• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Geshe Jampal en de betekenis van het leven

Geshe Jampal en de betekenis van het leven

7 juli 2015 door de redactie

Drie dagen lang, van komende vrijdag tien juli en zaterdag en zondag elf en twaalf juli 2015 brengt de  Gelugpa-leraar geshe Jampal een bezoek aan het Tibetaans boeddhistisch instituut Yeunten Ling in de Waalse Ardennen. Hij geeft dan onderricht in de drie voornaamste aspecten op het Tibetaans boeddhistische pad.

Geshe Jampal
Geshe Jampal

Geshe Jampal (1961) is vanuit Tibet in 1985 in India aangekomen. Hij heeft er de volledige studiecyclus van twintig jaar doorlopen aan het beroemde Drepung Losaling-klooster en er ook de graad van geshe (boeddhistisch wetenschapper) behaald. Sinds 2005 is hij verantwoordelijk voor de onderrichtingen over filosofie en klassieke teksten aan het Rigyupa klooster van Salugara.

De auteur van deze tekst,  Je Tsongkhapa, brengt in dit werk, op een gecondenseerde wijze, de essentie van alle onderrichtingen van de Boeddha. Tsongkhapa (Lobsang) (Kumbum (Tsongkha), 1357 – 1419) of Je Rinpoche is de oprichter van de gelugschool van het Tibetaans boeddhisme. Zijn naam betekent “de man uit de uienvallei” en zijn naam als monnik was Lobsang Drakpa. Hij werd opgeleid in de Kadamschool. De twee belangrijkste eigenschappen van de gelugtraditie zijn de eenheid van soetra en tantra en de nadruk op vinaya (morele code of discipline).

Vrijdag 10 juli: De betekenis van het leven.

Tsongkhapa
Tsongkhapa

We hebben allemaal de neiging om te willen bezitten (geld, faam, macht enz.). We denken op die manier tevredenheid te vinden. Uit ervaringen in dit leven blijkt echter dat dergelijke gehechtheid aan materiële en wereldlijke zaken vooral veel complicaties brengt, en frustratie en ontevredenheid voedt. Als je dit gegeven klaar en duidelijk inziet ga je spontaan naar een andere optie zoeken. Onthechting waarover het boeddhisme spreekt betekent voor alles zich keren naar een weg die tot bevrijding leidt: het is echt niet nodig om in de miserie te blijven steken. De twee uitwegen die de Boeddha voorstelt zijn de verlichtingsdrang en de perfecte kennis van het niet-zelf.

Zaterdag 11 juli: De kracht van de geest.

We weten niet alleen dat we zelf lijden. Het is ook niet zo moeilijk om in te zien dat alle levende wezens zonder onderscheid lijden ondervinden. Deze vaststelling kan ons aanzetten om een sterk engagement te ontwikkelen, dat de verlichtingsdrang (bodhicitta in het Sanskriet) wordt genoemd: ik wil mezelf bevrijden van alles wat mij vertroebelt, blokkeert en verduistert teneinde nadien alle levende wezens naar een toestand van geluk te begeleiden. Deze moedige vorm van mededogen komt overeen met de ware zin van het leven.

Zondag 12 juli : De perfecte kennis van het niet-zelf.

Je ontdekt deze moedige instelling als je een wijsheid ontwikkelt in je geest die in het boeddhisme ‘de perfecte kennis van het niet-zelf’ wordt genoemd. Het ego houdt niet op met ons in de luren te leggen. Geshe zal ons uitleggen wat dit ‘niet-ik’ dan wel betekent en waarom de Boeddha deze waarheid heeft uiteengezet en voorgesteld als een efficiënte en definitieve remedie  die ons van elk egocentrisch gedrag geneest.

Over het instituut

Vlak onder Luik in Huy, ligt het Tibetaans instituut Yeunten Ling in een prachtig omgeving in de Ardennen. Yeunten Ling, dat de bezoeker telkens weer verrast door de schoonheid van de natuur, de aangename rust, het oude château en wijde gazons waarin een prachtige Stupa, monument van vrede en groot Boeddha beeld schitteren.

Het oude landgoed is onlangs uitgebreid met een harmonische nieuwbouw van comfortabele kamers en studio’s en de grote, nieuwe tempel Thubten Shedrub Ling wat “tuin voor studie en onderricht van de Verlichte” betekent. De Dalai Lama gaf de tempel deze naam in de wens dat deze gebruikt wordt als ontmoetingsplaats tussen Oost en West. Om een dialoog op gang te brengen tussen de verschillende culturen en geestelijke stromingen, om mensen te verenigen en spiritualiteit in de maatschappij terug te krijgen.

Yeunten Ling: rust en dynamiek

Het Tibetaans Instituut is niet echt een klooster of leefgemeenschap, maar meer een cultureel centrum voor iedereen die geïnteresseerd is in de spirituele waarden van het leven. Iedereen, boeddhist of niet, is daarom welkom. Naast de rust in het centrum is het ook een plaats waar een nieuwe dynamiek heerst, veroorzaakt door de toenemende belangstelling voor het boeddhisme en het stijgende aantal nieuwe bezoekers. Deze mensen wensen meer over het boeddhisme te weten, het te bestuderen of te beoefenen. Met dit doel worden er “teachings” in de tempel gegeven door de Tibetaanse lama’s van het instituut. Dit onderricht is zeer toegankelijk en kan naar keuze voor een of meerdere dagen gevolgd worden.

 

 

 

Categorie: Dharma en filosofie, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: geshe Jampal, teachings, Yeunten Ling

Lees ook:

  1. Feest van het Boeddhisme in Huy
  2. Dalai Lama sluit vier dagen teaching af
  3. ‘Bestuursstructuren Yeunten Ling in Huy duurzaam veranderen’
  4. Instituut Yeunten Ling vraagt financiële steun van 10.000 euro voor onthaal lama’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.