Op vrijdag 8 augustus is Arthakusalin (Filiep De Temmerman) te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen. Hij is voorzitter en coördinator van het Triratna boeddhistisch centrum in Gent. Het Triratna centrum onderwijst meditatie en boeddhisme in het Gentse sinds 1996. Het centrum maakt deel uit van de wereldwijde Triratna traditie die de 2500 jaar oude boeddhistische traditie in deze moderne wereld en tijd aanbiedt en beoefent (www.triratna.be).
Arthakusalin geeft een lezing over Triratna en dr. Ambedkar (India 1891-1956), een Indiaas politicus, jurist, sociale hervormer, kasteloze, boeddhist die streefde naar gelijke rechten voor iedereen. Hij was een medestander van Mahatma Gandhi, speelde een belangrijke rol in de onafhankelijkheidsstrijd van India en schreef de Indiase grondwet. Tienduizenden Dalits (kastelozen) vonden onder zijn impuls steun in de boodschap van de Boeddha, gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel van alle mensen.
Arthakusalin: ‘Het is mogelijk om die condities te leren kennen die leiden naar meer welzijn en geluk voor mezelf en anderen. Het is mogelijk om te leven in overeenstemming met in plaats van ten koste van. Een omwenteling in hoe we leven betekent ook een omwenteling van waarden waaruit we leven. De Dharma en het voorbeeld van Ambedkar in India bieden een heel mooi voorbeeld van transformatie van jezelf en de wereld.’
Datum vrijdag 8 augustus van 20.00 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, Antwerpen
Kees Moerbeek zegt
Voor degenen die naar de lezing gaan misschien ook interessant om te lezen. Een artikel over ‘Babasaheb’ Ambedkar op de website van de Vrienden van het Boeddhisme.
‘In India leven op dit moment zo’n acht miljoen boeddhisten; velen daarvan zijn dalits (onaanraakbaren). Na het verdwijnen van het boeddhisme van het Indiase schiereiland tussen de tiende en dertiende eeuw herintroduceerde Ambedkar het boeddhisme in India. Zijn doel was om hierdoor het traditionele kastensysteem te beëindigen en het land om te vormen tot een ontwaakte samenleving. Daar is ‘Babasaheb’ te vroeg voor overleden, maar hij heeft dalits hun menselijkheid teruggegeven. Baba is een respectvolle term voor (groot)vaders en oudere mannen in het algemeen, nog respectvoller gemaakt door er ‘saheb’ (mijnheer) aan toe te voegen.’ http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/ontwaakt.html
Ujukarin zegt
Ja, was ook een leuk verhaal! Ik ga ik December weer 3 weken over de Indiase steppen trekken/treinen/bussen met de Ambedkar-vrienden, als er noemenswaardige dingen gebeuren is ’t misschien weer eens een BD-verhaal waardig. Als mensen nog ‘interviewvragen’ willen meegeven dan is het prima, ik zal ze persoonlijk stellen aan naar wens de Boeddhist-in-de-straat (die dus primair zo af en toe naar een lezing/puja komt), de meer gevorderde student danwel een Indiase leraar.
With folded palms,