• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy dhammazaadjes – Haat

Guy dhammazaadjes – Haat

9 februari 2025 door Guy E. Dubois

In de sutta’s spreekt de Boeddha op verschillende plaatsen over haat.

Iemand die zich persistent blijft vastklampen aan geleden onrecht volhardt in zijn wens om wraak te nemen. Hoe méér hij/zij deze gedachten blijft koesteren, hoe méér zijn/haar wraakzucht stijgt. Haat leidt tot verbittering en kan nooit iets ten goede keren. Alle drogredenen van de haatdrager om de haat te bestendigen ten spijt.

Haat is het vuur in de geest dat alle heilzame gedachten, woorden en daden in de weg staat. Wie haat blijft voeden, zal zich nooit bevrijden van haat. Daarvoor is zijn/haar hechting aan het ‘ik’ te groot.

Maar ook het tegenovergestelde is waar. Wie verbittering over een geleden onrecht loslaat, wie het verleden het verleden kan laten, wie kan vergeven en vergeten, zal rust vinden.

Vijandigheid overwinnen leidt tot rust. In de sutta’s benadrukt de Boeddha steeds opnieuw de heilzame kracht van liefde. Omdat de aard ervan vreugde is en omdat het altijd geluk en welzijn brengt, is liefhebben de meest heilzame menselijke daad.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Guy Dubois, Pali-Canon Tags: haat

Lees ook:

  1. Guy – dhammazaadjes – Enkel liefde stilt haat
  2. Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
  3. Onze ’radicale verantwoordelijkheid’ nemen!
  4. Het jaar 2024 – dag 94 – eeuwigewet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. jim zegt

    9 februari 2025 om 15:37

    Angst en boosheid daarover. Het niet kunnen observeren en reflecteren. Machteloosheid. Boosaardigheid is pijnlijk complex.

    James Baldwin zei eens: “I imagine one of the reasons people cling to their hates so stubbornly is because they sense, once hate is gone, they will be forced to deal with pain.” Een diepe gedachte uit een andere tijd.

    Overigens zijn kinderen meesters in het kunnen vergeven, het ene moment hebben ze ruzie en vijf minuten later kunnen ze met elkaar spelen. Kom daar eens om bij volwassenen denk ik dan (met ‘Het geminachte kind’ van Guus Kuijer die wel meer mooie boeken schreef, en niet alleen voor kinderen, in mijn achterhoofd).

    Ik kan hier geen links posten maar ik kan de film ‘Kitten of vluchteling’ warm aanbevelem die bij de NPO valt terug te zien. Een film van de 2e generatie Afghaans Nederlandse kunstenaar aanraden, waarbij ook het interview met Nicolaas met haar de moeite vh bekijken meer dan waard is. Daardoor raakte ik onder meer geïnteresseerd in het werk van Deep Canvassing Nederland waarbij ik enige tijd aktief ben geweest. Ik moet dat weer eens oppakken.

    Wat geeft je rust?
    Toen uitgeverij Asoka nog een tijdschrift Boeddhisme uitgaf stond daar vaak een aan Bodhidharma toegedichtte uitspraak in die luidde: ‘Waarom wachten op grijs haar, verlichting is onmiddellijk’ en ‘Een goed paard rent op de schaduw van de zweep’ schiet mij te binnen.

    Wat een hand te doen vindt zei Tydeman mij ooit. Een aansporing dacht ik. Rust vinden? Doe iets als het nodig is!

  2. Siebe zegt

    10 februari 2025 om 08:57

    …”daarvoor is zijn hechting aan het Ik te groot” (Guy)

    Ik denk dat het psychologisch perspectief ook nuttig is. Ik vind dat wel zo empathisch, althans.
    Als ik zo bezie, meen ik te zien dat achter onheilzaam gedrag, zoals wraakzucht of wat op sterke hechting aan het Ik lijkt, ook vaak verwonding zit. Waar verwonding is, zijn ook te extreme, vaak niet of nauwelijks te controleren, neigingen bij mensen. Misschien zijn mensen in hun jeugd emotioneel verwaarloosd, misbruikt, opgegroeid in een onveilige sfeer, hebben trauma’s, allerlei onverwerkte issues die om aandacht vragen en heling. (Misschien meer dat dan een spiritueel Pad)

    Het kan lijken alsof van mensen…”de hechting aan het Ik te groot is”… maar het is heel goed mogelijk dat dit komt omdat die mensen eigenlijk geen eigenwaarde voelen. Dat dus constant moeten opbouwen. Als je altijd maar overal grote Ego’s ziet of “hechting aan het Ik wat te groot is”, is dat dan niet een soort veroordeling/vijandigheid jegens mensen?

    Wordt het Ego niet vaak gebruikt als excuus om geen begrip te hebben voor de verlangen en behoeften van een Ander? Excuus voor veroordeling, verharding. Excuus voor liefdeloosheid?

    Het lijkt er soms erg op, vind ik, dat als je gewone menselijke verlangens hebt, niet eens buitensporig van aard, dan heb je al een te grote gehechtheid aan het Ik. Mensen lijken het te gebruiken om alleen maar meer afstand te scheppen tot anderen en zich bevrijd voelen als ze zich lekker niks kunnen aantrekken van andermans wensen, verlangens, behoeften.

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.