• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » ‘Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben’

‘Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben’

19 december 2017 door André Baets

In de Tibetaanse boeddhistische traditie is de volledige nonnenwijding (bhikshuni) nooit ingevoerd. Elke non is dus een novice. Wil deze toch een volledige wijding, dan moet ze uitwijken naar een land waar deze traditie wel bestaat. Voor Diane Perry, beter bekend als Jetsunma Tenzin Palmo, was dit Hongkong.

Diane Perry ( geboren 1944 ) groeide op in London. Op 18-jarige leeftijd verklaarde ze zichzelf ‘boeddhist’ en twee jaar later, in 1964, vertrok ze naar India op zoek naar een spiritueel leraar. Daar ontmoette ze de 8ste Khamtrul Rinpoche die haar leraar werd. Gedurende zes jaar verbleef ze als enige vrouw in zijn klooster. Tijdens een gesprek met een van de Togden (de ‘yoga-elite’ van de Tibetaanse Drukpa Kagyu traditie) zei deze haar:

“Jij denkt vast dat Togdens zich alleen maar met heel verheven, geheime en esoterische zaken bezighouden en dat jij pas werkelijk verder zou komen als je de kans kreeg om dezelfde training te ondergaan. Ik kan je vertellen dat ik niets doe dat jij ook niet zou kunnen. Het enige verschil is dat ik het doe en jij niet”.

Tenzin’s besluit stond vast, ze moest op zoek gaan naar een manier om haar praktijk te verdiepen. Dit resulteerde in een verblijf van 12 jaar (waarvan 3 jaar in volledige afzondering) in een grot in de Himalaya.

Deze periode wordt beschreven in het boek van Vicki Mackenzie “Cave in the Snow”. In het Nederland uitgegeven onder de titel “Innerlijk vuur, een westerse vrouw op het pad naar verlichting”. Ook is er een film “Cave in the snow”, die het leven van Tenzin Palmo beschrijft. ] (1)

Door omstandigheden, o.a. het politiebevel om India te verlaten, omdat haar visum reeds lang verlopen was, vertrok ze uit India en belandde uiteindelijk terug in Europa waar ze in verschillende dharmacentra les gaf. Stilaan ontpopte ze zich als spreekbuis voor de rechten van de boeddhistische non en de vrouw in het algemeen.

In een interview zei Tenzin Palmo eens dat ze de gelofte had gedaan om de verlichting te bereiken in de vrouwelijke vorm; ongeacht hoeveel levens ervoor nodig zouden zijn. Dit is een uitspraak die lijnrecht staat tegenover de gangbare Tibetaanse boeddhistische traditie waar in de teksten staat dat de verlichting enkel kan bereikt worden in een mannelijk lichaam. Het beste dat een vrouw tijdens haar leven kan doen is verdienste verzamelen ( lees: goed karma opbouwen) en de wens uitspreken om in een volgend leven als man geboren te worden. Deze gedachtenkronkel heeft zijn ingang in Tibet gevonden mede door de teksten van Indiase leraren en werd door latere, mannelijke leraren niet in vraag gesteld en zonder problemen overgenomen.

Om een concreet voorbeeld van zulke tekst te geven citeer ik een passage uit de ‘Sutra van de medicijn Boeddha’.

Toen deze Boeddha nog een bodhisattva was legde hij twaalf geloften af die hij zou nakomen zodra hij de verlichting zou bereiken. De meeste van die geloften gaan over het genezen van ziekten en het verlossen van lijden. Maar in de achtste gelofte zegt de bodhisattva:

“In een volgend leven, als ik de verlichting bereikt zal hebben; als er dan vrouwen zijn die zich beknot of belemmerd voelen door de vele nadelen van een vrouwelijke vorm en de wens uiten om deze vorm los te laten, zullen zij, na het horen van mijn naam in een volgend leven herboren worden in de mannelijke vorm.” (2)

Over de vrouwonvriendelijkheid van Indiase leraren lezen we in het boek ‘Innerlijk vuur, een westerse vrouw op het pad naar verlichting’ het levensverhaal van Tenzin Palmo het volgende (pag. 76 ):

“De Boeddha heeft nooit ontkend dat vrouwen de verlichting konden bereiken. Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten. (…)

Maar de latere geschriften hingen een andere visie aan. Bij Nagarjuna en Shantideva richt deze meditatieoefening zich alleen op het vrouwelijk lichaam. De meditatiebeoefenaar moet zich concentreren op de onreinheid van het vrouwelijk lichaam!

De Boeddha was werkelijk verlicht en zag de dingen zoals ze waren. Maar anderen misbruikten zijn inzichten om hun eigen ideeën kracht bij te zetten. De woorden van de Boeddha werden niet gebruikt om onze obsessie met het menselijk lichaam te doorbreken, maar om walging voor vrouwen op te roepen.” (…)

Op een andere plaats in het boek vraagt Tenzin Palmo aan haar leraar die haar onderwijst dat een vrouw de verlichting niet kan bereiken: “Waarom is een penis voor de verlichting zo belangrijk?”

In de film “Cave in the snow” zegt Tenzin Palmo iets gelijkaardigs tegen de Dalai Lama die toegeeft dat beide leraren (Nagarjuna en Shantideva) de minachting voor de vrouw in het Tibetaanse boeddhisme gestimuleerd hebben. Hij zwakt dit wel af door te zeggen dat deze visie cultuurhistorisch gebonden is en dat in latere teksten gezegd wordt dat een vrouw die ver gerealiseerd is ‘mentaal’ van geslacht verandert en dus toch als man de verlichting bereikt!

Ook in een uitzending van de (inmiddels opgeheven) Boeddhistische Omroep Stichting (‘Vrouwen en het Boeddhapotentieel’ 2008) bevestigt de Tibetaanse non Jampa Tsedroen (Carola Roloff, van Duitse origine) dat er in de teksten uit India afkomstig [ Nagarjuna wordt hier niet bij naam genoemd] staat dat een vrouw nooit de verlichting kan bereiken. Ook komt er een Tibetaanse lama (Geshe Dawa) aan het woord die uitgebreid spreekt over de onreinheid en minderwaardigheid van de vrouw.

Ondertussen blijft Tenzin Palmo kampen tegen deze eeuwenoude vooroordelen.

1- ‘Innerlijk vuur, een westerse vrouw op het pad naar verlichting’ Vicki Mackenzie uitg. Luitingh-Sijthoff 1999.
2- ‘Sutra of the Medicin Buddha’ Ven. Hsing Yun Buddha’s Light Publishing 2002.

Categorie: Andre Baets, Tibetaans boeddhisme Tags: man, penis, sutra medicijn boeddha, verlichting, volgens leven als man

Lees ook:

  1. Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben
  2. ‘Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben’
  3. ‘Dit alleen is het pad, er is geen ander dat tot zuiverheid van inzicht leidt’
  4. Lydia Hagoort – Yamdrok Yumtso

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    20 december 2017 om 11:03

    Het zijn zeker niet alleen de latere teksten, het is ook een fors stuk cultuur. Pali-teksten laten nadrukkelijk de optie van Verlichte Vrouwen open, maar vrijwel alle Aziatische Theravada monnikken ontkennen deze mogelijkheid voor het heden en vertellen ‘bouw karma op om later als man wedergeboren te worden’. Diezelfde monnikken liggen vaak dwars bij het herintroduceren van lagere (novieten) en hogere (non) ordinatie voor vrouwelijke pijdragers.
    Nog veel werk aan de winkel dus, gelukkig zijn er ook minder cultuurgebonden Scholen waar vrouwen 100% dezelfde rechten hebben ;-)

    With folded palms,

  2. G.J. Smeets zegt

    20 december 2017 om 17:18

    “Ondertussen blijft Tenzin Palmo kampen tegen deze eeuwenoude vooroordelen.”

    ‘Vooroordelen’? De correcte term is ‘discriminatie’.
    Ook in de Pali Canon is die discriminatie volop aanwezig. Voor nonnen golden extra regels en die extra regels waren opgelegd door monniken, mannen dus. Cultureel antropologisch is dat allemaal te verklaren maar anno 2017 is er m.i. maar 1 woord voor: discriminatie. Tof van Tenzin Palmo dat ze daartegen in het geweer komt.

  3. zeshin zegt

    20 december 2017 om 19:38

    Ik ben geen man en ik ken ook geen vrouwen, alleen Boeddha’s
    Zeshin

    • G.J. Smeets zegt

      21 december 2017 om 09:29

      Tja, zo bagatelliseer je het thema dat André Baets aansnijdt door het weg te leggen in de kast ‘Open Deuren’, afdeling ‘Waar maakt men zich druk over, we gaan uiteindelijk allemaal dood.’

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.