• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Nagarjuna omgekeerd

Nagarjuna omgekeerd

23 augustus 2014 door Jules Prast

Missen we in het westerse boeddhisme niet node kloosters als vindplaats van verdieping? Schrompelt onze meditatiepraktijk niet ineen tot een slap aftreksel van wat deze zou kunnen zijn wanneer we de historische bronnen zouden volgen?

Van Nagarjuna is de stelling dat leegte gelijk is aan voorwaardelijk ontstaan.

In zijn boek Mulamadhyamikakarika schrijft hij: “Wat door voorwaarden verbonden is, dat heet leegte.” Dit, staat in het vervolg van het vers, is het “centrale pad” (hoofdstuk 24, vers 18).

Nagarjuna bedoelde niet echt dat leegte en voorwaardelijk bestaan gelijk aan elkaar waren. Leegte was voor hem leidend, voorwaardelijk ontstaan ondergeschikt.

Het is een van die voorbeelden die laten zien dat Mahayana niet altijd aardig is geweest voor het vroege boeddhisme. De leerredes die Gautama Boeddha tijdens zijn leven hield, lezen we in de Lotus Sutra, waren slechts een ‘vaardig middel’. Zijn publiek was nog niet ontwikkeld genoeg om van de ware leer kennis te nemen.

Abhidharma

Tot op de dag van vandaag kom je boeddhisten tegen voor wie het Grote Voertuig als normatief geldt. Je hebt niet gewoon verschillende routes naar bevrijding, neen, de ene weg is meer dan de ander.

Een vraag die mij fascineert, is of je de stelling van Nagarjuna kunt omkeren. Kun je in de leegte ook op zoek naar de voorwaarden die als constituerende factoren jouw ervaring mogelijk maken? Op grond van mijn ervaring durf ik voorzichtig te zeggen: ja, dat kan.

Voorwaardelijk ontstaan is geen eenvoudig begrip. Ik heb er lang op gestudeerd en gemediteerd. De abhidharma is taaie kost. Op een goede dag, geheel onverwacht en ongevraagd, diende het inzicht zich – plop! – zo maar aan. Ik was allang weer met andere dingen bezig en misschien daarom wel gebeurde het.

Interdependentie

Het is niet slecht om iets te begrijpen van het idee van voorwaardelijk ontstaan in het vroege boeddhisme. In de loop van de geschiedenis heeft het een hele betekenisevolutie ondergaan. Tegenwoordig wordt het vaak opgevat als interdependentie. Samsara is nirvana (ook van Nagarjuna) in een werkelijkheid waarin alles met alles verbonden is in een web van onderlinge afhankelijkheid.

In het vroege boeddhisme was samsara echter samsara, de bron van lijden waarvan je je moet losmaken omdat voorwaardelijk ontstaan je ervaring ‘vervuilt’ met hindernissen en vormen van hechting. Gautama Boeddha kende Nagarjuna’s leegte ook niet; leeg had voor hem de praktische betekenis van ervaring die gezuiverd was van verstorende invloeden. Van een speculatief begrip als leegte hield de Boeddha zich juist verre.

De Amerikaanse Theravada-boeddhist Bhikkhu Bodhi, altijd scherp van de tongriem en strijdlustig, trekt een dikke streep tussen het vroege boeddhisme en de spirituele bewegingen die zich op nondualiteit baseren, zoals volgens hem Mahayana. Hybride constructies en pogingen tot synthese zijn in zijn visie tot falen gedoemd.

Berouw

Misschien is dat zo, misschien ook niet. Ik ben niet iemand van doctrines, maar van ervaring, iemand met een hoge tolerantiegraad voor ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. Het zou me een lief ding waard zijn wanneer mensen van voldoende goede wil en met een ruim bemeten geest elkaar over zelf geschapen scheidslijnen de hand zouden reiken.

Als de een (bijvoorbeeld Mahayana) begint met het uiten van berouw over de hoogmoed van de eigen opstelling door de tijd heen, dan zullen er andere schapen over de dam volgen. Dat klaart de lucht voor oprechte, openhartige uitwisseling.

Buiten het beeld van doctrinair in zichzelf gekeerde kampen is er een levende praktijk van ik weet niet hoeveel vormen van boeddhistische beoefening, meer dan een mens kan tellen. Het Boeddha-ideaal van mensen die zich door het vroege boeddhisme laten inspireren, is analytisch, pragmatisch en monastiek. Het Boeddha-ideaal van mensen die behoren tot de vele Mahayana-tradities is mystiek, kosmisch en gericht op de lekenwerkelijkheid. Ik noem maar enkele karakteristieken om een discussie op gang te brengen.

Kloosters

Allemaal staan we bloot aan een tijd die een premie stelt op snelheid en versimpeling. Als je je daardoor laat leiden, dan stel je jezelf niet in staat om kennis te nemen van de diepte van de beoefening door de eeuwen heen.

Missen we in het westerse boeddhisme niet node kloosters als vindplaats van verdieping? Schrompelt onze meditatiepraktijk niet ineen tot een slap aftreksel van wat deze zou kunnen zijn wanneer we de historische bronnen zouden volgen? Wat verzet zich er eigenlijk tegen om te experimenteren met ‘analytische’ en ‘mystieke’ meditatiemethodes door elkaar heen?

Misschien wel de grootste uitdaging van onze tijd is een perspectief te ontwikkelen, een kader waarbinnen we boeddhisme van verschillende tradities in staat stellen tot een creatieve, dynamische interactie. Mogelijk meer dan in enige andere periode in de geschiedenis hebben we hier de bronnen voor beschikbaar. Als individuele boeddhist kun je ‘shoppen’, maar wordt duurzame uitwisseling in voldoende mate bevorderd door de instituties? Het antwoord luidt: neen.

Integratieve visie

In een eerder artikel heb ik geschreven over de vrijwel de enige universele boeddhist die ik ken, Thich Nhat Hanh. In zijn geschriften en leerredes over de wereld put hij met een vrijheid en een gemak uit alle hoeken en gaten van het vroegere en latere boeddhisme (en van de westerse filosofie).

Ja, hij zet zijn eigen accenten en ja, je kunt je afvragen hoe houdbaar zijn integratieve visie op onderdelen is. Maar hij vertegenwoordigt ondertussen wel zo’n integratieve visie en is daarmee naar mijn idee een rolmodel waarvan we er meer zouden kunnen gebruiken.

Ik ga door met mijn experimenteren om Nagarjuna om te keren. Niet voor niets zegt de Boeddha in de Pali Canon toch dat wie het voorwaardelijk ontstaan kent, de Dharma verstaat?

Categorie: Boeddhistisch leven, Dharma en filosofie Tags: Nagarjuna, Taigu Prast

Lees ook:

  1. De kraai zingt de Hartsutra
  2. Edel Maex: Lof der onzekerheid
  3. De opvolger van Buddhaghosa XII
  4. Edel Maex: Lof der onzekerheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 140 – ‘noodhulp’
    • Tegengas – 61 organisaties eisen dat haven Rotterdam militaire F35-onderdelen uit Israel weert
    • Thailand – Ontmoeting Arabische sheikh met boeddhistische hoofdmonnik Nah Luang Tempel
    • Taigu – De Boeddha woont in Egmond
    • CPMT bijeenkomst in Nepal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.