• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (2)

Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (2)

26 januari 2017 door Arjan Schrier

De Nederlander Arjan Schrier, auteur voor het Boeddhistisch Dagblad, reist na zijn ordinatie tot bhikkhu op twee oktober 2016 in de Buddharamatempel in Waalwijk, als theravadamonnik Ariyadhammo ((aka tan dutch) door Thailand. Hij houdt een dagboek bij.

Ik ben ondertussen op mijn derde stek, het Wat Ang Thong international meditation centre. Het is een rare plek. Uit het niets zijn moderne verblijfplaatsen gebouwd voor zo´n tachtig monniken en mannen en voor evenveel nonnen en vrouwen. Er zijn er zo’n vijfendertig. En er wordt stevig doorgebouwd, zo te zien, een dubbel of driedubbel aantal kuti´s. Vanuit mijn kuti op een hoog kijk ik op een industrieel aandoende vlakte uit. De mahadayaka (grote ondersteuner) is een vrouw die naast haar familie een stuk of wat grote bedrijven bestuurt. Onder andere eentje die zand verkoopt. De waterpartijen in de omgeving zijn daar een overblijfsel van. Het eten is simpel maar uitstekend en wordt met veel respect gegeven. Het blijft een rare gewaarwording, de hulp en ondersteuning die de monniken krijgen.

Het klooster is een tak van het grote Pa Auk klooster in Birma met circa duizend monniken. Ze beoefenen een combinatie van alle meditatieonderwerpen die ooit genoemd zijn in de sutta’s en die in de Vissuddhimagga bijeen zijn gebracht.

Ik kreeg, tot mijn verbazing, relaxte tips van de fungerend leraar bhante Bhodinaya. Hij werd ongeveer vijf jaar geleden op zijn 47ste monnik omdat tussen de veertig en de vijftig het de wijsheid jaren heten te zijn. Hij liet zijn bedrijf en een gezin achter. De tip was: nu nog niet te hard te oefenen. Het lichaam in balans te brengen, waar hardheid is wat zachtheid brengen, bij spanning ontspanning. Als het lichaam in evenwicht is, is het makkelijk om je te concentreren. Tot nu toe gaat de meditatie mondjesmaat bij me. Ik voel dat ik meer of opnieuw moet acclimatiseren, de temperatuur is erg hoog. En ik voel soms een vage druk, om dit of dat te moeten doen, of voor verwijten dat ik vast weer iets verkeerd doe. Maar dat zijn eigenlijk alleen maar aannames, vooroordelen. Eerst maar eens landen en me meer senang voelen dus.

Het is hier overigens goed vol te houden, er zijn voor mij nieuwe gebruiken, zoals een zitmatje dat je mee moet nemen en neerleggen en eten op de grond, maar dat went snel.

Ik kwam hier samen met bhante Mokhitta aan, die na een nachtje op de luchthaven van Moskou best wel moe aankwam. Hij blijkt enorm gewaardeerd te worden. Met zijn vier vasa (regentijdretraites) is hij de oudste monnik en omdat hij verleden jaar hier zijn kennis van natuurgeneeswijzen heeft toegepast is hij een geziene gast. Vandaar dat we een hele goeie en een beetje kleine kuti toegewezen kregen. De volgende dag zijn we naar de gewone woonplekken gegaan, ook zeer modern, netjes en met badkamer.

Hiervoor heb ik de Nederlander Adi Ichsan, die voor drie maanden monnik is geworden en nu phra Adi, of Cittadhammo heet, opgezocht. We werken al jaren samen bij het meditatiecentrum Dhammadipa in Amsterdam. Vanuit Wat Mahatat in hartje Bangkok was het een uur rijden naar internationaal meditatie centrum Wat Prayong, waar de internationale nieuwjaarsreceptie was. Ik werd met een taxi gebracht door tan Appichat.

In Wat Proyong, het International Vipassana Meditation Center in Bangkok, was het gezellig. Om vijf uur begint de recitatie en meditatie. Voor het eerst om zes uur met de nap op pad, samen met een ervaren monnik. We rijden met de auto naar de verschillende Soi (zijstraten) waar telkens een of twee monniken uitstappen. Er wordt in vertrouwen zoveel gegeven dat er iemand meeloopt met een handkar om alles te kunnen vervoeren. Dat voedsel wordt in de Wat weer gesorteerd waarna we ontbijten. Twee monniken treed voor tien dagen in. Adi is ook korter monnik dan ik dus voor het eerst ben ik met mijn krap vier maanden oude monnikschap niet meer de jongste en zit op plek vier in de rij van monniken, van geteld van achteren.

Adi en ik zaten in dezelfde kuti en hadden alle gelegenheid om het over koetjes en dhamma te hebben. De abt tan Dee vond het erg raar dat ik als jonge monnik al alleen reisde, maar gaf wel een erg praktische tudong (buiten de kloosters rondtrekken, bedelen, buiten, oefenen) mee. Mae Chee Brigitte, die ik zeker acht jaar niet gezien had en MC Daniele, beiden Germanophoon, gaven nog een slaapmatje, deken, verband, betadine, ORS en dergelijke mee. Op een vier persoons muggennet na ben ik er dank zij alle cadeaus helemaal klaar voor. De Engelse monnik phra Peter legde me na honderd dagen de fijne kneepjes van een pij aantrekken uit en zijn noorderbuur phra Lewis, die dezelfde naam had als phra Adi, gaf me spontaan zijn zaklamp. Kortom erg gezellig.

Arjan Schrier, rechts achter op bank.

Tot dertig januari ben ik nu in Wat Ang Thong. Ik hoop dat ik de slag van het mediteren te pakken krijg. Het is allemaal erg netjes hier en voelt soms als een bungalowpark. Maar er zijn genoeg broeders die de slag van het opbouwen van mindfulness en concentratie te pakken lijken te hebben. En eigenlijk is het alleen in de middag met vierendertig graden wat te warm. We wachten op de komst van de leraar Mokhitta en dan op naar meer natuur en koelere lucht van de bergen rond Pai. En daarna via de noordelijke grensovergang Birma in.

 

Categorie: Reisverslagen Tags: Arjan Schrier, monnik, Thailand

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)
  2. Thaise monnik na een vredestocht van 5000 kilometer door VS weer terug in tempel
  3. Thailand – boeddhistische monnik doodgeslagen en beroofd
  4. Tempelkat verstoort gebed boeddhistische monnik

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.