• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Wat Mechelen zet theravadaboeddhisme in België op de kaart

Wat Mechelen zet theravadaboeddhisme in België op de kaart

1 september 2014 door gastauteur

Wat Mechelen artikel Gazet van Antwerpen
UTSE Leiding
Abbot WDP & Phra Prom Vajirayan
UTSE Delegations Thailand, UK etc
UTSE representat City
Boeddhistisch Congres toespraak Kerk (Waldimar)
UTSE Chairman en Vice-Chairman
Boeddhistisch Congres Groepsfoto
Wat Mechelen.
Wat Mechelen.

Het vorige week in Mechelen afgesloten boeddhistisch congres (lees: meer dan alleen de meeting van de Unie van Thaise Sangha’s (UTSE) in Europa) werd in alle media aangekondigd als de grootste boeddhistische bijeenkomst ooit in België gehouden. De groepsfoto bewijst in elk geval de aanwezigheid van de top van het theravada boeddhisme van Thailand, Europa en de VS.

Het belang is moeilijk in te schatten. In elk geval krijgt de maatschappij een beter beeld van het boeddhisme, namelijk dat het boeddhisme ook de theravada traditie betreft. Dat is anders dan wat uit de mediaberichten in België blijkt, die enkel gefocust lijken  op de mahayana traditie met het humanitaire en politieke nieuws over de Dalai Lama en Tibet.  De Wat (tempel)  Dhammapateep in Mechelen zette met de prestigieuze organisatie Mechelen op de kaart als  een belangrijk boeddhistisch centrum.

Er waren drie ‘maatschappelijk’ getinte toespraken. De vertegenwoordiger van de stad Mechelen, 1ste Schepen Marc Hendrickx, stond ook als Vlaams Volksvertegenwoordiger even stil bij de eer die Vlaanderen te beurt viel gastheer te mogen zijn van dit internationaal congres. De Thaise ambassadeur in Brussel (en de EEG) Nopadol Gunavibool, sprak over ‘Promoting Buddhism Overseas’. De voorzitter van Wat Dhammapateep werd gevraagd een brief van de rooms-katholieke kardinaal Léonard voor te lezen. Mooi daarin was de symbolische betekenis van de historische en spirituele locatie ter beschikking gesteld door de kerk: het ‘Groot Seminarie’ de plaats waar, sinds de 16de eeuw, nagenoeg alle  priesters ooit hun opleiding kregen. Het besluit is dat wijsheid, meditatie, verlichting, dialoog geprezen en gevonden wordt boven alle grenzen van religies en levensbeschouwingen.

Een probleem voor autochtone Belgen en andere genodigden was dat de verzamelde monniken hun vergadering en de speeches (van de verschillende Thaise en andere boeddhistische organisaties) in het Thais hielden. Waldimar Van der Elst, voorzitter van Wat Dhammapateep: ‘Probeer maar iemand te vinden die je daarover iets kan vertellen. Iemand die de taal beheerst maar ook iets zinnig kan zeggen met betrekking tot de inhoud. Ik bestudeer al tien jaar de problemen van de boeddhistische tempel en heb talloze tempels bekeken en contacten gehad in Europa, Thailand en Amerika, met de bedoeling iets te leren om de knelpunten van juridische, professionele (management) en sociale aard op te lossen.’

Gaat de UTSE de lokale (verschillende nationale) problematieken ‘Europees’ oplossen? Ze kunnen een vergelijking maken met de aanpak van de Europese Economische Unie, met multinationals of organisaties van de katholieke kerk en Islam die verspreid zijn over het continent. Er zijn  tempelhoge (torenhoge) problemen van communicatie, integratie en competentie. Iedereen beseft toch dat er een cultureel conflict bestaat tussen de Thaise en westerse maatschappij. Gaan Thaise abten dat allemaal oplossen, over wat praten ze en wat zijn de resultaten die de bijeenkomst gegenereerd heeft, zijn vragen die journalisten en anderen over het congres stellen.

Boeddhistische kwesties moeten er zeker niet behandeld worden, daarvoor hebben de abten genoeg bagage meegekregen uit hun Thaise achtergrond. Daar gaat het dus niet over. De nog recente ontwikkeling van de UTSE gaat gepaard met organisatorische vraagstukken over structuur, lidmaatschappen, regelgeving enz. Nu is de Unie aangekomen bij een verzameling van Thaise tempels van zowat alle Europese landen.

Waldimar Van der Elst: ‘’ Ik had zeer interessante gesprekken met een afgevaardigde van de (Thaise Koninklijke) Mahachulalongkorn universiteit en vooral met een abt uit Californië . De oplossing voor alle problemen is volgens hen zeer simpel. De abt houdt zich enkel bezig met de Leer, de boeddhistische ceremonies en spiritualiteit. Alle seculiere aspecten zijn volgens hem voorbehouden aan leken met de nodige kwalificaties (opleiding en ervaring en geen statusposities). Een monnik praat niet over geld, hij handelt er niet mee en bezit het niet: dat zijn toch boeddhistische regels. Betreffende maatschappelijke aspecten, beschouw maar het Westerse evangelie van de scheiding van kerk en staat. Ik vernam wat dat betreft dat er gepland wordt in de UTSE om de leken bestuurders van de tempelorganisaties (vereniging zonder winstoogmerk, Verein, stichting, Charity enz.) te betrekken. Zal de uiteindelijke uitkomst zijn dat de problematieken op andere schouders terechtkomen dan deze van de monniken?’

 

 

Categorie: Theravada

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kristof zegt

    1 september 2014 om 19:04

    Proficiat aan Wat Dhammapateep uit Mechelen. Het was de moeite waard. Ik heb nog nooit de kans gehad zoveel Engels sprekende monniken samen op één plaats te ontmoeten, die bovendien contact hebben en houden met het Westen.
    Ook proficiat aan de Rooms- Katholieke Kerk in Vlaanderen voor hun openheid en gastvrijheid, niet enkel met woorden maar ook met daden.
    Hopelijk is het ” bewijs ” geleverd dat er in Mechelen een authentieke en internationaal erkende Theravada tempel bestaat met een solide basis en achterban, en zal de BUB de Tempel niet langer als lid weigeren of negeren. Hun aanvraag loopt reeds lang …

  2. Jo zegt

    1 september 2014 om 21:52

    Eindelijk is er eens wat aandacht voor de Theravada traditie.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.