• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Leegte in de mystieke sfeer van Lao Zi

Leegte in de mystieke sfeer van Lao Zi

19 november 2024 door gastauteur

Leegte, sunyata, is een centraal begrip in het boeddhisme, wat in het Nederlands vaak wordt vertaald als ‘leegte’. In dit artikel ga ik niet in op leegte als boeddhistisch begrip, maar kijk ik naar het gebruik ervan in de oudere mystieke leer van Lao Zi. Het vroege daoïsme van Lao Zi en diens belangrijkste navolger Zhuang Zi ligt mede ten grondslag aan het ch’an/zenboeddhisme. Een van de onderwerpen die mij bezighouden is de mate van invloed van dit mystiek/meditatieve daoïsme op het ontstaan van Zen; naar mijn mening wordt deze onderschat doordat het ‘geschrift’ van Lao Zi, de Dao Deh Jing, ten onrechte vaak wordt gezien als zijnde een handleiding voor vorsten over hoe ze dienen te regeren.

Tekst Ben Zondervan

In de Leer van Lao Zi is Leegte een belangrijk begrip. Voor ‘Leegte’ worden meerdere termen gebruikt, waarbij Wu 無 in de Dao Deh Jing de meest voorkomende term is. Daarnaast zijn er in de leer van Lao Zi andere termen die op de Leegte wijzen, zoals Xū 虛 (Leeg(gemaakt), niets bevattend) en Qing 清(Zuivere Leegte). Ook Dao wordt wel omschreven als Leegte:

Het hoogtepunt van de Innerlijke kracht (Deh) is de éénwording met het begin, de oorsprong, de éénwording met de Leegte. In de Leegte vind je het grote, de Dao (Zhuangzi H.12).

Dat Leegte bij Lao Zi een essentieel begrip is wordt bevestigd door de 17e-eeuwse Japanse Zenmeester Takuan Soho in zijn commentaar op de Dao Deh Jing: “De essentie is Leegte. Als je dat in gedachten houdt, kan je het begrijpen – en anders niet”.

In het eerste hoofdstuk van de Dao Deh Jing komen we de begrippen Leegte en Vorm direct en indirect tegen:

Wuming, de naamloze Leegte, het ‘niets’:

hierin komen de ’tienduizend dingen’,

alle verschijnselen, tot stand

Youming, benoemd als Vorm, als het ‘iets’

is het de moeder van alle verschijnselen.

Lao Zi verwijst in de volgende regels weer naar Leegte en Vorm:

Permanent zonder begeerte:

het diepe mysterie van het niet-zijn (de Leegte)

Constant vervuld van verlangen:

alleen de uiterlijkheden (de Vorm)

In wezen zijn niets en iets, Leegte en Vorm, gelijk,

maar door het geven van namen en posities, 

maak je onderscheid in wat in wezen één is

De Oude Meester wijst er in H.2 van de Dao Deh Jing nog eens op dat:

Het ‘niets’ en het ‘iets’, Leegte en Vorm, elkaar wederzijds voortbrengen.

 In H.11 van de Dao Deh Jing spreekt Lao Zi weer over de Leegte:

De dertig spaken komen tezamen in de naaf,

door de leegte daarvan functioneert het wagenwiel

Klei kan je bakken

om er allerlei vormen van te maken,

zoals potten en vazen.

Het nut van een vaas zit in de leegte

In een huis maak je openingen

voor de ramen en deuren

De leegte maakt ze bruikbaar

Daarom:

Het gebruik maken van wat er is, de Vorm,

wordt mogelijk door dat wat er niet is, de Leegte

Zoals bij elk Chinees karakter is Wu niet te definiëren in een Westerse taal, hooguit te omschrijven vanuit de context, waarbij de betekenis dezelfde essentie heeft met varianten. Wu kan o.a. omschreven worden als niet(s), niet-zijn, Leegte. Als bijvoeglijk naamwoord wordt het gebruikt in combinaties met andere termen zoals bijvoorbeeld Wuwei 無為 (zie hieronder) en Wuming 無命 (naamloze leegte).

De directe tegenhanger van Wu is You 有, iets, zijn(de), het bestaande, Vorm.

Niet-zijn en zijn worden ook door de belangrijkste navolger van Lao Zi, Zhuang Zi essentieel gevonden:

Er was een zijn

Er was een niet-zijn

Er was een nog-niet begonnen-niet-zijn

Er was een nog-niet-begonnen-zijn

van dat nog-niet-van dat nog-niet-begonnen-niet-zijn

Zo vindt je dan onverwachts het zijn van het niet-zijn!

Nu weet ik echter niet of het zijn van dat niet-zijn nu wel

‘zijn’ is of eigenlijk niet-zijn (Zhuang Zi; zie ook het boek De Zenmeester die blafte)

In de Zhuangzi H.12 VIII:

In het allereerste begin was er het niet-zijn

In dat niet-zijn was er het zonder naam (Wuming)

Dit was de oorsprong van het ene

Wuwei 無為

Dit begrip wordt  vaak te eenvoudig vertaald als ‘niet-handelen’; het gaat er om te handelen (waar dat nodig is) zonder betrokkenheid, zonder ego. Nog dieper gaand zou je kunnen zeggen handelen vanuit de Leegte, vanuit de eenheid met de Dao. In H.2 van de Dao Deh Jing:

De Wijze beoefent op natuurlijke wijze

het principe van Wuwei,

van het egoloos handelen zonder betrokkenheid,

en verspreidt zijn leer zonder woorden.

Een zenmeester zou zeggen: ‘er is handelen, maar geen iemand die handelt’.

Hoe bereik je het diepe mysterie van het niet-zijn (de Leegte): door het beoefenen van Wuwei en door meditatie, door het laten vallen van het verlangen en het denken. In H.3 van de Dao Deh Jing:

De Wijze beoefent op een natuurlijke manier

een helende methode van beheersing (van het Zelf)

Hij leegt zijn ‘Hart’, zijn denken/voelen

Voor het ‘legen van het Hart’ staan de karakters Xū 虛 (legen) en Xīn 心 (het Hart, in het Engels mind); in de Zhuangzi staat een bekende tekst waarin Confucius zijn leerling Yan Hui raad geeft de gaan ‘vasten’:

Concentreer je met al je aandacht. …Leeg zijn, dat is het vasten van de geest, van het ‘Hart’.

Elders in de Zhuangzi krijgt Confucius dezelfde raad van Lao Zi, de Oude langoor:

Confucius: Ik zou graag eens iets willen horen over de allerhoogste Dao. Lao Zi: ga dan vasten om je hart te zuiveren, je geest te louteren en je geleerdheid te verwijderen. Ja, de Dao is diep en moeilijk onder woorden te brengen (Zhuangzi H.22)

De Daoïstische  meditatiemethode Xinhai is mede op deze teksten gebaseerd.

Het tiende hoofdstuk van de Dao Deh Jing gaat geheel over meditatie; een citaat uit deze tekst:

De eenheid van je Geest

bewaren zonder af te dwalen

Lukt je dat?

Je adem concentreren,

zo zacht als die van een zuigeling

Lukt je dat?

Door zelfbeschouwing

de spiegel van je ‘Hart’ reinigen

Lukt je dat?`

Je innerlijk beheersen

en je houden aan Wuwei

Kun je dat?

In H.16 van de Dao Deh Jing komt Lao Zi terug op het bereiken van de Leegte:

Bereik de hoogste Zuivere Leegte

Bewaar de diepste Innerlijke Rust

Om waar te nemen hoe alle levensvormen

ontstaan, bestaan en vergaan

Deze natuurlijke cirkelgang volgt de Dao

Elke levensvorm keert terug naar de oorsprong

Dit inzicht noemen we Innerlijke Rust

Wie in Innerlijke Rust verkeert

heeft zijn lotsbestemming bereikt

Wie zijn lotsbestemming heeft bereikt

heeft het diepste inzicht, is Verlicht

Wie dit inzicht niet heeft

loopt rond als een ‘kip zonder kop’

 In de Qing Jing Jing, het Geschrift over Zuivere Leegte en Innerlijke Rust en de Nei Riyong Jing, het Geschrift over de Richtlijnen voor de Dagelijkse Meditatie, beide in de Daoïstische canon toegeschreven aan Lao Zi, wordt dieper ingegaan op de Leegte en meditatie die kan leiden tot Qing 清, Zuivere Leegte en Jing 靜, Innerlijke Rust. Net als de Dao Deh Jing zijn deze twee geschriften niet geschreven door Lao Zi, maar zijn de teksten mondeling doorgegeven en pas veel later door volgelingen op schrift gesteld. Een groot deel van deze uitspraken is te herleiden op de Dao Deh Jing. Beide geschriften staan op de website daoisme.nl en zijn met commentaar en toelichting opgenomen in het boek ‘Mediteren met Lao Zi’.

Het boeddhisme heeft duidelijk invloed uitgeoefend op beide teksten.

De Qing Jing Jing begint met een nadere omschrijving van de Dao zoals in Vers 2:

De DaDao kan niet benoemd worden,

Het is de oorsprong en voeding van al het bestaande

Het is niet benoembaar, om het een naam te geven

stel ik voor: Dao

Leegte en Vorm in Vers 3:

De Dao als eerste beginsel omsluit Leegte en Vorm, beweging en rust

De Hemel is Leegte, de Aarde is Vorm

De Hemel is beweging, de Aarde is Rust

Yang is Leegte, Yin is Vorm

Vers 4:

 Leegte de bron van Vorm

De volgende verzen van de Qing Jing Jing gaan over het bereiken van de Verlichting, het ‘Verwerkelijken van de Dao’ door meditatie, hier door het laten vallen van begeerte, “het vasten van het Hart” Xinhai, door het denken en begeerte als getuige te observeren.

Vers 7:

Laat begeerte permanent los dan komt het Hart tot Innerlijke Rust

Maak het hart grondig leeg dan komt de Geest tot Zuivere Leegte

Vers 9:

Wie begeerte heeft uitgebannen en dan het hart observeert

Ziet het hart als leeg

Wie dan het lichaam observeert ziet het lichaam als leeg

Wie dan vormen buiten zichzelf observeert ziet deze vormen als leeg

Vers 10:

Wie dit volledig heeft gerealiseerd ziet dat deze drie niets anders dan Leegte zijn

Wie de Leegte observeert vanuit de Leegte ziet dat er ook geen Leegte is

Als zelfs de leegte niet bestaand is, is er ook geen niet-bestaan meer

In de diepe staat van meditatie is er geen Leegte, geen bestaan, geen ‘iemand’ meer:

Lao Zi benadrukt in de Dao Deh Jing dat in de Leegte het idee een ‘iemand’ te zijn wegvalt:

Ik begrijp dit:

zolang er (nog) een iemand is,

is er sprake van spanningen en lijden

Als er geen iemand meer is,

Hoe kan er dan nog lijden zijn? (H.13)

In de Nei Riyong Jing, het Geschrift over de Richtlijnen voor de Dagelijkse Meditatie

wordt meer de nadruk gelegd op het laten vallen van het denken dan van gevoelens en begeerte. Beide maken deel uit van het Chinese begrip Xin, Hart, het denken/voelen.

Dit geschrift begint met de juiste (zit)houding bij meditatie:

Vers 1

Richtlijn voor de dagelijkse oefening

Zit (als) alleen, stil

Zit rechtop met de mond gesloten

Sta geen enkele gedachte toe

Vergeet alle vormen en verschijnselen

Vers 2:

Richt je Geest standvastig

Houd je mond en lippen stijf gesloten

Houd je tanden licht op elkaar

Zie niets met je ogen, hoor niets met je oren

Het hart is waakzaam

Vers 3 gaat over de adem, zie ook H.10 van de Dao Deh Jing:

Adem steeds diep en harmonieus

Adem langzaam en volledig uit, subtiel en licht

Soms lijkt het of je ademt, en dan weer niet

Vers 5:

Richt je zo de gehele dag constant op de Zuiver Leegte en de Innerlijke Rust

Het Hart is dan verheven, geleegd van alle vormen, Zuivere Leegte

Geen gedachten, Innerlijke Rust

Voor degene die dit bereikt geldt:

Verblijvend in de Leegte, het niet-zijn, zwerf je rond met de Wijzen (Vers 10)

Dit artikel is een bewerking van een artikel dat is verschenen in Bres 337 jan/feb 2023.
De citaten uit de Dao Deh Jing zijn afkomstig uit de recente directe vertaling van de Dao Deh Jing De Oorspronkelijke Mystieke Wijsheid van de Dao Deh Jing, Het mondelinge onderricht van de Oude Meester Lao Zi over Verlichting, Wijsheid en Meditatie, Zendaochan Uitgeverij 2023. Eerdere publicaties van Ben Zondervan als Wuwen Zi zijn Mediteren met Lao Zi, Van Warven Kampen 2e druk 2020 en De Zenmeester die Blafte, Zendaochan Uitgeverij 2020. Zie ook de boekbesprekingen van deze drie boeken in het Boeddhistisch Dagblad en de website daoisme.nl.

 

Categorie: Boeddhisme Tags: Ben Zondervan, Confucius, Dao Deh Jing, het Geschrift over de Richtlijnen voor de Dagelijkse Meditatie, het Geschrift over Zuivere Leegte en Innerlijke Rust en de Nei Riyong Jing, Japanse Zenmeester Takuan Soho, Lao Zi, leegte, Qing Jing Jing, sunyata, wu, wuwei

Lees ook:

  1. In den beginne… in de mystieke leer van Lao Zi
  2. Boeken – De oorspronkelijke mystieke wijsheid van de Dao Deh Jing
  3. Boeken – mediteren met Lao Zi
  4. Mededogen in de leer van Lao Zi

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.