• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vrijdag Zindag – Levensbedreigend geloof

Vrijdag Zindag – Levensbedreigend geloof

11 april 2025 door André Droogers

Respect voor het leven is een religieuze kernwaarde. Hoe komt het dan dat gelovigen die waarde loslaten en oorlogsgeweld normaal gaan vinden? Twee kenmerken van de menselijke soort spelen een rol. Mensen vinden tegenstrijdige zingeving geen enkel probleem. En hun manier van samenleven wordt bepaald door machtsprocessen met een geheel eigen dynamiek. De nogal complexe samenhang tussen die twee eigenschappen is bepalend voor de mate van eerbied voor het leven.

Het morele uitgangspunt

Eerst maar de kernwaarde. In de drie monotheïstische wereldreligies is bescherming van menselijk leven een centrale leefregel. Immers, de scheppergod heeft de mens gemaakt. Daarmee is een mensenleven per definitie heilig. De mens is medeverantwoordelijk voor de schepping, inbegrepen de medemensen. Schepsels iets aandoen staat gelijk aan het schofferen van de schepper. Heiligschennis dus.

Respect voor leven is geen joods-christelijk-moslims monopolie. Als een boeddhistische monnik op zijn wandeling een vegertje hanteert om insecten te redden van de vertrappingsdood, hoeveel te meer moet het menselijk leven dan niet beschermd worden? In boeddhisme en hindoeïsme bevordert het vooruitzicht van een gereïncarneerd beter leven de zorgvuldige omgang met vormen van leven in het hier en nu. Bij een seculiere levensbeschouwing, zoals het humanisme, kan respect voor het leven vanzelf spreken, zonder religieuze onderbouwing.

Respect voor het leven is dus zo ongeveer universeel. Wie een moord pleegt, wordt alom veroordeeld. Waarom geldt dat niet in oorlogstijd?

Twee kenmerken

Twee eigenschappen van het menselijk samenleven dragen eraan bij dat de oorlogspraktijk normaal wordt gevonden.

De eerste is dat zingevende mensen niet altijd consistent zijn in het toekennen van betekenis aan hun werkelijkheid. De onbeperktheid van het vermogen om de hele werkelijkheid van een betekenis te voorzien, zorgt voor onvoorspelbaarheid en wispelturigheid. En voor conflicten. Dat geldt ook voor de omgang met zo’n kernwaarde als respect voor het leven.

Het tweede kenmerk is dat mensen sociaal zijn en macht gebruiken om een samenleving te organiseren. Machtsuitoefening kent een eigen dynamiek, afhankelijk van het gezag van leiders en de beschikbaarheid van machtsmiddelen zoals wetten, straffen, geweld, geld, natuurlijke hulpbronnen en kennis.

Inconsistente zingeving en wisselende machtsprocessen kunnen elkaar zowel versterken als verzwakken. Zingeving en macht beïnvloeden elkaar, over en weer. Ze bepalen het gedrag van mensen, gelovigen inbegrepen. Oorlog en vrede zijn beide mogelijk als uitkomst van de gespannen relatie tussen zingeving en macht.

Kanteling

Het ideaal van respect voor het leven kan door deze twee kenmerken zowel gehandhaafd worden als teloor gaan. Dat deze kernwaarde bij veel religieuze zingeving hoort, geeft al aan dat er machtsverhoudingen waren waarin ze kon ontstaan en zelfs bevorderd werd. ‘Gij zult niet doden’. Tegelijk kunnen machtsverhoudingen ertoe leiden dat spraakmakende leiders, politieke zowel als religieuze, hun zingevend vermogen inzetten om een uitzondering op dit gebod te rechtvaardigen. Men spreekt dan ook van een rechtvaardige oorlog. ‘God wil het!’.

De  kanteling van vredesideaal naar oorlogspraktijk vindt plaats in de onderlinge beïnvloeding van de twee kenmerken. Zowel vormen van zingeving als machtsverhoudingen kunnen oorlogen op gang brengen. Oorlog kan aan de kant van de zingeving ontstaan op religieuze of ideologische gronden, zoals bij de heilige en de koude oorlog. Machtsuitoefening kan tot oorlog leiden zodra de situatie rond de hierboven genoemde machtsmiddelen verandert.

Hoop

Als je weet waar het gebod niet meer telt, valt de omgekeerde kanteling ook te bedenken. Hoop kan geput worden uit het gegeven dat machtsverhoudingen en zingeving evengoed oorlogsbelemmerend kunnen werken. De manier van betekenis geven kan een andere kijk op machtsuitoefening teweegbrengen, en vice versa, zoals in 1989 gebeurde toen de koude oorlog eindigde.

Sowieso hoort het bij de cyclus van oorlog en vrede dat de wapens pas zwijgen als de krachtsverhoudingen zijn veranderd en er met gezag gepleit wordt voor vrede. De samenhang van macht en zingeving die oorlog rechtvaardigt, kan met een andere dosering ook de vrede bevorderen. Het is maar net hoe de twee kenmerken in de loop van de cyclus samenhangen.

Variabele zingeving opent ruimte voor een andere interpretatie. Men kan zodoende terug naar de ideale kernwaarde. Nadat er vrede gesloten is, klinkt altijd een appèl om nooit meer oorlog te voeren: ‘Nie wieder Krieg’. Dat sluit helaas niet uit dat na verloop van tijd en onder andere omstandigheden de cyclus van oorlog en vrede weer opstart.

De spanning tussen zingeving en macht maakt de mens tot een tragische soort. Goed beheer van die twee kenmerken kan veel schade voorkomen.

Oefenstof

Ga na hoe in Trumps bemoeienis met echte en handelsoorlogen macht en zingeving / betekenistoekenning samenhangen.

Categorie: Andre Droogers, Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Krijgsmacht Tags: handelsoorlog, oorlogsrecht, respect, respect voor leven, Trump, vredesideaal, zingeving en macht

Lees ook:

  1. Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning
  2. De verwarring die oorlogsrecht heet
  3. VrijdagZindag – Slachtveld
  4. Nathan – Heiligt het doel de middelen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    11 april 2025 om 16:45

    De vijand bestrijden, verwonden, verslaan en doden vinden mensen iets goeds. Er is geen universeel respect voor het leven, nergens. Heeft nooit bestaan ook volgens mij. Ook niet ten aanzien van het doden van dieren, wordt duidelijk dat er nergens een universeel respect is voor het leven. Ja, je eigen leven.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.