• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Een weeffout in het westerse boeddhisme

Taigu – Een weeffout in het westerse boeddhisme

18 november 2024 door Jules Prast

Ze stopten op een pleintje in een dorp in de Brabantse Peel om wat proviand in te slaan voor het vervolg van de reis. Hij bleef achter in de auto en besloot toch uit te stappen om zijn benen even te strekken. Toen hij zich op het parkeerterreintje omdraaide, zag hij de open deur. “Domus dei porta coeli” stond er in een boog van gevelstenen met sierlijke hoofdletters boven de deur. “Het huis van God is de poort van de hemel.” De kans kwam als geroepen. Hij stak de straat over, ging de kerk binnen, frommelde twee briefjes van vijf euro in een gleuf en stak drie kaarsen aan, elk voor een in het afgelopen jaar overleden familielid, onder wie zijn moeder.

Het is nu een paar maanden geleden en zijn herinnering keert steeds terug naar dit moment. Als er nu eens had gestaan “Domus buddhae porta coeli”? Het huis van boeddha is de poort van het reine land. Het zou niet in het Latijn hoeven zijn geschreven, van oudsher de taal van de kerk van Rome. In wezen zou er helemaal niets hoeven staan, als er maar gebouwen zouden zijn met een open deur, herkenbaar en toegankelijk voor iedereen, boeddhist of niet, die er in de geest van de dharma even wilde verwijlen.

Eén keer, op reis in Zuid-Korea, was hij onderweg gestuit op een boeddhistische tempel. Hij had zijn chauffeur er laten stoppen. Binnen was er een halfopen sacrale ruimte voor diensten, zichtbaar achter de overkapte schappen die het houten gebouw aan alle zijden omgaven. Rond de tempel was het een drukte van belang met volwassenen en kinderen die onverstaanbare, maar devotioneel klinkende teksten prevelden. Onderwijl legden ze er bloemen neer bij grotere en kleinere boeddhabeelden en brandden ze kaarsjes bij ingelijste foto’s van, naar hij aannam, overleden voorouders.

Dit is een ontbrekende schakel in de praktijk van het westerse boeddhisme. Hier komen sangha’s in beslotenheid bijeen. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat een enkele persoon van buiten de eigen kring, meestal aangemeld, een sangha bezoekt. In de regel echter is de plaats van samenkomst niet toegerust op de toeloop van drommen mensen. Ook de drempel is hoog, want de kern van sangha’s bestaat uit ingewijden met een eigen traditie en rituelen waarmee je vertrouwd moet zijn, wil je eraan kunnen deelnemen.

De sangha’s van het westerse boeddhisme zijn fragmentarisch verspreide, naar binnen gerichte groeperingen. In de geest van het individualistische tijdeigen draait het er in wezen om een scholing voor individualistisch bezinnen en ontwaken. Iedere lidmaat kan zijn opgedane inspiratie tot uitdrukking brengen in de omgang met andere individuen, maar afzonderlijke sangha’s, of verzamelingen van sangha’s met gedeelde uitgangspunten, rekenen zich in de regel geen publieke rol toe.

Het westerse boeddhisme is geen beweging tot opwekking van maatschappelijke cohesie in de geest van de dharma, geen kerk met gebouwen met open deuren en gelegenheid om een kaarsje branden of voor een andere vorm van particuliere devotie op het eigen initiatief van een medelevend lid of een toevallige voorbijganger.

Waarom is dit eigenlijk niet zo? Zijn religie en kerk zulke besmet geraakte begrippen geworden dat boeddhisten hier liever kiezen voor hun eigen individuele spiritualiteit? Is er niemand in boeddhistische kring met de wil en het doorzettingsvermogen om met een ruk aan het roer een wending van de steven in te zetten, zodat een meer coherente, naar buiten gerichte beweging een kans krijgt?

Het wordt tijd dat westers boeddhisme méér gaat omvatten dan monastiek georiënteerde meditatiesessies. Dat het eigen ruimtes opent, die geschikt zijn voor publieke toegang en geledenheid bieden voor een tot dusver onaangeboord potentieel van andere vormen van beoefening. Dat er, behalve voor selecte doelgroepen zoals gedetineerden, militairen en in ziekenhuizen en hospices opgenomen patiënten, ook geestelijk verzorgers worden opgeleid die vanuit boeddhistische gebouwen van samenkomst plaatselijke gemeenschappen kunnen ondersteunen.

Waarom geen stichtingen oprichten die actief geld inzamelen voor dit soort initiatieven? Dat open-deur-gebouwen tot viering van de dharma niet al in groten getale bestaan in het openbare domein, is een weeffout in het westerse boeddhisme. Deze weeffout staat de opkomst van een westers cultuurboeddhisme in de weg.

 

Categorie: Boeddhisme Tags: dharma, Het huis van God is de poort van de hemel, ontbrekende schakel, open-deur-gebouwen, westerse boeddhisme

Lees ook:

  1. Slaaf van de vrijheid
  2. Op het pad van de Boeddha in de westerse samenleving
  3. Spirituele wedergeboorte: welkom bij de Tara Task force
  4. Nathan – Bijeenkomst in waarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    19 november 2024 om 07:28

    Waarde Taigu,

    Je kon verwachten dat iemand als ik, Westers of Neo-boeddhist in hart en nieren, hier een mening over had. En die is verrassend negatief – nee, een Westers ‘cultuurboeddhisme’ is niet wat we nodig hebben in de moderne tijd. Omdat Dharma
    • In de kern een invididueel pad is ter verbetering van je leven, natuurlijk gebaseerd op Metta voor alle andere levende wezens
    • Versterkt wordt door een netwerk van spirituele vriendschappen/klankborden, de Sangha
    • Maar nadrukkelijk verZWAKT wordt als dat netwerk afzakt naar groepsgedrag (Bala)
    moeten we gigantisch uitkijken met invullen van gedrag als boeddhisten gezamenlijk naar ‘de maatschappij’ laat staan de politiek. Voor je het weet zijn we in negatieve vorm een extra Zuil in onze nog steeds deels verzuilde samenleving, en zien mensen eerder negatieve dan positieve invloed van ‘die Boeddhisten’.

    In Nederland merk je dat al bij brede maatschappelijke discussies. I.h.a. spreken Westers/geëngageerde boeddhisten zich pro-milieu en pro-menselijkheid (dus anti-discriminatie) uit. Maar de publieke brieven recentelijk waar pro-menselijkheid zich vertaalde naar een mening pro-Gaza en anti-Israel (nog voor de Amsterdam-rellen) schoten m.i. al veel te ver door, en misten een hele hoop van de complexiteit van de situatie en de verstikkende terreurcultuur onder extremisten aan beide zijden.

    Net zo vind je, in de door jou blijkbaar bewonderde sociale cultuur in Azië, bij wat verder zoeken massa’s excessen. De Koreaanse tempels waar monniken samen met hun volgelingen brandbommen bij elkaar over de muur werpen, vanwege een vete over macht en bezit. De Japanse tempels die van 1930-1945 volgelingen opriepen hun metaal, inclusief de tempelbellen, te laten omsmelten tot kanonnen. De Tibetaanse diaspora-volgelingen die elkaar de hersens inslaan over de vraag wie de juiste Karmapa-tulku is, en of je een bepaalde mystieke vorm als Bodhisattva mag vereren danwel als duiveltje moet uitbannen. De grote groepen ‘boeddhisten’ in Myanmar, Thailand en Sri Lanka die in hun cultuurcentra en tempels eerder bezig zijn met groepspolitiek bedrijven dan met echte verbetering van hun ethisch gedrag; inclusief goedpraten van of zelfs aanzetten tot racisme en geweld naar alle niet-boeddhistische groepen in hun land.

    Dus nee, laat het zich maar lekker organisch ontwikkelen zoals het nu gaat. Met een gezicht naar buiten toe waar de maatschappij dat blijkbaar gewenst vindt, zoals bij gedetineerden. militairen en patienten. Als daaruit ooit iets van “boeddhistische gebouwen van samenkomst die plaatselijke gemeenschappen kunnen ondersteunen” voort gaat komen zonder bezoedeld te worden door de schapen-gedragingen die aan groepen verbonden zijn, prima. Maar ik ben bang dat dit vooralsnog een brug te ver is; de ervaringen uit Azië vind ik hierin een waarschuwing, het is eerder deprimerend dan veelbelovend.

    Met gevouwen handen,

  2. Nirvair Kaur de Ruiter zegt

    19 november 2024 om 10:00

    Wellicht is de westerse dharma beleving gebaseerd op ons westerse nu nucleaire familie gedachtengoed.
    In hoeveel Nederlandse gezinnen…of zelfs bij familieleden of vrienden, kun je nog zomaar binnenkomen zonder afspraak, zonder aankondiging die dagen of zelfs weken tevoren gemaakt had moeten worden??

    In de Aziatische boeddhistische landen is het familieverband, het culturele verband, en de gemeenschapszin dikwijls sterker….en heeft de beleving van de religie een hele andere plaats in de samenleving.

    Jammer genoeg is de westerse samenleving nu meer gericht op individueel leven..waarin de geestelijke gezondheid en het samen beleven een andere, minder belangrijke plek heeft…😥

  3. Taigu zegt

    19 november 2024 om 15:53

    Aan Ujukarin en Nirvair Kauef,

    Als je een steen in het water gooit, kun je grote kringen verwachten.

    Ik zie echter niet in waarom we verspreid door Europa geen boeddhabeelden langs de openbare weg kunnen hebben, of gebouwen waar je in de geest van de dharma enige tijd kunt doorbrengen.

    Er zijn boeddhistische gemeenschappen die zich kerk noemen of hebben genoemd, zoals die van Thich Nhat Hanh of die van reine-landboeddhisten in de VS.

    Verzuiling is een typisch Nederlands fenomeen en behoort inmiddels tot de geschiedenis. Laten we Azië niet sterotyperen; dat is evenzeer door modernisering aangeraakt als ons deel van de wereld.

    Kortom, het gaat er bij mij niet in waarom westerse boeddhisten zich niet meer in de samenleving kunnen manifesteren, de dharma letterlijk kunnen uit-dragen en voor anderen beschikbaar maken, zonder te evangeliseren.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.