• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zenmummies

Zenmummies

2 juni 2025 door Erik Hoogcarspel 2 Reacties

Toen de grote leraar Ren [忍 , de “Vijfde Zenvader” – KK] stierf, rouwden honderden vogels en vervulde een wonderlijke geur de lucht. De zon werd verduisterd. 

En vanaf de dag dat de grote leraar [Neng] stierf, is zijn zuivere geest in de buurt gebleven om alles gade te slaan. In de pagode [塔] hangt altijd een wonderlijke geur (bladzijde 25).

Op 21 februari 2002 promoveerde Kees Kuiken op het proefschrift The other Neng, het is een onderzoek naar de cultus van de presentia realis, de lijflijke tegenwoordigheid, van de zenmeester Huineng uit de achtste eeuw. Deze aanwezigheid wordt vertegenwoordigd door een beeld dat in de tempel van het Nanhuaklooster staat, dat gelegen is aan de Cao-beek bij de stad Shaoguan in Zuid-China. Het beeld wordt er vereerd en men gelooft dat de mummie van de meester in het beeld zit.

Het onderzoek van Kuiken omvatte niet alleen tekststudie, maar ook veel veldwerk. Hij bereisde het zuiden van China en bezocht verschillende kloosters en bekende plaatsen waar Neng van zich had doen spreken. Nu, meer dan twintig jaren later, heeft hij op basis van zijn proefschrift een publieksversie geschreven. Als leidraad dient het werk van de dichter Song Zhiwen, die in een van zijn gedichten een ontmoeting met Neng beschrijft.

Wie was Neng?

Iedereen die met zenmeditatie begint krijgt, onverbiddelijk de vele verhalen te horen die over de grote zenmeesters worden verteld. Een van de bekendste verhalen is dat van het koksmaatje Huineng of kortweg Neng, zoals Kuiken hem noemt. Er bestaan verschillende versies van het verhaal. Het vertelt hoe Neng, die leefde van 638 tot 713, als jongen op een keer iemand de Diamantsutra (Vajraccedikasūtra) hoorde opzeggen. Hij kreeg op slag het verlossende inzicht en reisde vervolgens naar het Oostelijk Meditatieklooster in Huangmei waar de abt de beroemde Hongren [弘忍 ] was. Daar vroeg hij om als monnik toegelaten te worden. Hongren was een beetje verbaasd en was niet erg geneigd om aan dit verzoek te voldoen. Uiteindelijk was Neng een Klao, een barbaar uit het zuiden en hij had totaal geen opleiding gehad. Hij kon niet eens lezen. Huineng antwoordde hierop (in de vertaling van Kuiken op bladzijde 81):

“Je hebt noorderlingen en zuiderlingen, maar iedereen kan een boeddha worden. [Mijn] ’Klao-lijf is anders dan uw lijf. Wat maakt dat uit voor het boeddhaschap?”

Blijkbaar was dit een goed antwoord, want Neng hoefde niet te vertrekken. Van monnik worden kon echter geen sprake zijn. Hij kon wel houtjes gaan hakken voor de kok. Ren was echter op leeftijd en zocht een opvolger. Daartoe schreef hij een dichtwedstrijd uit. De knapste monnik schreef een gedicht op de muur (in de vertaling van Kuiken op bladzijde 12):

Het lichaam is de Boom des Heils,
de geest een klare spiegel
Wrijf haar, poets haar, reinig haar,
dat er geen stof beklijve!

Neng mocht natuurlijk niet meedoen, maar hij liet iemand het toch voorlezen en een gedicht van hemzelf ernaast schrijven:

Ach wat! Heil is toch geen boom
en helemaal geen spiegel.
Als in wezen niets bestaat,
waar moet het stof dan beklijven?

De abt vond Neng’s gedicht het beste, maar kon dat niet openlijk zeggen. Hij gaf Neng wel zijn zegen, maar deed dit in het geheim. Na verloop van tijd werd het echter bekend en werd Neng aanvaard als de Zesde Stamvader van het zenboeddhisme. Het verhaal wordt helaas door deskundigen allang niet meer als de weergave van een historische gebeurtenis beschouwd. De bekende onderzoeker John McRae schreef eens dat als je in de zenteksten een verhaal steeds opnieuw tegenkomt, je er zeker van kunt zijn dat het een verzinsel is. Wordt iets alleen terloops vermeld, dan zou het best wel eens waar kunnen zijn.

Het wilde zuiden

Nu werd het zuiden van China in die tijd van de Tangdynastie door de noorderlingen beschouwd als een soort achterland waar alleen maar barbaren woonden. Het was enige tijd een zelfstandig rijk geweest, maar later door het noorden veroverd. Het was een bergachtig gebied en er woonden vrijgevochten mensen die hun haren kort droegen en zich tatoeëerden. Als je er een leger op afstuurde, vluchtten ze de bergen in en kreeg je ze niet te pakken. Het was een streek waar opstandige intellectuelen naartoe werden verbannen, die schreven dan weemoedige gedichten over het landschap en hun heimwee naar het beschaafde noorden.

Zo was er een zekere Song Zhiwen die een gedicht schreef met de titel “Van Hengyang naar Shaozou, op bezoek bij de zenleraar Neng”, (in de vertaling van Kuiken op bladzijde 11):

De grote leraar Huineng besteeg de hoge zetel in de gehoorzaal van het Mahabrahmanklooster,
legde de leer uit van de grote volmaakte wijsheid en onderwees de voorschriften van het vormloze.

 De verering van Neng

De dichter bezocht Neng dus in het Mahabrahmanklooster op de heilige berg Heng, die zo’n duizend kilometer meer naar het noorden ligt. Hoe komt het dat het beeld van Neng zo ver van zijn eigen klooster plaats af ligt? Kuiken veronderstelt dat de zuidelijke plaats Shaoguan zich pas later ontwikkelde tot een belangrijk boeddhistisch centrum en dat de mummie daarom daar is geplaatst. Er is bovendien geen manier om vast te stellen dat de mummie inderdaad van Neng is.

Neng was volgens Kuiken bij zijn leven nogal onbeduidend (bladzijde 103). De heiligverklaring van Neng kwam pas na zijn dood op gang, voornamelijk door de monnik Shenhui. Hij gebruikte Neng om zelf carrière te maken. Hij vertelde het nu bekende verhaal van Neng aan de keizer om deze ervan te overtuigen dat Neng de rechtmatige zesde stamvader van de zentraditie was. Neng behoorde tot de Zuidelijke School, waarvan Shenhui zichzelf de belangrijkste vertegenwoordiger noemde. En passant bedacht hij ook een opvolgingslijn van stamvaders die bij de Boeddha begon en bij Neng eindigde. Hij troefde dus met dit verhaal zijn belangrijkste concurrent van de noordelijke traditie af en sleepte daarmee de keizerlijke sponsoring binnen.

Neng werd het boegbeeld van de traditie van het plotselinge boeddhaschap. Hij was de ongeletterde eenvoudige man uit het volk die spontaan, zonder studie of boeken, het verlossende inzicht had bereikt. Hij was het icoon van het zenboeddhisme in de romantische voorstelling zowel aan het hof als van de gegoede burgerij en de ambtenaren. De verschillen tussen de noordelijke traditie en de zuidelijke zijn trouwens later erg aangedikt, vooral in Japan.

Het verslag van een onderzoek

Het reisverslag heeft bijna de sfeer van een Indiana Jones-verhaal. Kuiken neemt de lezer mee in zijn avontuur van de zoektocht naar de tempel van Neng in de voetsporen van Song. Hij schrijft daarbij met veel kennis van zaken en illustreert zijn reisverslag met veel gedichten, die hij allemaal zelf heeft vertaald. Hij volgt de dichter Song Zhiwen op zijn reizen en illustreert dit met de vrij korte gedichten. Om de lezer in staat te stellen zijn reis te volgen, heeft hij veel illustraties, foto’s en een landkaart toegevoegd.

De lezer wordt met een aantal korte hoofdstukken ingeleid in het China van de Tangdynastie, maar het valt niet mee om alle namen te volgen. Het boek is nogal vanuit een vogelvlucht geschreven, met hier en daar een leuke anekdote. Net als Song Zhiwen zweeft Kuiken soms als een sjamaan boven de wolken:

‘k Wend mijn hoofd naar de oude stee,
zwevend boven de wolkenzee.
‘t Afscheid valt mij nu niet zwaar,
ik keer terug – na zoveel jaar…(bladzijde 31)

Interessant is dat Kuiken meerdere gevallen van mummies in beelden beschrijft en andere manieren om de tegenwoordigheid van een overleden zenvader te verzekeren, zoals bijvoorbeeld zijn crematie-as in de klei van een beeld te verwerken. Het zenboeddhisme heeft in het Westen de reputatie van een rationele vorm van boeddhisme te zijn, dat wars is van tekstkennis en rituelen. Het lijkt echter veel meer op het katholicisme dan vele beoefenaars in het Westen kunnen vermoeden. Kuiken toont zijn lezers een meer oorspronkelijk en meer volks zenboeddhisme. Hij laat zich echter een enkele keer nog door zijn westerse religieuze vooroordelen beïnvloeden, bijvoorbeeld door zijn vraag of Song Zhiwen wel een (zen)boeddhist was (hoofdstuk 9). In Azië ben je geen boeddhist, je doet boeddhisme… als het zo uitkomt.

Kees Kuiken: Op zoek naar de zesde zenvader, Uitgeverij Wijdemeer, Dokkum 2025, harde kaft, 120 bladzijden.
*Het citaat over het Mahabrahmanklooster is niet uit het door Kuiken  besproken gedicht van Song Zhiwen, maar uit de Platform- of Kanselsoetra.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Zen Tags: het China van de Tangdynastie, Huinen, John McRae, Kees Kuiken, Neng, Oostelijk Meditatieklooster, Shenhui, Song Zhiwen, The other Neng, Zesde Stamvader van het zenboeddhisme, Zuidelijke School

Lees ook:

  1. Boeken – Op zoek naar de Zesde Zenvader

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anton van Rooij zegt

    2 juni 2025 om 15:25

    In gesprek met vrienden en als onderwerp “Gaza”, kwam er op een gegeven moment een opmerking, naar aanleiding van het begrip “godsdiensten”, : ” is er ergens in de leer van Boeddha, in zijn uitspraken, een moment te ontdekken dat gerelateerd is aan “geweld”, behalve dan dat het vermeden moet worden?

    Beantwoorden
  2. Siebe zegt

    3 juni 2025 om 16:27

    Geweld, oorlog, conflict, was volgens Sutta Nipata 4.15 wat de Boeddha overal om zich heen zag.

    Peril stems from those who take up arms—
    just look how people conflict!
    I shall extol how I came to be
    stirred with a sense of urgency.

    I saw this population flounder,
    like a fish in a little puddle.
    Seeing them at odds with each other,
    fear came upon me.

    The world around was volatile,
    all directions were in turmoil.
    Wanting a home for myself,
    I saw nowhere unsettled. (fragment uit de sutta, van suttacentral)

    Ik zie dat als nog altijd als waar. Wie niet?

    Niet alleen in het groot in de vorm van conflicten tussen landen, echte oorlogen. Maar vooral juist ook in het klein. Conflicten tussen partners, collega’s, in gemeenschappen, in families, tussen buren, tussen ouders en kinderen, er is altijd wel conflict, ruzie. Het lijkt wel een gebed zonder einde. Niet altijd fysiek geweld maar zeker mentaal en verbaal geweld. Geboren met een bijl in de mond zeg een sutta over verbaal geweld. Maar wie kent zelf niet het mentaal geweld van je eigen agressie, drammerigheid, het dictator Ik.

    Ik vind dat de Boeddha gelijk heeft dat mensen eigenlijk vrede het meest vrezen. Dit alles laten gaan. Er is niks wat een mens meer vreest dan vrede. Dat is realiteit maar kom dat maar eens werkelijk onder ogen. Dat is best wel confronterend.

    De spirituele leer en realisaties van de Boeddha zijn in dit opzicht ook on-werelds. Het kan ons alleen maar een heldere spiegel voor houden. Vrijwel geen mens, zoals de Boeddha meteen na diens ontwaken besefte, wil echt vrede realiseren door hartstocht af te zwakken en zelfs te beëindigen. Mensen willen wel vrede maar de oorzaak van conflictueus denken, spreken en doen niet wegnemen in zichzelf. Dat is zo’n beetje de situatie volgens mij.

    Maar in ieder geval houdt de Pali Boeddha een spiegel voor vind ik. Kraakhelder. Zaken als zintuiglijk verlangen, agressie, boosheid, haat, hebzucht, eigenwaan, jaloezie, geweld, wordt nooit goedgepraat in de Pali teksten en niet beschreven als nuttig of heilzaam.
    Voor niemand.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan God tegen Zijn eigen wil ingaan?
    • Het jaar 2025 – dag 154 – verdrinkingsdood
    • Veteranen Tibetaans verzet presenteren nalatenschap van eenheid in hun jonge jaren
    • Taigu – Geen woorden, geen daden
    • Boeken – de zee die geeft

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.