• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Hymne van de humaniteit

Taigu – Hymne van de humaniteit

21 april 2025 door Jules Prast

Taigu is de naam van mijn ware aard. Sommige van mijn vrienden noemen mij zo, op mijn verzoek. Mijn inmiddels overleden moeder heb ik in verbijstering achtergelaten toen ik haar hetzelfde vroeg. Zij wist het even niet meer.

Mijn beide ouders waren eveneens verbijsterd toen ik in het midden van mijn twintiger jaren in toenemende mate en voor steeds langere periodes toevlucht nam in kloosters, vooral van benedictijnse monniken, maar ook die van franciscanen en trappisten. Dat was niet hun bedoeling. Mijn maatschappelijke carrière zou in hun voorstelling via leraarschap en journalistiek tot in de wereld van de politiek voeren.

Het zij zo. Mijn stervende vader kon niet meer praten toen ik op de laatste volle dag van zijn aardse bestaan een paar minuten de nembutsu voor hem heb gezongen. In zijn angstige ogen zag ik ondertussen in een moment van groots niet-weten een kwellende vraag over leven en dood opwellen.

Als het mijn tijd wordt, dan hoop ik op een lichtflits die de komst aankondigt van Amida Boeddha om mij te komen halen, mogelijk in de gedaante van Jezus Christus. Mijn lieve God, wat ben ik blij dat ik van het boeddhistische boeddhisme af ben, de tocht er doorheen heb doorgemaakt, en weer de mens kan zijn van de historische Verlichting.

Zoals Henriëtte Roland Holst, op wiens vertaaltekst uit 1899 een enkele oude socialist de Internationale nog zingt:

“Sterft, gij oude vormen en gedachten,

Slaaf geboor‘nen, ontwaakt! ontwaakt!

De wereld steunt op nieuwe krachten,

begeerte heeft ons aangeraakt.”

Want laat ons wel wezen, de begeerte, geestelijk of materieel, oftewel de individuatie van de mens, is mede beïnvloed door de receptie van het socialisme. De Internationale was een hymne waarin de vooruitgang werd bezongen door een mensheid die in één moeite door uit naam van die mensheid, de vooruitgang en de versnelde modernisering miljoenen andere mensen uitmoordde of ze in goelag-achtige concentratiekampen probeerde te verontmenselijken.

Nu wordt de dood van oude vormen en gedachten in deze krant bekreund door sommige babyboomers, die er moeite mee lijken te hebben hoe de wereld zich verder ontwikkelt, alsof er ooit een maatschappelijk antwoord heeft bestaan op het lijden waarin de humaniteit en de wereld altijd hebben samengeleefd. Alles lijkt wel in het nu, in deze periode van het eigen bestaan, in deze ene wereld, te moeten worden opgelost. Waarom eigenlijk?

Mijn God, wat ben ik ook blij dat ik weer terug ben in de wereld van dialectiek en filosofisch idealisme, in de meervoudige werelden van Plato, Augustinus en Schopenhauer, in de wereld ook van de moderne literatuur en poëzie, en met de geestelijke bagage van de tocht door de windtunnel van zen en boeddhisme kan denken en schrijven zonder me af te vragen of de vrucht van mijn pen wel in overeenstemming is met een niet-bestaand nondualisme, de woorden van broeder Gautama of de letter van enige sutra.

Als ik alleen de Hartsutra overhoud van de reis door de windtunnel, is het de moeite al waard geweest. In de Hartsutra immers, het magistrale boeddhistische lied van wedergeboorte en sterfte van oude vormen en gedachten, blijft de nagalm klinken van elke voorstelbare iteratie van al de Henriëtte Roland Holsts van deze wereld.

Het is in zekere zin de ironie van het Boeddhistisch Dagblad, in een voorbeeld van het onvermogen van de humaniteit de macht van de digitale technologie aan zich te onderwerpen, dat de krant niet in staat is Taigu aan het woord te laten wanneer Taigu spreekt, en Jules wanneer Jules spreekt. Het is of-of, omdat niemand kennelijk de kunde beheerst om het ene en het andere toe te wijzen aan het eigen digitale account.

Sic transit gloria mundi. Taigu schudt zijn hoofd maar eens wanneer hij zijn jaren oude overwegingen onder de naam van Jules teruggespoeld ziet worden. Taigu schrijft over koans, de leegte en de nembutsu, en Jules over de toestand in de wereld. Zelfs Facebook kan in dit opzicht meer en beter.

Is het enige dan wat mogelijk is om onder een pseudoniem met een dienovereenkomstig aangemaakt emailadres nieuwe stukjes in te leveren? En de bijbehorende fictieve persoon via een VPN-verbinding nu weer eens uit deze, dan weer eens uit een andere regio des lands inzendingen en reacties te laten plaatsen? Iemand met een andere naam dan Taigu of Jules heeft deze weg inmiddels beproefd. In de menigvuldigheid van andere vormen en gedachten schijnt deze onderzoekende auteur alweer in de schoonheid van het eigen lijden te zijn gestorven. Vind deze maar eens terug op het digitale knekelveld.

In zijn gelofte aan de mensheid zegt Hisamatsu:

Laat ons kalm en evenwichtig

ontwaken tot onze ware aard,

mensen worden, vol van mededogen.

Onze gaven ten volle ontplooien,

ieder volgens de eigen roeping in het leven.

Ons bewust worden van het lijden,

persoonlijk en maatschappelijk,

en de bron ervan onderkennen.

God, zelf al talloze malen wedergeboren en gestorven, zij geloofd en geprezen dat Hij in de gedaante van Hisamatsu deze hymne van de humaniteit het daglicht heeft laten zien. En geen gelofte aan een Boeddha of het boeddhisme. Als ieder op eigen wijze, de eigen roeping volgend, tot zijn of haar ware aard en tot de bron van lijden kan ontwaken, ja, dan leven we in een wereld van meervoudige, naast elkaar bestaande ‘waarheden’, waarin een mens een bom op een fabriek kan laten vallen zonder het recht op een geweten te verliezen, waarin boeddhisme zich kan uitdrukken in andere gedaanten en vice versa, en waarin een krant zich niet hoeft te verliezen in een zich herhalende veroordeling, alsof een fictief eigen gelijk daar het morele recht op zou geven.

Laten we niet vergeten dat Hisamatsu de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog in Japan aan den lijve heeft ondervonden. Dat hij in de oorlog een falen van de mensheid onderkende zonder zijn hoop in de mensheid op te geven.

De hymne van de humaniteit houdt een waarschuwing in aan een ieder, ook in een wereld van nieuwe oorlogen, algoritmes en echokamers, om in ieder andere persoon met mededogen het gezicht van de lijdende te ontwaren en nooit te vluchten in vereenvoudiging en de moraliteit van de veroordeling en het eigen gelijk. Humaniteit is broos. Hij die zonder zonde is, mag van Taigu de eerste medemens de strop om de nek doen.

Dus laten we deze Paasdagen met elkaar eens iets vieren. Dat humaniteit kan bestaan en de aarde in de geest hiervan niet hoeft te sterven. Dat leegte zich kan uitdrukken anders dan in verstikkende boeddhistische fraseologie. Dat leegte leegte kan zijn zonder dat het leegte heet. Laten we elkaar de vrede wensen, ook al staat naast ons de Grootinquisiteur zelve, de moordenaar van Pim Fortuyn of de bejaarde voormalige folteraar van de Stasi. Dat de geest zich nimmer moge op- of afsluiten. De hoop op humaniteit houdt ons tezamen in ons lijden. Namu Amida Butsu.

— Taigu

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast Tags: Amida Boeddha, Augustinus, Henriëtte Roland Holst, Hisamatsu, hymne van de humaniteit, Plato, Schopenhauer, Sic transit gloria mundi, Tweede Wereldoorlog

Lees ook:

  1. Verlichting en wilsnegatie
  2. Met stomheid geslagen
  3. Taigu – Beelden hinderen beoefening
  4. Jules – Iberische intuïties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    21 april 2025 om 17:01

    Hoi Taigu

    Jung zag de eerste stap van Individuatie als de assimilatie van de schaduw.

    Volgens mij kan humaniteit ook alleen maar opbloeien vanuit eerlijkheid, realisme, oprechtheid over hoeveel kwaad er wel niet in jezelf zit als individu. Zodat het Kwaad vooral niet iets wordt van de Ander maar ook van onszelf, of nog liever van ons Allen. Want dat is echt wel de realiteit, vind ik. Mensen die echt geloven dat er geen kwaad in hun schuilt zijn geheel van het Padje hoor en daar bloeit nooit humaniteit maar dat bloeien gele bloemen, narcissen.

    Als we de schaduw niet integreren verwordt humaniteit tot een romantisch idealisme wat nergens over gaat vind ik. Altijd maar dat dromen over een toekomst zonder Kwaad. Maar hoe dan? Als je niet eens het Kwaad in jezelf erkent of wilt zien?

    • Taigu zegt

      22 april 2025 om 15:19

      Helemaal eens, Siebe. Het kwade erkennen; geen romantisch idealisme.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.