• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers (21) – de serie – de vrolijke Meester

Boeddhistische doeners en denkers (21) – de serie – de vrolijke Meester

4 november 2019 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

De vrolijke Meester*

De kleine gedrongen gestalte van Toshio Kusunoki liep naar me toe op het stenen pad even buiten de poort van het klooster. Na vele jaren was het een zeer warm weerzien.

In 1970 verbleef ik enkele weken als eerste westerse vrouw in het hoofdklooster van de Obaku school, Mampuku-ji in Uji in Japan. Ik kreeg toen de toestemming, na mijn Japanse introductiebrieven te hebben getoond, opgenomen te worden in dit mannenklooster en het leven in deze zenboeddhistische tempel van dichtbij mee te maken.

Mede door hulp van Toshio Kusunoki kreeg ik uiteindelijk toestemming foto’s te maken van dit voor de buitenwereld afgesloten kloosterleven (die 1971 in het boek ‘Zazen’ zouden verschijnen).

Roshi Kusunoki boog bij de begroeting heel diep naar me en toen hij me aankeek zag ik een warme glimlach en kleine pretoogjes. Het was ongeveer elf uur in de morgen en Roshi had er al vele uren op zitten. De zazen, het zitten in meditatie, was al die morgen om vijf uur begonnen. Daarna de ochtendceremonie in de tempel, het ontbijt en samu, het schoonmaken van het klooster.

We liepen naar het privégedeelte van het klooster en gingen een traditioneel Japans vertrek binnen. Na het geven van een mooi ingepakt cadeau werd ik gevraagd om op de tatami te gaan zitten met mijn benen onder de lage tafel. We dronken eerst thee – onze uitwisseling met woorden is beperkt. De Meester spreekt een beetje Engels en ik zo’n honderd woorden Japans. Ons contact gaat via het hart.

Heel onverwachts haalde hij een fles biiru (Japans voor bier) onder de tafel vandaan. Na enkele glazen bier vroeg de Meester of ik wilde blijven lunchen. Het leek me goed idee om iets te eten na al dat bier en Roshi vroeg zijn assistent om wat eten te gaan halen.

Na een tijdje kwam zijn assistent terug met een uitgebreid assortiment van sushi en sashimi (rauwe vis), speciaal voor de westerse gast.

De Meester werd steeds opener en vertelde dat hij weer aan het kalligraferen was nu hij wat minder verantwoordelijkheden had binnen het klooster. Hij toonde zijn kwasten, steen en inkt en ik vroeg hem of hij iets kon kalligraferen want ik wilde hem graag bezig zien. In de zentraditie heeft de kunst van het kalligraferen een speciale plaats en het gaat erom in uiterste concentratie in één vloeiend gebaar het moment van nu vast te leggen. Er is geen verbetering mogelijk. En ik zag de hand van de meester, de kwast en het papier één worden. In de prachtige kalligrafie die ontstond staat vrij vertaald:

wake up, wake up
leeping butterfly
let us be companions

wordt wakker, wordt wakker
slapend vlindertje
en laat ons kameraadjes zijn

Was getekend Madelon Hooykaas. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl
*Uit het boek ”De Kunst van het opnieuw beginnen’ door Madelon Hooykaas en Dorothea Franck.

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners Tags: doeners en denkers, Madelon Hooykaas, serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (2)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (4)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (10)
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.