• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tempeldiensten en ceremonies op sterfdag Boeddha

Tempeldiensten en ceremonies op sterfdag Boeddha

15 februari 2016 door Zeshin van der Plas

Vandaag, vijftien februari, is het Nehan-E, de dag dat herdacht wordt dat Shakyamuni Boeddha stierf in de buurt van de stad van Kushinagara aan de oevers van de rivier de Hiranyavati. Een grote scroll met de beeltenis van de Boeddha waarop te zien is hoe hij naar Nirvana vertrekt, word in de tempel opgehangen. Er wordt een tempeldienst gehouden waar ceremonieel aandacht aan de Mahāyāna Mahāparinirvāṅa Sūtra wordt besteed.

 

In verband met de Nehan-E ceremonie zijn er een aantal districten in Japan, waar, volgens honderden jaren lange tradities Nehan dumplings worden gemaakt, hetzij in de tempel of in woningen. Deze knoedels, ook wel bekend als ‘bloem dumplings’, worden eerst aan Boeddha aangeboden en vervolgens uitgedeeld aan mensen die de ceremonie bijwonen.

Mahāyāna Mahāparinirvāṅa Sūtra

Dit is één grote jammerklacht over het overlijden van Boeddha. Ik heb geprobeerd om een gedeelte te ontdoen van (z)wollige taalgebruik, om zo min of meer inzichtelijk te maken dat er qua verdriet niets nieuws onder de zon is.

 

Ik heb gehoord…

Op een gegeven moment, was Boeddha in Kusinagara, het land van de Mallas,

dicht bij de rivier Ajitavati, waar de tweeling salabomen stonden. Op dat moment, stonden er zo veel grote bhikshus om hem heen, er was sprake van zo’n 80.100.000.

Op vijftien februari, toen Boeddha op het punt stond Nirvana te betreden, sprak hij zo luid dat het niet alleen in de wereld maar ook in de hemel werd gehoord.

Hij sprak zo dat het voor iedereen begrijpelijk was:

‘Vandaag, ik, de verlichte bedelaar, bescherm iedereen en ik heb onverdeeld mededogen met alles en iedereen want ze zijn als mijn eigen kinderen, net zo als mijn zoon Rahula. Ze zijn mijn toevluchtsoord, ze zijn mijn thuis. Ik sta nu op het punt om Nirvana te betreden. Als je nog iets aan mij wilt vragen, ook als je twijfelt, doe dat dan nu.’

Even later, vroeg in de ochtend, blies hij -zijn lichaam- de laatste adem uit en was het omgeven door licht. Velen in de wereld voelden zijn vertrek naar Nirvana en verbond hen in saamhorigheid. Ze vonden troost bij elkaar in het verdriet van het verlies van een vader. Sommigen waren ontroostbaar, en op dat moment beefde de aarde, de bergen en de zeeën. Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we voor het moment onze gevoelens opzij schuiven.’ Het heeft geen zin om te treuren om ons door verdriet te laten leiden. Laten we snel naar Kusinagara gaan om een bedelronde te houden uit eerbetoon en naar het voorbeeld van Boeddha.’

En zij riepen tijdens het bedelen:

‘Boeddha, zonder u is de wereld leeg, blijf bij ons al is het maar voor korte tijd’

Ze hielden hun handen in ‘gassho’ tegen elkaar en riepen opnieuw:

‘O Boeddha! Ga alsjeblieft niet naar Nirvana, blijf bij ons al is het maar voor korte tijd. Het geluk heeft ons verlaten, het kwaad in de wereld zal toenemen. Wie moeten wij eer betonen als u er niet meer bent, aan wie zullen we om raad vragen?’

Op dat moment waren er veel van de discipelen van Boeddha, zoals Mahakatyayana, Vakkula en Upananda aanwezig. Al deze grote monniken konden zich niet goed houden en zelfs zij raakten overmand door verdriet en lieten hun gevoelens de vrije loop.

Er waren op dat moment acht miljoen arhat monniken aanwezig die de helderheid van geest bezaten om zich niet in het verdriet mee te laten slepen in de illusie die de geest voorspiegelt. Ze waren baas over hun zintuigen, door hun verworvenheden waren zij de ware zonen van Boeddha.

Toen ze ’s morgens opstonden ervoeren zij dat Boeddha Nirvana zou betreden, zo als een moeder op afstand het ongeluk van haar kind ervaart.

En ze zeiden tegen elkaar:

‘Schiet op met wassen en tandenpoetsen.’ Al hun haren stonden overeind en ze hadden zulke rode konen dat ze eruit zagen als Palasa bloemen.

In hun ogen stonden tranen om het verlies van de transcendente waarheid die Boeddha nog zou kunnen onthullen.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Zeshin van der Plas Tags: nirvana, zeshin

Lees ook:

  1. Zeshin – meditatie en gelukshormonen
  2. Zeshin – Thuis is waar je hart is
  3. Boeddhistisch gedrag…
  4. Zeshin – illusie van dit leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.