• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Vrijdag Zindag – Kerk 3.0

Vrijdag Zindag – Kerk 3.0

1 april 2022 door André Droogers

Elke week worden twee kerkgebouwen afgebroken of krijgen een andere bestemming: boekhandel, appartementencomplex, supermarkt. Jammer, want overbodige kerkgebouwen zouden prima dienst kunnen doen als buurthuis voor zinzoekers. Die categorie levensbeschouwers groeit, terwijl het aantal kerkelijke gelovigen daalt.

Als kerk 1.0 de prille christelijke beweging was, en kerk 2.0 de institutie die daaruit voortkwam, dan zou kerk 3.0 een vrijplaats voor zingeving kunnen zijn, open voor iedereen, als christelijke dienstverlening aan de samenleving.

We komen uit een tijd waarin religie tegenover seculiere visies werd gezet. De nadruk lag op de verschillen. En op de misère die de religieuze institutie en haar dienaren nogal eens hebben aangericht.

De kanteling naar een nadruk op overeenkomsten is denkbaar. Termen als betekenis en zin zitten in ieders woordenschat. De twijfel over eigen zekerheden bestaat breed. Waarheid is een betrekkelijk begrip geworden. Ritueel is overal nodig, zoals bij huwelijk en overlijden.

De RK kerk en de PKN houden overwegend vast aan kerk 2.0. Logisch, want de achterblijvers koesteren die kerkversie. De leiding van de institutie ziet de binnenvetters als de eigenlijke doelgroep, en buitenstaanders doorgaans als potentiële binnenvetters. Spijtig, want er wordt een kans gemist, zeker als de sluiting van weer een kerkgebouw in zicht komt.

Stel nu dat zo’n kerkgebouw op zondagmorgen blijft dienen als schuilplaats voor die krimpende kudde, en de rest van de week open staat voor welke zinzoeker dan ook. Met een beetje doelgroepgerichte PR kunnen niet-christelijke zinzoekers mee gaan doen in die speelruimte voor zingeving. Ze kunnen delen in de verantwoordelijkheid. Talent genoeg. Na de vergrijzing komt de verjonging.

Er wordt her en der al gepionierd met kerk 3.0. Maar dat gebeurt vaak met de linkerhand, terwijl de machtige rechterhand het oude beleid voortzet. Veel pionieren blijft gericht op behoud van kerk 2.0. Echt pionieren kiest voor duurzaamheid en sticht kerk 3.0.

Categorie: Columns, Geluk, godsdienst Tags: afbraak kerkgebouwen, buurthuis, kerk 2.0, pionieren, PKN, RK, zinzoekers

Lees ook:

  1. Dialoog
  2. Paus Franciscus naar Thailand – ‘ik hoop de vriendschapsbanden te versterken’
  3. Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid
  4. Singapore – hoe maak je ideale burgers?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    2 april 2022 om 11:45

    In het stukje worden de begrippen kerkgebouw en kerk gebruikt, maar af en toe loopt het door elkaar. De kerk 1.0 is de prille beweging, kerk 2.0 is de institutie die daaruit voortkwam en dan is er de kerk 3.0, een vrijplaats voor zingeving. Uit de manier waarop kerk 3.0 wordt beschreven is dit en een kerkgebouw en een institutie tegelijkertijd, een wijkplaats voor zinzoekers voor door de weeks.

    ‘Er wordt her en der al gepionierd met kerk 3.0. Maar dat gebeurt vaak met de linkerhand, terwijl de machtige rechterhand het oude beleid voortzet. Veel pionieren blijft gericht op behoud van kerk 2.0. Echt pionieren kiest voor duurzaamheid en sticht kerk 3.0.’ Dit maakt het niet veel duidelijker, de institutie en het doel van het gebruik van het gebouw lopen door elkaar.

    Overtollige kerkgebouwen worden boekhandel, appartementencomplex, supermarkt en hoewel er geen opperwezen wordt aanbeden, zou ik niet willen zeggen dat het geen plekken van zingeving zijn. In meer of mindere mate is er zingeving overal waar mensen zijn. Er zijn supermarkten met koffieautomaten waar mensen elkaar ontmoeten en gesprekken aangaan.

    Als mensen samen aan zingeving willen doen, vinden ze wel een plaats. Op een open plek in een bos, of in de duinen of het open veld, zoals bij de hagepreken. Of bij iemand thuis, de cirkel is hiermee rond.

    Overigens werd er in de Franse salons, de koffiehuizen en in leesgezelschappen en in genootschappen in vervlogen tijden aan zingeving gedaan. Hieruit ontstond die andere Verlichting.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tibet: ‘Als je een dissident bent, sluiten we je elektriciteit en water af’
    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.