• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama » Loes 10 – Verantwoordelijkheid

Loes 10 – Verantwoordelijkheid

1 april 2025 door gastauteur

Het existentialisme benadrukt de verantwoordelijkheid van de mens om zijn eigen leven zin en vorm te geven. De vrijheid van keuzes die men daarbij heeft, brengt echter ook een grote sociale verantwoordelijkheid met zich mee, omdat wij nu eenmaal niet alleen op de wereld zijn.

Van deze sociale verantwoordelijkheid werd ik mij het eerst bewust toen ik op het Atheneum “De Teerling is geworpen” van Jean-Paul Sartre (1905-1980) voor mijn Franse lijst las. Het boek geeft ook een interessante visie op het “leven na de dood”, want de overledenen lopen tussen de levenden rond.

In het boek komen Eve en Pierre afzonderlijk van elkaar tegelijkertijd te overlijden. Ze ontmoeten elkaar in de wachtrij voor hun registraties bij het administratiekantoor voor de onlangs overledenen en worden verliefd op elkaar. De twee geliefden krijgen de kans om terug te gaan naar de levenden om daar te kunnen blijven als ze binnen vierentwintig uur hun liefde verwerkelijken. Als overledenen hebben ze echter voor hun terugkeer kennis van zaken gekregen die de levens van anderen kunnen redden en omdat zij zich niet aan hun sociale verantwoordelijkheid kunnen onttrekken, blijft hen niet genoeg tijd om hun liefde te verwerkelijken en verspelen ze hun kans op een tweede leven.

Nadat ik mij dus al jong van de sociale verantwoordelijkheid bewust werd, concentreerde ik mij daarna weer op de verantwoordelijkheid voor mijzelf en met name mijn eigen ontwikkeling.

Ik realiseerde mij al snel dat ik niet graag afhankelijk was en met name niet wat mijn geluksgevoel betreft. Niet alleen omdat ik toen weinig geduld had, maar ook omdat ik besefte dat ik dan wel eens heel lang zou kunnen wachten. Ging het in het begin vooral om het geluksgevoel in mijn liefdesrelaties, later werd ik mij ervan bewust dat ik in iedere relatie die een mens in zijn leven heeft, zoals familie-, liefde-, vriendschaps- en arbeidsrelaties, mijn deel van de verantwoordelijkheid op mij moest nemen en niet voortdurend ouders, (ex-)partners, superieuren, enzovoort de schuld moest geven als ik mij in één van deze relaties ongelukkig voelde. Dit helpt namelijk niemand, maar zodra we verantwoordelijkheid nemen, kunnen we beter reageren op wat er werkelijk aan de hand is en constructieve oplossingen zoeken voor de problemen, die ons laten lijden.

Toen ik de verantwoordelijkheid voor mijzelf had genomen en verinnerlijkt, kon ik mij weer meer op mijn sociale verantwoordelijkheid concentreren door onder andere niet teveel te consumeren, mensen indien nodig te ondersteunen en met name ook de natuur in ere te houden.

Daarbij houd ik altijd de wijze woorden van de Dalai Lama in gedachte:

Als je denkt dat je te klein bent om een verschil te maken, probeer dan eens te slapen met een mug in je slaapkamer

Wat zoveel betekent als “alle kleine bee(s)tjes helpen (niet)”.

Uit “Wil je weten wat ik denk?” 2024 geschreven door Loes Dräyer-de Moor. Haar e-boek met korte verhalen en illustraties van Kaito (Kaj Weber) geeft zij gratis aan iedereen die er iets mee denkt te kunnen beginnen. De komende weken plaatsen we op dinsdag afleveringen van de serie.

Categorie: Columns, Dalai Lama, Geluk, Loes Drayer Tags: 10, De Teerling is geworpen, Jean-Paul Sartre, schuldvraag, verantwoordelijkheid, wil je weten wat ik denk?

Lees ook:

  1. Loes 2 – Jaargetijden
  2. Loes 3 – Levensbeschouwingen
  3. Loes 8 – Drie wegen
  4. Loes 9 – Het Scrooge-Moment

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Couttreel Christiane zegt

    2 april 2025 om 22:04

    Graag had ik versie van e-boek -Wil je weten wat ik denk-gekregen.
    Kan dat via deze weg aub ?
    Chris

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.