• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Paul Van hooydonck – Van rusteloze apengeest naar boeddhageest

Paul Van hooydonck – Van rusteloze apengeest naar boeddhageest

21 mei 2017 door de redactie

Zoals een aap van de ene tak naar de andere slingert,
zo springt onze geest onophoudelijk van de ene gedachte naar de andere.
In meditatie trainen we onze “monkey mind” (apengeest.

We gebruiken daarvoor de adem als meditatie-object.
De aap gehoorzaamt niet. Hij gaat als een bezetene tekeer.
Hij wil niet getemd worden.
De geest protesteert.
Hij wil doen wat ie wil: het prettige achterna hollen; het onprettige vermijden.
Steeds weer brengen we de gefragmenteerde aandacht terug naar de adem, ons anker in het ‘hier en nu’.
Langzaam nemen gedachten aan toekomst en verleden af.
We worden steeds minder meegesleept door de creaties van ons denken,
door de constructies van onze verbeelding, door onze zelfgecreëerde illusies.

Er ontstaat rust.
De aap zit af en toe stil.
Er verschijnt ruimte tussen gedachten.
We worden minder overweldigd door emoties die lichamelijke vertalingen zijn van onze gedachten.
Een verademing!
We vertoeven in dit moment.
We proeven van het tijdloze “NU”.
Gedachteloos, emotieloos, bewegingsloos, stil.
We komen thuis in de tijdloze stilte
die we zijn.
Van rusteloze apengeest … naar boeddhageest.

Op vrijdag 26 mei 2017 geeft Paul Van hooydonck een dhammatalk in het boeddhistisch centrum Ehipassiko, in Deurne, Vlaanderen: ‘Van rusteloze apengeest naar Boeddhageest’.

Paul: ‘Het Pali woord voor meditatie is ‘Bhavana’ (het cultiveren/ontwikkelen van de geest). ‘Meditatie’ is een westers woord en een slechte vertaling. Meditatie is geen exotisch, esoterisch ‘gezweef’. Het is niet het ontvluchten van de werkelijkheid. Wel integendeel.

Meditatie betekent helemaal aanwezig zijn bij wat er is. Je doet één ding tegelijk en met onverdeelde aandacht. Meditatie is aarden, gronden, het volledig ervaren en accepteren van de werkelijkheid zoals die is. Meditatie is zorgzaam, opmerkzaam en dus liefdevol omgaan met de dingen. Daarbij het kleinste aspect van ons leven aandacht gevend en erend.

Daarvoor hoeven we ons niet terug te trekken in een grot in de Himalaya. Daarvoor hoeven we niet toe te treden tot een kloosterorde. Meditatie is simpelweg zorg dragen voor ons leven, bewust leven, zien en dus weten wat er gebeurt. Meditatie is een noodzaak voor een vervullend leven. Ons leven raast niet langer aan ons voorbij als een sneltrein. We zitten op de trein en leven het leven echt ten volle.

Op deze avond zal ik diep ingaan op het wat en waarom van meditatie. Er bestaan zoveel misvattingen en vooroordelen rond meditatie. Wat is het en wat is het niet? En waarom doen we het? Wat is het belang? Ik zal putten uit mijn persoonlijke ervaring in de verschillende scholen en tradities gedurende een verblijf van twaalf jaar in kloosters en meditatiecentra in Azië: theravada boeddhisme, zen, Tibetaans boeddhisme en Advaita.’

Paul verbleef twaalf jaar in boeddhistische kloosters in Nepal, India, Sri Lanka, Birma, Thailand en Engeland. Hij werkte als meditatieleraar in een Tibetaans centrum in Nepal (Ganden Yiga Chözin), in een meditatiecentrum in Sri Lanka (Nilambe) en in de Peradeniya University, de grootste universiteit van Sri Lanka. Hij was monnik in de traditie van het Theravada boeddhisme (de oude school). In 2008 richtte hij het Ehipassiko Boeddhistisch Centrum in Antwerpen op.

Praktisch: Vrijdag 26 mei 2017 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen, België.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Theravada, Zen Tags: apengeest, boeddhageest, onrust

Lees ook:

  1. Meditatie- ‘Het levert niets op, ik kom geen stap vooruit’
  2. Dat je iemand bent…
  3. Het misverstand
  4. Dick – wat wij werkelijk zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens