• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Buddhavacana » ‘Dit alleen is het pad, er is geen ander dat tot zuiverheid van inzicht leidt’

‘Dit alleen is het pad, er is geen ander dat tot zuiverheid van inzicht leidt’

13 maart 2017 door André Baets

Evam me sutam’, aldus heb ik gehoord. Deze woorden werden uitgesproken door Ananda, de neef en persoonlijke verzorger van de Boeddha. Volgens de traditie had hij een uitzonderlijk geheugen en reciteerde hij, tijdens het eerste concilie dat vlak na de dood van de Boeddha werd gehouden, alle leerredes.Evam me sutam is dan ook, traditiegetrouw, de aanhef van elke sutta in de Pali-Canon.

Sutra Catukka-Nipata 4.69 ‘Padhana’ (1)

‘Inspanningen’

Inspanning behoort tot het edele achtvoudige pad (2). Dit pad vormt de beschrijving van de manier waarop men tot bevrijding van het lijden kan komen.

Over dit pad zegt de Boeddha:

“Het beste der paden is het achtvoudige,
de beste der waarheden zijn de vier woorden, (3)
vrijheid van passie is de beste geestestoestand,
de beste der tweevoeters is de helder ziende. (4)

Dit alleen is het pad, er is geen ander
dat tot zuiverheid van inzicht leidt.
Dit pad moeten jullie volgen,
dit brengt Mara op een dwaalspoor.

Want langs dit pad op weg gegaan
zullen jullie een einde aan het lijden maken.
Waarlijk, de weg is door mij verkondigd,
toen ik begreep hoe de doorn (5) te verwijderen.

Jullie moeten zelf ijverig streven,
Voleindigden zijn slechts verkondigers.
Zij die op weg zijn gegaan en mediteren
worden van de boeien van Mara bevrijd.”

(Dhammapada 273-276)

Padhana, ‘Inspanningen’

“Monniken, er zijn deze vier juiste inspanningen. Welke vier? De inspanning tot beheersing, de inspanning tot opgeven, de inspanning tot ontwikkeling en de inspanning tot behoud.

En wat is de inspanning tot beheersing?

Welnu, iemand wekt verlangen op naar het niet opkomen van nog niet opgekomen slechte, onheilzame geestestoestanden en hij spant zich daarvoor in.

Dit wordt de inspanning tot beheersing genoemd.

En wat is de inspanning tot opgeven?

Welnu, hij wekt verlangen op naar het opgeven van al opgekomen slechte, onheilzame geestestoestanden en hij spant zich daarvoor in.

Dit wordt de inspanning tot opgeven genoemd.

En wat is de inspanning tot ontwikkeling?

Welnu, hij wekt verlangen op naar het opkomen van nog niet opgekomen heilzame geestestoestanden en spant zich daarvoor in.

Dit wordt de inspanning tot ontwikkeling genoemd.

En wat is de inspanning tot behoud?

Welnu, hij wekt verlangen op tot het blijven, het niet teloorgaan, de toename, de uitbreiding, de vervolmaking van al opgekomen heilzame geestestoestanden en spant zich daarvoor in.

Dit wordt de inspanning tot behoud genoemd.

Dit, monniken, zijn de vier juiste inspanningen.”

“Beheersing en opgeven,
ontwikkeling en behoud:

dit zijn de vier inspanningen
onderricht door de ‘Verwant van de Zon’.
Een monnik die hier ijverig is,
kan de vernietiging van het lijden bereiken.”

(sutta ingekort)

Een voorbeeld van de juiste inspanning vinden we terug in de biografie van Shunryu Suzuki (6):

(…) Toshi, de latere Shunryu Suzuki Roshi, begint als novice zijn training onder meester So-on in het kleine Zoun-in tempeltje.

Waar hij het meeste moeite mee heeft is het vroege opstaan (om 4 uur). Regelmatig dommelt hij , na de bel, terug in om pas wakker te worden, als het reciteren van de Hartsoetra in de Boeddhazaal al bezig is.

Dit was de eerste les die de dertienjarige Toshi in zijn nieuwe tempel moest leren. Het duurde een tijd maar hij ontdekte dat het opstaan hem lukte als hij onmiddellijk uit bed sprong nog voor er maar een enkele (negatieve of onheilzame) gedachte opkwam. Zijn leven lang bleef dit zijn oefening: “Als de bel gaat, sta op!”

Dit is een voorbeeld van ‘een onheilzame gedachte die nog niet ontstaan is, niet de kans geven om op te komen’ (wellicht, in het geval van de jonge monnik, vooraf gegaan door een periode van: ‘een onheilzame gedachte die opgekomen is opgeven, stoppen’).

Nog voor de gedachte ‘ik heb geen goesting om nu al op te staan’ opkomt, staat de jonge Toshi al naast zijn bed. Hij stapt zonder het opkomend gevoel van tegenzin de kans te geven zich te ontwikkelen, uit bed.

Dit vergt inspanning.

In de boeddhistische literatuur wordt inspanning door verschillende auteurs verschillend uitgelegd, benadrukt of juist geminimaliseerd. De ene zegt dat inspanning bloed, zweet en tranen inhoudt. Een andere vertelt dat inspanning enkel bestaat uit simpelweg met aandacht aanwezig zijn in het ‘nu moment’. Nog een andere zegt dat inspanning naar een doel leidt. Een vierde zegt dat de inspanning er juist in bestaat geen doel na te streven. Weer anderen hoor je dan weer spreken over de inspanning die je moet leveren om tot ontwaken te komen of juist dat er geen inspanning vereist is, omdat je al verlicht bent, goed bent zoals je bent en er dus niets te verbeteren valt.

Dit laatste doet me denken aan twee uitspraken van Shunryu Suzuki Roshi: “Ieder van jullie is volmaakt zoals hij is… maar een klein beetje verbetering kunnen jullie wel gebruiken.” en “Proberen heeft geen zin, maar je moet wel verrekt je best doen.”

Er is een zekere inspanning nodig om ’s morgens op te staan, om een droom waar te maken. Het kost inspanning om naar de meditatie te komen of om steeds weer tijd te maken om thuis te mediteren. Tijdens de meditatie kunnen er stemmetjes opkomen die ons aanraden om er maar mee te stoppen; om iets anders, iets plezierigs te gaan doen. Hieraan niet toegeven vergt inspanning. Alles wat je doet, of juist bewust niet doet, vraagt inspanning.

De Chinese ch’an meester Xu Yun (1840?- 1959) omschrijft juiste of heilzame inspanning als volgt:

“Als je slordig kan zijn, ben je dat niet; als je de gelegenheid hebt om je over te geven aan zintuiglijke prikkels, doe je dat niet; als je valt sta je terug op, opnieuw en opnieuw en opnieuw.”

Trouwens, de omschrijving voor nibbana, het ontwaken, dat de Boeddha in vele andere suttas geeft is:

‘de onovertroffen rust-na-inspanning’.

1.Tenzij anders vermeld komen alle citaten van de Pali-Canon uit de vertalingen van Jan de Breet & Rob Janssen, uitgegeven bij Asoka / Bodhi.

2.Het edele achtvoudige pad bestaat uit:

de juiste zienswijze,
de juiste gerichtheid,
het juiste spreken,
het juiste handelen,
de juiste wijze van levensonderhoud,
de juiste inspanning,
de juiste aandacht en
de juiste concentratie.

Deze regels (sila) zijn geen ‘geboden’, maar eerder voorstellen voor een heilzame gedragswijze. Doordat de mens zich door ze toe te passen onderwerpt aan ethische zelfcontrole verbetert hij zijn bestaansvorm met iedere wedergeboorte. Tegelijkertijd vermindert hij begeerte en onwetendheid in zichzelf steeds meer, tot het hem lukt ze volledig te overwinnen en de bevrijding uit samsara te verwerkelijken. Of en in hoeverre hij zich aan die regels houdt, is uitsluitend zijn zaak. De natuurwet van karma zorgt er mechanisch en onherroepelijk voor dat iedereen de vrucht plukt van het zich houden aan of veronachtzamen van de regels.

Bij de regels valt het op dat geen ervan ritualistische eisen stelt. Rituele en cultische observanties wees de Boeddha af; zij waren er naar zijn mening alleen maar geschikt voor om de mens verder in samsara te verstrikken. En op wie zou een cultus binnen de Dhamma ook gericht moeten zijn? De opheffing van het lijden is binnen het boeddhisme geen van een godheid uitgaand gebeuren. Alle gedragswijzen die op het achtvoudige pad aanbevolen worden, staan in een inzichtelijke samenhang met het erdoor nagestreefde verlossingseffect. (Schumann 2009)

3.De vier edele waarheden.

4.Volgens het commentaar is dit de Boeddha.

5.De doorn van het lijden, elders omschreven als verlangen, haat, verwarring, arrogantie, (verkeerde) visie, verdriet en twijfel.

6.’Kromme komkommer, leven en zenonderricht van Shunryu Suzuki’ David Chadwick uitg. Asoka

Categorie: Andre Baets, Boeddhisme, Buddhavacana, Dharma en filosofie, Nieuws Tags: pad, verlichting

Lees ook:

  1. Een samenvatting van het pad naar verlichting
  2. Lichtpuntjes op mijn weg
  3. De Boeddha, een sensitief, introvert denktype
  4. Theravada boeddhisten vieren Magha Puja Dag

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    14 maart 2017 om 14:28

    Net als Krishnamurti geeft de Boeddha in de sutta’s aan, vind ik, dat werkelijke verandering (en bevrijding) niet moet komen van geleidelijke conditionering in de tijd (geduldig en ijverig aan neigingen schaven), maar door een ontmoeting met het ongeconditioneerde. Een moment van Zien. Een openbarend moment. Ontwaken.

    Als dit bij iemand leidt tot het verdwijnen van twijfels/onzekerheid, gehechtheid aan regels en rituelen en het beëindigen van identiteitsvisies, zoals identificatie met de khandha’s, dan kan iemand aangeduid worden als een stroom-intreder.

    Een ontmoeting met het ongeconditioneerde alleen maakt iemand geen stroom-intreder of eenmaal terugkerende, of niet meer terugkerende of arhat. Het gaat hierbij om de merkbare veranderingen op het vlak van de persoonlijkheid. Het gaat dus om het effect van de ontmoeting.

    Hoe bereik je die ontmoeting met het ongeconditioneerde? Want eigenlijk draait het daar om toch?
    Wat is in dit geval dan de juiste ijver?

    Ik ben hierover in de war. Ik heb het idee ook dat niemand dit echt weet. Ja, mensen kunnen wel van de daken roepen dat ze het weten, is dat zo?

    Krishnamurti geloofde eigenlijk dat je ontwaken niet kunt uitstippelen. Je kunt een ontmoeting met het ongeconditioneerde niet plannen. Eerst A, dan B, en dan komt via C het ongeconditioneerde vanzelf. Het is geen eindresultaat van het volgen van een bepaald Pad.
    Conditionering brengt je niet bij het ongeconditioneerde. Er is als het ware geen horizontale beweging nodig in tijd en ruimte maar een verticale die tijd en ruimte doorbreekt.

    Hoewel dit misschien niet geheel in lijn is met de leer van de Boeddha is het dat volgens mij ook niet geheel niet.

    Wie kan nou echt zeggen wat je moet doen en laten om een ontmoeting te krijgen met het ongeconditioneerde? Is er werkelijk een soort Pad naar Ontwaken of is dit juist misleiding?

    Ach ja, met de juiste ijver zitten we op weg naar bevrijding. Het lijkt een troostrijk idee. Ik weet het niet hoor. Misschien. Maar misschien is al die gecalculeerdheid, al die strategie die achter die juiste ijver zit, ook wel een obstakel om te ontwaken.

    groet,

  2. Wim zegt

    14 maart 2017 om 20:57

    Het artikel vond ik zo inspirerend dat ik het heb gecopieerd zodat ik het nog eens kan nalezen en mij er opnieuw door kan laten inspireren. Ik zoek ook naar de juiste inspanning, zonder inspanning lukt het niet. Je moet jezelf op de proef stellen. Met regelmatig overdenken, meditatie zo je wilt, hoop ik dat duidelijk wordt welke inspanning voor mij juist is. Deze tekst helpt mij daarbij.

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.