• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Eenzaamheid is als een stille storm die al onze dode takken afbreekt’

‘Eenzaamheid is als een stille storm die al onze dode takken afbreekt’

4 november 2025 door gastauteur Reageer

Sinds 2009 organiseert het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ieder jaar de Week tegen de Eenzaamheid. Dit jaar viel de week in de laatste week van september. Het thema was ‘Verbinding’. De week is vooral gericht op sociale eenzaamheid met de boodschap dat daar iets aan moet worden gedaan. Dat is volkomen terecht, als je te veel alleen bent en/of als eenzaamheid tot dwangmatige gedachten leiden, dan is het zaak om hulp te zoeken. Maar er zitten ook goede kanten aan eenzaamheid. Het zou daarom vollediger zijn als tegelijk zou worden uitgedragen dat periodes van eenzaamheid ook bij het leven horen en normaal zijn en dat eenzaamheid ook een bron van inspiratie en groei kan zijn.

In 2019 heb ik al eerder aandacht besteed aan de week van de eenzaamheid. Het was in de tijd dat ik in de gevangenis werkte en meditatiebijeenkomsten begeleidde. Het is een plek bij uitstek waar mensen op zichzelf worden terug geworpen. Zo’n vijftien uur aaneen brengen mensen alleen door in hun cel en een dergelijke eenzaamheid kan er enorm inhakken. Ik heb gezien dat het mensen tot diepe inzichten kan brengen, maar er zijn ook mensen die nog maar één uitweg zien[1]. In die tijd werd ik geraakt door de regel: ‘Wie zich eenzaam voelt en eraan lijdt heeft nog niet de rijke bronnen ontdekt, die ieder mens van nature bezit’. Ik weet niet meer van wie de regel is. Toen zag ik er vooral hoop en troost in, nu bekruipen me ook gemengde gevoelens. Ik vind de regel nu nogal oordelend naar degenen die dit niet kunnen zien of niet in staat zijn dit te voelen. Niet iedereen beschikt over de tools om met eenzaamheid om te gaan. We dragen allemaal een rugzakje met ons mee uit onze opvoeding, dat medebepalend is in hoe we in het leven staan. Ik ga het begrip eenzaamheid wat verder uitdiepen en gebruik daar de sociologie en filosofie voor. Vervolgens kom ik bij de Boeddha uit om te zien hoe hij de eenzaamheid gebruikte om te worden wie hij was.

De sociologie onderscheid drie vormen van eenzaamheid: sociale, emotionele en existentiële eenzaamheid. Bij sociale eenzaamheid lijd je aan een gebrek aan sociale contacten en vereenzaam je. Bij emotionele eenzaamheid ervaar je vooral een gemis aan intimiteit met iemand met wie je je diepste gevoelens kunt delen. Sociale en emotionele eenzaamheid kunnen samengaan, want het één kan uit het ander voortvloeien. Existentiële eenzaamheid leidt tot een gevoel voor een afgrond te staan, oog in oog met de bodemloosheid van het bestaan. Dan kan er een wonder gebeuren, zoals bij Bieke Vandekerckhove[2]. Bij sommige mensen valt het helaas de andere kant op.

In ‘De lege hemel’ onderzoekt filosofe Marjan Slob het begrip eenzaamheid en ze zegt hierover iets heel belangrijks: “om relaties te kunnen onderhouden, heb je niet alleen contact nodig met de wereld om je heen, maar vooral ook met jezelf”. Eenzaamheid is het gevolg van een gebrek aan verbinding met jezelf. Contact met jezelf is een voorwaarde om een gevoel van verbinding met de wereld om je heen te ervaren. Ze noemt twee kanten van eenzaamheid: het droevige, verdrietige gevoel van isolement en buitengeslotenheid, maar eenzaamheid kan ook een bron zijn voor inspiratie. “Zonder eenzaamheid kan er niets ontstaan” zei Picasso ooit. Vele kunstenaars, musici en schrijvers zoeken bewust de eenzaamheid en afzondering op, die voor hen als een bron van inspiratie werkt.

Over het algemeen hangt er een taboe rond eenzaamheid. Er wordt omzichtig over gedaan. In plaats van ruiterlijk te erkennen dat perioden van eenzaamheid bij het leven horen waarmee we moeten leren omgaan, wordt eenzaamheid vaak als probleem benaderd dat om een oplossing vraagt. En dat is vreemd als je bedenkt dat ongeveer de helft van alle volwassen Nederlanders zich weleens eenzaam voelt (46,2%) en bijna 1 op de 7 mensen hiervan zich sterk eenzaam voelt[3]. Wat precies wordt gemeten, is niet duidelijk, maar je krijgt vooral hierbij het gevoel dat eenzaamheid een probleem is. Terwijl perioden van eenzaamheid normaal zijn en bij het leven horen. Het wordt pas problematisch als het zich in je vast gaat zetten. Dat overkwam Olivia Laing. Toen ze begin dertig was, verkaste ze voor de liefde van London naar New York, maar de relatie hield geen stand en ze kwam alleen te staan. In ‘De eenzame stad’ beschrijft ze gevoelens van sociale en emotionele eenzaamheid die uitlopen in existentiële eenzaamheid. Ze merkte dat hoe langer de eenzaamheid duurde, hoe meer ze zich ging ingraven en terugtrekken in haar bastion en hoe veiliger dit isolement ging voelen, hoe eenzamer ze werd. Contact met anderen voelde steeds onveiliger aan, wat haar nog meer vastzette. Die staat van zijn maakte haar ook immuun voor de schoonheid van het leven; het was een vicieuze cirkel geworden, die ze gelukkig via de kunsten heeft kunnen doorbreken.

Er is een groot verschil in de manier waarop mensen hun eenzaamheid ervaren en hoe ze ermee omgaan[4]. Er zijn mensen die zich opsluiten en afzonderen, er zijn mensen die er bang voor zijn en ervoor wegvluchten in allerlei soorten van vertier en afleiding, terwijl anderen het juist ondergaan als behorend bij het leven op dat moment. Er lijkt een verband te bestaan met wat wij in onze kinderjaren hebben meegemaakt. Als je bijvoorbeeld als kind veel alleen bent gelaten en er op cruciale momenten van angst of verdriet niemand was om je te troosten, dan voelde je je in de steek gelaten. Als je je dan in je latere leven eenzaam voelt, ervaar je dezelfde schrijnende pijn die je ook als kind voelde. Het gevaar is dan aanwezig dat je je sterk identificeert met die gevoelens van je kindertijd, wat het lijden alleen maar groter maakt. Mensen die opgroeiden in een veilige en liefdevolle omgeving en getroost werden als er ingrijpende dingen gebeurden, zijn in hun latere leven beter in staat om gevoelens van eenzaamheid te verdragen. Ze zijn daardoor ook beter in staat die gevoelens op te merken en er niet iets mee te doen!

Eenzaamheid hoort bij het leven, zegt ook filosoof Awee Prins. Die is nodig om een crisis of ingrijpende gebeurtenissen in ons leven door te werken. Als je een normaal ontwikkeld gevoel hebt van onderlinge verbondenheid met anderen, verdwijnt dat gevoel weer vanzelf als je er doorheen bent gegaan. Het zal echter nooit meer worden hoe het was. Awee Prins spreekt uit ervaring, hij ging zelf door een periode van diepe rouw toen hij zijn vrouw en grote liefde verloor. Het zal nooit meer beter worden, is een geschrift van hem[5]. Hij bedoelt hiermee dat als we door de eenzaamheid zijn heen gegaan en het verlies hebben doorgewerkt, het leven voorgoed anders is, het zal nooit meer worden zoals het was. Er is wel een groter potentieel aan mildheid en mededogen in ons aangeboord. We zijn zoals Joan Halifax dit noemt ‘wounded healers’ geworden, in staat om vanuit onze eigen ervaringen met eenzaamheid en verlies, diep mee te voelen met anderen.

Hoe we het ook draaien of keren: perioden van eenzaamheid horen bij het leven. Feitelijk begint het al vanaf onze geboorte. In de baarmoeder in de primordiale tijd waarin we leefden in het hart van een mysterievolle eenheid, een vergeestelijkte dimensie, die ook wel de wereld van engelen wordt genoemd, waarmee wij intiem waren verbonden en communicatie innerlijk was. Vanaf het moment van de geboorte zijn we ruw uit die eenheid losgescheurd. We raakten los van die eenheid en moesten leren communiceren met zintuigen. In ons leven blijven we altijd terugverlangen naar die paradijselijke staat van zijn. In dit verband noemde Ton vaak het voorbeeld van de tranen van de vrouw van een orthodoxe priester, die ze ‘nostalgie paradisiaque’ noemde of: het verlangen naar de paradijselijke staat van zijn, of het verlangen naar een gelukkige jeugd waarin zorgeloze dagen zich aaneenregen.

Op cruciale momenten van ons leven van geboorte, ziekte en dood, zijn we als mens ten diepste alleen. Juist op zulke momenten verlangen we naar dat gevoel van eenheid en geborgenheid. We projecteren dat vaak buiten ons, terwijl de schat binnen in ons ligt. Hier wordt de zin relevant die ik eerder uitsprak: ‘Wie zich eenzaam voelt en eraan lijdt heeft nog niet de rijke bronnen ontdekt, die ieder mens van nature bezit’. De zin wijst ons op de schat die in ons is. Daar liggen de bronnen van wijsheid, onze ware natuur, de goddelijke vonk die in ons aanwezig is en waar we uit kunnen putten. Het is de bron van inspiratie en het is de plaats, waar wij onze intuïtieve wijsheid aan kunnen boren die daar huist, diep in onze buik onder onze navel -tan-tien in het Chinees genoemd- waar we naar toe ademen in de meditatie. Het is de grond van ons bestaan die we met iedereen gemeen hebben vanaf de tijd van ver voor onze geboorte. Als we dat zien en erop leren vertrouwen, voelen we ons verbonden, al zijn we eenzaam of alleen. Een voorwaarde is wel om contact te kunnen voelen met onszelf (Marjan Slob) en een normaal ontwikkeld gevoel van onderlinge verbondenheid te hebben (Awee Prins).

Die aangeboren intuïtieve wijsheid volgde de Boeddha toen hij zijn weg begon. Hij verliet het paleis van zijn vader en ging op zoek naar de waarheid. Ondanks de rijkdom waarin hij leefde voelde hij een enorme leegte. Het doet denken aan wat mensen meemaken als ze op een punt in hun leven komen en de vraag stellen: er moet toch meer zijn in het leven? Siddharta Gautama, de naam die de Boeddha bij zijn geboorte kreeg, verliet het paleis en ging op zoek naar een leraar. Na drie leraren te hebben gehad, voelde hij dat hij dieper moest graven en hij besloot zijn eigen weg te gaan. In de jaren van eenzaamheid die volgden kwam hij na zeven jaar tot ontwaken. Hij had de afzondering nodig gehad om tot die wijsheid te geraken. In onze boeddhistische traditie zeggen we dat eenzaamheid een noodzakelijke ervaring is op onze levensweg: zonder eenzaamheid is er geen geestelijke groei. Dan blijven we steken in oude patronen en conditioneringen. Als daarom eenzaamheid op onze deur klopt, open dan de deur en omarm de eenzaamheid als één van de belangrijke leermeesters in ons bestaan. Rumi schreef het gedicht de Herberg, dat gaat over hoe om te gaan met pijnlijke gevoelens. Ontvang alles wat er op je levenspad langskomt met een open hart, no picking and choosing!  Verwelkom alles wat aan je deur klopt en geef het aandacht. Hoe doe je dat? Door de gevoelens te ontvangen, te verdragen en in de stilte blijven met de vraag: wat wil het mij zeggen? Dan kan er iets veranderen, want het werkt andersom, als we gevoelens van eenzaamheid gaan bestrijden, is dat de garantie voor meer angst en uiteindelijk een grotere eenzaamheid. Als we ze verwelkomen, is dat de poort naar innerlijke wijsheid.

Ik eindig met een hoopvolle boodschap. Uit een onderzoek[6] onder mensen tussen de 55 en 85 bleek dat mensen die mediteren zich minder eenzaam voelen en dat had weer een positief effect op hun immuunsysteem. Minder eenzaam en gezonder! Dat laat niet onverlet dat je jezelf regelmatig bij de lurven moet vatten om in beweging te komen of te blijven. Iedere dag bewegen, zwemmen, fietsen, wandelen, in de tuin werken of de natuur in, het maakt niet uit. En wees niet bang, want we worden allemaal opgevangen door dat enorme net van Indra. Want niemand valt eruit! Dat is de sleutel, vertrouwen! Ik besluit met woorden van Kahlil Gibran: ‘Eenzaamheid is als een stille storm die al onze dode takken afbreekt’. We kunnen groeien in de eenzaamheid, want het is een noodzakelijke ervaring op onze levensweg: in de eenzaamheid en afzondering kan er iets nieuws ontstaan.

[1] In 2024 maakten 1849 mensen een einde aan hun leven, gemiddeld vijf zelfdodingen per dag. Het zelfdodingscijfer is het hoogst onder vijftigers. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
[2] ‘Iets in mij wilde de stilte in’.
[3] De Eenzaamheidsschaal van De Jong-Gierveld is de meest bekende vragenlijst om eenzaamheid te meten. Ook buiten Nederland gebruiken onderzoekers in meer dan twintig andere landen dit meetinstrument.
[4]Human. De publieke Tribune. Eenzaamheid doorbreken we niet met stigmatiseren.
[5] Kenniscentrum Phrenos. Awee Prins Het wordt niet beter, het kan niet beter.
[6] Onderzoekers van de universiteit van Californië, Los Angeles schrijven dit in het blad Brain, Behaviour and Immunity. Ze baseren hun conclusie op een experiment met veertig volwassenen tussen de 55 en 85 jaar oud die in twee groepen werden gesplitst.
Literatuur:
Marjan Slob. De lege hemel. Over eenzaamheid. 2020.
Olivia Laing. De eenzame stad. Over de kunst van het alleen-zijn. 2016.
Bron https://mahakarunachan.nl/eenzaamheid-is-als-een-stille-storm-die-al-onze-dode-takken-afbreekt/
Tekst Elsbeth Wolf. Zitten in verbondenheid, november 2025. Foto: CDD20 via Pixabay.

Categorie: Columns, Elsbeth Wolf, meditatie, Zen Tags: Awee Prins, De eenzame stad, eenzaamheid, emotionele en existentiële eenzaamheid, Joan Halifax, kinderjaren, Marjan Slob, Olivia Laing, Op zoek naar de waarheid, Picasso, sociale, verbinding, Week tegen de Eenzaamheid, zelfdoding

Lees ook:

  1. Dick – vertrouwen (1)
  2. Dick – vertrouwen 2 (niet)
  3. Dick – Vertrouwen (3)
  4. Edel Maex – Wij

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 5 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 5 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (2)
  • 5 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 6 november 2025
    Insight Dialogue
  • 6 november 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Een boze leraar van weinig woorden
    • ‘Eenzaamheid is als een stille storm die al onze dode takken afbreekt’
    • Boeken – Kapitalisme, haar aard en vervanging
    • Goff – fabels voor fabeldieren (27) roodborst
    • Ronald – Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.