• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Pali-Canon » De wijsheid (niet) in pacht deel 2: leegte en wijsheid

De wijsheid (niet) in pacht deel 2: leegte en wijsheid

18 maart 2017 door Ujukarin

‘Aangezien het object zelf niet wordt waargenomen, maar alleen zijn verschijningsvorm, bestaat het object niet op zichzelf. Maar de verschijningsvorm is eveneens voorwaardelijk en bestaat dus ook niet op zichzelf. Een object zonder verschijningsvorm is evenmin voorstelbaar.”[i]

Deze uitspraak van Nagarjuna klinkt als even wat andere koffie dan veel teksten van de Boeddha, die ons via de Pali-Canon overgeleverd zijn. Want wordt daar niet steeds gesproken over nirvana als einddoel van het pad, over bereiken van nirvana als duidelijk doel in je leven, over aardige en niet-vaardige ethische handelingen? Deze leegte-teksten neigen zelfs meer naar ontkennen van alles en naar nihilisme!

Hoezeer fervente aanhangers van Nagarjuna je anders willen doen geloven – driewerf neen, er is geen fundamentele tegenspraak. Sterker nog, Nagarjuna beschrijft exact dezelfde ervaring van verlichting die de Boeddha zelf bereikt had; hij voelt zich alleen geroepen, gegeven de tijd waarin hij leefde en de leerscholen van toen, om (op het eerste gezicht) totaal andere formuleringen te kiezen.

De reden is, zoals in elke spirituele traditie, degeneratie. Naarmate steeds meer eeuwen passeerden sinds de tijd van de grote meester werd in India de levende geest van zijn leer ook langzaamaan ondergesneeuwd door allerlei formalistische discussies over de letter van zijn leer. Met heel wat verschillende scholen rondom de Pali-teksten en vooral de diverse Abidhamma-versies. Twee grote fouten die je bij hun volgelingen zag waren

  • Het beschrijven van nirvana als iets dat ‘jij’ als persoon zou bereiken, primair via hard werken in meditatie en studie. En ook nog eens meer gericht op jouw eigen belang dan op de totale éénheid met alle levende wezens dat voor de Boeddha zelf voorop stond in zijn zoektocht naar waarheid. Het levensdoel werd geformuleerd als ‘Ik moet een arahat worden want daarmee vermijd ik het lijden van steeds maar weer geboren worden’.
  • De hieraan gekoppelde nadruk op levensstijl. Want in de agrarische- en handelssamenleving van toen kon iemand in een familiebestaan niet die tijd vrijmaken voor meditatie en studie, waardoor naar het toenmalige idee nirvana eigenlijk voorbehouden was aan monniken en nonnen. Een foute denkwijze die je tot op heden in Azië ziet, onder álle scholen doch nog het meeste bij theravada).

Nagarjuna mag wel één van de oprichters van de mahayanatraditie genoemd worden. Een school of beter gezegd groep scholen die naast de Pali-teksten hele nieuwe soetras erkende, geschreven in Sanskriet. En die soetras formuleren wijsheid en het pad gewoon wat anders dan de toenmalige interpretaties. Wat niet wil zeggen dat het allemaal niet even boeddhistisch is, in feite is het een uitstekende alternatieve herformulering van de leer van Boeddha zelf! De kernpunten zijn:

  • De wet van afhankelijk ontstaan geldt ook voor alle concepten van de leer. Taal en alle zaken die we ermee communiceren bestaat dus niet “echt”, het is een voorwaardelijk iets. In de kern is er slechts die wet dat alles-zal-blijven-veranderen.
  • Dat zegt niet dat nirvana (verlichting) onzin is, maar wel dat het te gemakkelijk verabsoluteerd wordt tot iets dat een persoon bereikt in eigen belang. Sunyata (leegte) realiseren in je eigen innerlijk is de vervangende mahayana-term, en drukt misschien wat beter uit wat de staat van Boeddha zelf was: totale wijsheid én totale compassie/verbondenheid met alle levende wezens. Waarbij ik me zelfs de vraag stel wat er nu precies ‘bereikt’ wordt – het is meer dat er gaandeweg meer connectie ontstaat tussen mijn eigen kleine denkraam en hart en dat grotere ideaal van de Boeddha.
  • Vanuit dat opnieuw benadrukken van compassie én de praktijk in ieders leven kwam het mahayana tot het concept van de ‘bodhisattva’: iemand (familiemens of pijdrager) die als hoofddoelen die compassie en wijsheid kent. Waardoor ook de kloof tussen familiemensen en pijdragers iets kleiner werd; erkend werd (wederom) dat familiemensen ook de verlichte staat met kennis-van-leegte konden bereiken, niet alleen de pijdragers. Natuurlijk plaatste men die bodhisattva als beduidend hoger dan het arahat-ideaal, maar terugkijkend is dat onzin – het ging om de karikatuur die destijds van arahat gemaakt werd. Verlichte volgelingen van Boeddha, zoals Sariputra en Dhammadinna kun je ook doodgewoon ras-bodhisattvas noemen.

En alle drie zijn voor mij nuttige adviezen om het boeddhisme in de praktijk te brengen, in aanvulling op (niet ter vervanging van) alle dingen die Boeddha zelf voor-leefde en via de Pali-Canon ons aanbiedt. Dus wederom wat hulp in wijsheid, en wederom binnenkomend in het hart, niet in het brein…

Weer enige nog wat concretere gevolgen van deze mooie wijze woorden voor ons eigen leven:

  • Werk niet vanuit het pad met doel als stip aan de horizon, het volgen van het pad zelf is al een doel op zich. Dat ‘stip’ idee vervalt makkelijk tot grijpen, net als dat verkrampte idee van nirvana-bereiken waardoor het mahayana noodzakelijk werd als herformulering. De formulering “gaandeweg meer connectie ontstaat tussen mijn eigen kleine denkraam en hart en dat grotere ideaal van de Boeddha” komt misschien het dichtste bij.
  • Maak het tastbaar. Aktief zijn voor alle levende wezens is een mooi goed maar wat betekent dat hier en nu? En is er ook metta voor de eerste persoon die je na het lezen hiervan tegen gaat komen, ongeacht of het een zuurpruim of een zonnetje-van-de-dag is? En ongeacht of hij qua aandacht besteden past in je plannen of je zou dwingen die even helemaal om te gooien? Herinner het begrip ‘creatief’ van het vorige praatje, dat is veel beter dan ‘reactief’ van minuut tot minuut de komende uren uitplannen en uitvoeren.
  • Realiseer je elke minuut dat verlichting, of de alternatieve term het realiseren van sunyata/leegte, betekenen totale wijsheid én totale compassie. Leven vanuit connectie met alles om je heen, dus metta en de bijbehorende compassie, is het devies.

 

[i] Nagarjuna, Shunyatasaptati oftewel ‘Verzen over de Leegte’

Categorie: Pali-Canon Tags: leegte, metta, nirvana

Lees ook:

  1. ‘Ik sta in brand! Ik sta in brand!” en viel ter plekke in de Grote Hel.
  2. Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    19 maart 2017 om 13:30

    “Leven vanuit connectie met alles om je heen, dus metta en de bijbehorende compassie, is het devies” (Ujukarin).

    Mag het wel waar zijn dat er ook onbewogenheid is, dat er onaangedaanheid is?

    Is dat niet taboe voor een idealist en geengageerd mens?

    Is er niet ook gewoon iets wat onverbonden is met de wereld en leeft een wijze (en niet-wijze) niet vanuit daar?

    groet,

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.