• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Jaloers as de …

Jaloers as de …

26 juli 2020 door Henk van Kalken

Hij kwam met soepele, verende passen binnengedanst, alsof hij al zijn scharnieren eerst nog eens grondig geolied had. Ongeveer 1.85 lang, knap, soepel, atletisch, energiek en met een uitstraling die opriep tot actie, in beweging komen, de schouders eronder zetten, aanpakken. De afdelingschef die hem begeleidde werd gereduceerd tot een onbeduidende schaduw, en moest alle zeilen bijzetten om hem vóór te blijven bij de voorstelronde. De chef in kwestie was een magere, kleine man in een te ruim zittend bruin pak met een bijna lichtgevende, geel-gestreepte stropdas om. Het ding was met grote zorg op lelijkheid uitgekozen. De chef kwam niet aan het woord. Met het vooruitzicht op zijn aanstaand pensioen werd hij sowieso steeds zwijgzamer, alsof hij bang was dat spreken zijn pensionering in gevaar kon brengen.
‘Hai, ik ben Guus,’ riep de binnengeveerde, terwijl hij zijn hand uitstrekte naar de eerste vrouwelijke collega die op zijn pad kwam. Vanuit haar hals zag ik een blos opstijgen toen ze in de ogen van Guus keek, die een kleur tussen lapis lazuli en turkoois hadden. Zijn gebruinde gelaat was in een warme glimlach geplooid en werd deels omkranst door een licht bronskleurige bos krullen. De snor was in de mode en perfect verzorgd. Hij was breed, en had een denim-outfit aan waarmee hij op de catwalk geen slecht figuur zou hebben geslagen. Hé, èeecht leuk om je te ontmoeten, sprak hij met een krachtig, sonoor stemgeluid. Loek mompelde haar naam, terwijl de blos zich verdiepte. Guus kwam, zag, en overwon de afdeling.
‘Hahaiii, ik ben écht blij je te leren kennen,’ zong hij, toen ik aan de beurt was.
Ik noemde zo onderkoeld mogelijk mijn naam en keek hem na toen hij gretig naar de volgende collega danste. Dit edelgermaanse exemplaar van de mannelijke kunne had zo ongeveer alles wat ik niet had. Zijn uitstraling, bewegen, het stemgeluid, en zijn uiterlijk. Guus’ charisma daalde neer over de afdeling als een allesbedekkend meteorologisch verschijnsel. Hier kon niemand omheen. Ik keek naar Loek, die met open mond en vergrote pupillen de éénpersoonsinvasie van Guus volgde, terwijl de verdiepte blos doorkleurde naar bordeauxrood. Ik had ongeveer twee weken eerder besloten dat ik verliefd op Loek ging worden, maar al mijn avances strandden in krachtig uitgestraalde vrouwelijke onwil. Mijn toch al chronische tekortschietgevoel speelde na de spectaculaire entree van Guus in alle hevigheid op. Ik ben niet goed genoeg, zeurde mijn onbewuste en reikte me enkele kenmerken van mezelf aan die schuw, diep in de schaduw van Guus de Flonkerende neerhurkten. Een gloeiend afkeergevoel verspreidde zich door mijn brein en mijn lijf. Zoals dat dan gaat, probeerde mijn gekwetste ego zichzelf bijeen te rapen. Hij is vast onbetrouwbaar, fluisterde een giftig stemmetje in m’n binnenste. Een charmerende blaaskaak. Of travestiet in zijn vrije tijd (er werd in die tijd nog niet onverdeeld genuanceerd gedacht over minderheden, laat staan seksuele minderheden). Hij is vast gescheiden en mag zijn kinderen niet meer zien. En hij stemt natuurlijk Centrumpartij. En hij houdt van Abba (dat kon in die jaren echt niet). Recht van de sociale academie, waar hij met de hakken over de sloot voor geslaagd was, ik wist het zeker. Later hoorde ik dat het cum laude was. Hij studeerde nu sociologie. Guus kwam in de wereld om te scoren en dat deed hij met speels gemak en een allesoverspoelende charme. Je hebt van die mensen.
Kortom, ik werd stikjaloers.
Inmiddels had Guus zijn kennismakingsronde beëindigd en wervelde richting uitgang van onze totaal overrompelde afdeling. De chef in zijn bruine pak, dat ook nog eens vol kreukels zat, zag ik, in zijn kielzog. Alsof de chef eraan had willen meewerken om Guus extra uit de verf te laten komen. Loek had haar fraaie hals in een doorgeschoten torsie vrijwel verdraaid, alsof ze een ransuil was, terwijl ze Guus’ glorierijke aftocht ademloos volgde. Binnen een week zouden ze iets met elkaar krijgen. Het voordeel was, dat het mij een afwijzingsopmerking als: ‘Hoor eens, Henk, ik vind je heel aardig hoor, maarreh…’ bespaarde. Ik haatte Loek inmiddels ook, dat ging in één moeite door.
Onwetendheid kent geen beperkingen.
Later leerde ik allemaal dingen over haat en jaloezie bij de lama’s. Ook in dzogchen is er een speciale praktijk die je kunt doen om al die bijproducten van de denkende geest te zuiveren. En over zijn wie je bent in plaats van zijn wie je zou willen zijn. En over ijdelheid. En over het zichzelf laten bevrijden van jaloeziegevoelens in het moment. Als ik me met de kennis van nu toch eens terug in de tijd kon verplaatsen. Zou ik gelijk Milarepa geprobeerd hebben Guus met toepassing van zwarte magie door rampen laten overspoelen? Of zou ik Guus en Loek van harte hebben gelukgewenst en mezelf verheugd hebben in hun (ongetwijfeld tijdelijk) geluk?  Ja ja, ik weet het, ik begrijp de les van niet zijn met wat zou moeten, maar zijn met wat is. Grrr.

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk Tags: blaaskaak, cum laude, jaloezie

Lees ook:

  1. ‘Politie bellen is beter dan mediteren om huishoudelijk geweld te voorkomen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf van Loenen zegt

    27 juli 2020 om 09:53

    Dit fraaie, leuke en leerzame verhaal waar ik een glimlach van krijg is een welkome afwisseling van teveel zware ernstige stukken waar we momenteel mee achtervolgd worden.

    • Henk van Kalken zegt

      27 juli 2020 om 18:54

      Dank, Wulf. De ernst van een zware waarheid wordt pas geloofwaardig door wat humor…

  2. Piet Nusteleijn zegt

    27 juli 2020 om 11:06

    Maar zijn met wat is. Inderdaad niet te nassen. Tegen zo’n Guus Geluk ben je niet bestand. Lache…

  3. Henk van Kalken zegt

    27 juli 2020 om 18:55

    Dank, Piet.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.