelal Engelstalig. Online via podcasts en soms doordat ik in Nederland een retraite bij hen kon volgen.

Er gaat niets boven de adviezen van een leraar tijdens een retraite. Te rade gaan bij verschillende leraren bleek voor mij een ontdekkingstocht naar mijn eigen wijsheid. De onderzoeker in mij werd gestimuleerd om met vallen en opstaan te kijken wat mij verder bracht.

Op één van die retraites ervaarde ik veel lichamelijke pijn. Niet voor de eerste keer, retraites kunnen alleen al door het lange stilzitten een aanslag zijn op je lijf.

Een eerder advies was erbij blijven, de pijn als meditatieobject integreren. Dat werkte soms wel maar vaker groeide de frustratie boven mijn pet waardoor een bekende valkuil ‘vermijden van meditatie’, de kop opstak.

Het advies van een Amerikaanse lerares was tegengesteld aan dat van mijn Nederlandse leraar. De focus niet op de pijn laten rusten maar verbreden naar andere meditatieobjecten.

Dit advies paste mij beter en bracht mij weer verder. Ik ontdekte dat er tijdens langere meditaties verschillende soorten pijn ervaren kunnen worden. De stekende fysieke pijn die een indicatie kan zijn om met aandacht van houding te veranderen. Psychosomatische pijn door opgeslagen onverwerkte emoties die zich uiten in lichamelijke klachten. En de derde soort die mij het meeste kan dwarsbomen: existentiële pijn.

Ze zijn bij oppervlakkige beschouwing niet altijd te onderscheiden noch is het antwoord hoe hiermee om te gaan altijd in steen gehouwen.

Nu na vele retraites en een blijvende beoefening in het dagelijks leven ben ik wijzer geworden. Gevoel en verstand zijn meer in evenwicht en ik heb geleerd te vertrouwen op mijn intuïtie als indicator welk accent goed voor mij is; binnen de meditatie en daarbuiten. Je eigen leraar worden, ach niets nieuws onder de zon. “Neem niets aan voor het zelf onderzocht te hebben” zei de Boeddha al lang geleden.

Dat de zon daardoor meer gaat schijnen is een verademing.’

Was getekend Katoo. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners Tags: doeners en denkers, evenwicht, Katoo, meditatie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (5)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (6)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie – 15
  4. Boeddhistische doeners en denkers (21) – de serie – de vrolijke Meester

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.