• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » ‘Tegenwoordig kan je bij de LOI zes lessen mindfulness volgen’

‘Tegenwoordig kan je bij de LOI zes lessen mindfulness volgen’

14 januari 2017 door Zeshin van der Plas

Je hoort er niet zo veel meer over, maar in de jaren negentig was het een hype: zen en psychotherapie. Ik heb toen het onderstaande artikel geschreven, wat nog al wat commotie teweeg bracht.

Nu is nog steeds hetzelfde aan de gang, maar nu met de nadruk op mindfulness. Dr. Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness, heeft de zevende stelling van het achtvoudige pad uit zijn boeddhistische context gehaald en ontwikkelde daaruit de mindfulnesstraining. Artsen en psychotherapeuten schrijven momenteel steeds minder mindfulness voor. Tegenwoordig kun je bij de thuisonderwijsinstantie LOI zes lessen mindfulnes volgen met afsluitend een studieverklaring. In een folder in de wachtkamer van mijn huisarts las ik dat bij lichamelijke pijnklachten, mentale klachten, depressie en burn-out mindfulness een goede therapie kan zijn. Met een aanvullende ziektekostenverzekering worden zes lessen vergoed.

Hier wordt een element uit de boeddhistische religie omgebogen naar een medische therapie.

Zen en psychotherapie

Het karakter zen is afgeleid van het sanskriet woord Dyhana, wat meditatie betekent. De oorsprong van zen is het boeddhisme, dat zo’n 2500 jaar geleden is ontstaan doordat prins Siddharta zichzelf Boeddha, de ontwaakte noemde. Hij betitelde zich zo toen na een lange en intensive trainingsperiode een realisatie optrad van ontwaakt te zijn. De methode die hij hiervoor gebruikte is niet een techniek die hij als eerste ontdekt heeft. Er wordt in boeddhistische geschriften melding gemaakt van tenminste zes ntwaakte personen vóór de historische Boeddha. De eer die de historische Boeddha ten deel valt is dat hij de eerste boeddhistische school heeft gesticht. Zo is de meditatietechniek tot op heden levend gebleven. Zij die zich met deze techniek bezig houden, of er mee sympathiseren, noemen zich boeddhisten.

Zo zijn er vele groeperingen die min of meer de zelfde technieken beoefenen maar vanuit een andere cultuur of traditie. In mijn ogen is een zuiver christendom, Hindoeïsme, Islam, enz. niet meer dan een methode of techniek om tot, laten wij zeggen, waarheid te komen. Je kunt niet stellen dat de ene religie beter is dan de andere, op z’n hoogst dat de ene techniek je meer aanspreekt dan de andere. Als je daadwerkelijk op zoek gaat naar de waarheid; welke methode je ook gebruikt, dan zal je die vinden. En hoe je die waarheid ook noemt er is maar één waarheid.

Net zo als een appel alleen maar een appel kan zijn en niet tegelijkertijd een vulpen, ongeacht hoe je het ding (appel) ook noemt, het blijft wat het is. Zo is er dan ook alleen maar één universele waarheid. Dat is er de oorzaak van dat men in verschillende religies de min of meer zelfde symbolen en ceremonies aan treft. Om een voorbeeld te noemen: “De Egyptische kromstaf ‘Heka’ en de vliegenklap ‘Nechech’, de waardigheids symbolen van Toetanchamon vindt men in het christendom als bischopsstaf en wijwaterkwast terug. In het (zen) boeddhisme heet de kromstaf ‘Kotsu’ en is de vliegenklap (Futsuko) een aan een verfraaid handvat bevestigde paardenstaart.

Veel wetenschappers ontlenen aan hun titel gezag om met onvoldoende kennis van zaken een waarheid te verkopen om hun positie veilig te stellen. Toen ik met mijn zentraining begon deed ik op dinsdagavond zen en de rest van de week had ik andere bezigheden. Ik noemde mij zenboeddhist en hiermee kromp mijn wereld ineen tot het kleine handje vol mensen dat ook zen beoefende. Ik liet duidelijk merken dat ik anders was dan anderen. Maar het eigenaardige van de zentraining is dat er zicheen soort negeren ontwikkelt, van dat wat wij de persoonlijkheid of het ego noemen. Ik hoefde mij steeds minder te manifesteren en kon mijn zen-boeddhistische masker langzaam laten zakken. Naarmate ik langer met zen bezig was, des te minder kon ik antwoord geven op de vraag wat zen was.

Een aantal jaren later kon ik nog steeds geen goed antwoord geven op die vraag. Maar wat er veranderd was, was dat ik niet wist wat ik geen zen zou kunnen noemen. Ik probeerde er een begrip of een besef voor te vinden, maar zelfs de termen “leven of ruimte” schoten hierin te kort. Langzaam kwam er een besef van: alles is zen, zen is alles omvattend. Maar zen was ook maar een naam, het had netzo goed christendom, of het Jodendom is alles omvattend kunnen zijn. Op dit punt aangekomen ontglipte mij het rationeel denken. Ik besefte dat er niet buiten de alles omvattende waarheid valt te treden en besefte dat dit alleen van binnen uit zou zijn te beschouwen. Hier stortte mijn zoektocht naar de waarheid in. Ik had jaren lang geprobeerd om pijn, verdriet, ziekte, dood, enz. te ontstijgen, en besefte nu dat ik er één mee was, ik stond met mijn rug tegen de muur. Alles waarvoor ik op de loop was gegaan haalde mij nu in. Ik was een doodlopende straat ingelopen. De allesomvattende waarheid, daar valt niet buiten te treden. Het enige wat ik nog kon doen was mij er aan overgeven, er op af lopen en het omarmen.

Om dit besef uit te diepen beoefen ik nog steeds de zen-boeddhistische meditatietechniek. Mijn beroep is monnik, het woord beroep komt van roeping, dat wil zeggen er is een roep waaraan je geen weerstand kunt bieden. Een beroep daar ben je vierentwintig uur van de dag mee bezig. Alles omvattend, totaal.

Psychotherapie

Dan terug waar ik deze tekst mee begon. Het herfstnummer 1999 van het kwartaalblad Zen is in z’n geheel gewijd aan zen en psychoterapie. Wat die twee zaken met elkaar te maken hebben is mij in het geheel niet duidelijk. Naar ik begrijp is psychoterapie een methode om die psychisch lijden door middel van gesprekken te genezen. Ik neem aan dat dit een werkzame methode is die volledig binnen de psychiatrie geacsepteert wordt. Ik kan mij ook goed voorstellen dat een psychoterapeut zen beoefent, en dat je vanuit zen heel goed je beroep kunt uitoefenen. Maar dat wat alles omvattend is in je beroep plaatsen dat wil er bij mij niet in. In menige aankondiging voor zenretraits staat vermeld dat de begeleider of begeleidster dieptepsycholoog, psychoterapeut of haptonoom is.

Ik heb nog nooit zien staan dat de begeleider bakker, postbode, of directeur van Unilever is.

 

 

Categorie: Teisho, Zen, Zeshin van der Plas Tags: mindfulness, psychotherapie

Lees ook:

  1. Het zelf, bewustzijn en mededogen
  2. Edel – Opium voor het volk
  3. Papa kijkt naar een bloem…
  4. Ardan – 12 april 2020

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.