• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – Zitten betekent niets

Nathan – Zitten betekent niets

4 december 2024 door gastauteur

Zitten betekent niets maar kun je dat aan?
Men is verslaafd aan verstrooiing en methodes. Men zit vast aan overtuigingen.

Helemaal nietsdoen heeft niets met welke methode dan ook te maken, dus is vrij van traditie en leraren.
Je geeft op zonder zelfmoord te plegen. Je sterft innerlijk zonder drugs.

Ik bied je hier helemaal niets, hoogstens een vingeraanwijzing, dat moge duidelijk zijn.

Als je niets doet, je niet langer verstrooiing zoekt kom je terug bij jezelf, hier en nu. Daar waar het lichaam is.
Alle afstand naar het lichaam dient geslecht te worden. Maar je hechten aan het lichaam heeft geen zin.

Voel wat je voelt, hoor wat je hoort, zie wat je ziet, ruik wat je ruikt en proef wat je proeft, geef daar ruimte aan. Onderken slechts de ervaring. Er is geen bepaalde volgorde en de ene zintuiglijke ervaring is niet belangrijker dan de andere. Het lichaam als de rots in de branding.

Toch gaat het bij nietsdoen niet over je lichaam maar meer over je geest. Dat je gevoelig bent, alert. Aanwezig, gewoon simpelweg aanwezig.
Dan kun je zien wat voor je ligt, dat wat je bent.

Twijfel aan al je overtuigingen. Je gelooft misschien dat ze waar en objectief zijn maar dat zijn ze niet. Hoe kan jouw beeld van Gautama de Boeddha waar en objectief zijn?
Waarom denken moslims dat de Koran volmaakt is? Enzovoort.

Daar zit je dan, toevallig omdat je moe was. Omdat je even gewoon wilde zitten. Niet als vlucht of uit gewoonte.
Zitten betekent niets. Vraagt niet om een geloof. Vraagt geen methode.
Je zit daar en je geest is niet afwezig. Je onderkent volledig spontaan alles: lichaam en geest.

Innerlijke transformatie is een psychologische revolutie. Maar onze geest kan zo onrustig zijn dat, bijvoorbeeld, een flinke hike van zo’n 20 kilometer de geest weer fris weet te maken. Als onze geest enkel het verleden zoekt en naar de toekomst verlangt onderkennen we niet het nu van het lichaam. En dan kan het lichaam de poort zijn tot een bepaalde ruimte en rust en toch dien je niet geïdentificeerd te zijn of te worden met het lichaam. – Al moet de Boeddha ooit hebben gezegd: ‘Je kunt beter denken dat je het lichaam bent dan dat je een ego hebt.’ Hij leerde immers anatman.

Goed, het werkelijke ontwaken is natuurlijk psychologisch, iets van onze geest. Dat de Waarheid gezien wordt, direct en zonder enige twijfel. De Waarheid zal ons bevrijden. En geen guru en/of methode.

Zitten betekent niets.

De Waarheid kan geen product zijn van ons denken, omdat het denken het bekende vertegenwoordigt. Dat bekende dient gestopt te worden. Doorbroken te worden. Vrijheid gaat aan vrijheid vooraf.

Ontwaakt zijn kan onmogelijk gaan om een of ander denkbeeld. Al is zien ook begrijpen (dat volgt op direct zien) maar zien is geen gevolg op een denkbeeld. Zien is zien, direct en zonder enige twijfel. Denkbeelden kunnen leiden tot een bepaald geloof en tot een bepaald inzicht. Maar een interview over India is niet hetzelfde als India bezoeken.

Gautama Boeddha ontwaakte zittende in de vrije natuur. Op dat moment volgde hij niemand. Op dat moment was hij een licht voor zichzelf.

Tekst Nathan Rozenhart

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Nathan Tags: Bevrijding, denken, natuur, ontwaakt zijn, waarheid

Lees ook:

  1. Denken en twijfelen, of twijfelen en denken
  2. 20. Ben jij verslaafd aan je hersenspinsels?
  3. Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?
  4. Kijken door de ogen van de Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    4 december 2024 om 14:29

    “Al moet de Boeddha ooit hebben gezegd: ‘Je kunt beter denken dat je het lichaam bent dan dat je een ego hebt.’ Hij leerde immers anatman” (Nathan)

    De suttas presenteren een Boeddha die gezegd zou hebben dat je eigenlijk nog beter het lichaam gevoed door brei en rijst kunt zien als: ‘dit ben Ik, dit is van mij, dit mijn zelf’ dan het mentale omdat het lichaam nog enige duurzaamheid heeft, maar gevoelens, emoties, waarnemingen, gedachten, herinneringen, associaties, meningen, bewustzijnsmomenten, mindsets die komen en gaan heel snel.

    De Pali suttas kennen niet zoiets als ‘gehechtheid aan ego’. Ze leren wel dat er de indruk kan ontstaan en bestaan dat een Ik/ego-entiteit dingen voelt, ziet, proeft, hoort, kent, beleeft. Dit is 1 van de hardnekkigste indrukken. Dit is dan een geest waarin zich een verkeerde visie voordoet.

    De Pali sutta’s geven aan dat deze notie van een entiteit Ik die dingen beleeft, zeer belastend is. Het kan ook helemaal verdwijnen. Dit is het verdwijnen van een enorme last.

    Als boeddhistische leraren aangeven dat dit Ego het kernprobleem van lijden is, dan bedoelen ze dat het vestigen van deze verkeerde visie van de natuur van geest (die aanzien voor een entiteit IK) het kernprobleem is. Er is nooit werkelijk een ego. Waar je aan kunt hechten is aan die verkeerde visie maar niet aan een ego.

    We zitten wat dit betreft allemaal in hetzelfde schuitje van hoe verkeerde visie zich nestelt in de geest en dit belastend uitpakt.
    Bij zintuiglijke contact stroomt razendsnel allerlei oer-oude informatie uit het verleden de geest binnen en kleurt alles. Wij beheersen dit niet. Een van de krachtigste kleuringen is dat de geest kleurt met een heel overtuigende sfeer van Ik, mijn en mezelf in de geest.
    Volgens de suttas kan dit eindigen. Het is niet dat ego dan eindigt maar een verkeerde visie van de geest eindigt dan.

  2. Nathanji Rozenhart zegt

    5 december 2024 om 11:25

    Beste Siebe,
    Je schrijft: ‘Bij zintuiglijke contact stroomt razendsnel allerlei oer-oude informatie uit het verleden de geest binnen en kleurt alles.’
    Maar ik zeg je, als je werkelijk je aandacht weet te verleggen naar het lichaam is er helemaal geen ruimte meer voor de denkgeest.
    Voel wat je voelt, hoor wat je hoort, zie wat je ziet e.d. Laat daarbij de waarnemer het waargenomene zijn.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 170 – koning trump en god
    • Amerikaanse wetgevers eren Dalai Lama met tweepartijen resolutie voor 90e verjaardag
    • In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
    • Politiek zonder hart – Deel IV
    • Platform stop racisme – ‘Nederland maak het verschil: kies voor vrede, niet voor oorlog’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.