• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kernelementen van boeddhistische therapie (2 en slot)

Kernelementen van boeddhistische therapie (2 en slot)

28 september 2024 door Ksaf Vandeputte

De meeste psychotherapeutische stromingen hebben gemeenschappelijke elementen: authenticiteit van de therapeut, gericht blijven op de unieke weg van de cliënt, eerder focussen op het therapeutische proces en minder op de inhoud van woorden…

Boeddhistische psychotherapie is daarin niet anders maar kan ook de duizenden jaren oude ervaring met meditatie en de inzichten in de oorzaken van lijden toepassen. Boeddhistische psychologie omvat zowel de ‘gekende’ bewustzijnstoestanden als de in het Westen nog steeds als ‘bijzonder’ beschouwde spirituele ervaringen. Spiritualiteit is ‘gewoon’ beseffen dat er omvattende ‘krachten’, ‘energieën…’ bewustzijnsvormen bestaan. Door dit besef kan ik als boeddhistische therapeut vertrouwen op een liefdevolle kracht die mij, mijn cliënt en het therapeutisch proces omvat. Sterker nog: het ben niet ‘ik’ maar het is enkel deze kracht die mij en mijn cliënt draagt doorheen alle onzekerheid en pijn.

Elke psychotherapeutische aanpak is volgens mij gebaat bij zo weinig mogelijk barrières tussen psychotherapeut en cliënt. In de praktijk betekent dit in stilte en liefdevol aanwezig zijn bij je cliënt. Omgekeerd belet liefdevol aanwezig zijn niet om professionele therapeutische vaardigheden toe te passen.

Ik heb lang gepiekerd over een model dat mijn kennis van boeddhisme en psychotherapie kon integreren. Tot ik besefte dat ik altijd weer terug kan vallen op de eerste leerrede van Boeddha: zijn leer van de Vier Edele Waarheden als uitweg uit het lijden. Dat is een heldere basis van de boeddhistische visie en kan meteen ook de basis vormen van wat elementair is in boeddhistische psychotherapie.

1e Edele Waarheid: erkennen van het lijden

Het feit dat een cliënt zich bij mij als psychotherapeut aandient betekent dat hij zijn lijden erkent en bij mij een uitweg zoekt uit zijn lijden. Mijn belangrijkste aanbod is dat ik erken samen met mijn cliënt ook een wezen te zijn dat nu eenmaal lijdt. Het kernelement hier is dus zo authentiek en kwetsbaar mogelijk aanwezig zijn. Het sleutelwoord is vertrouwen.

Als boeddhistisch therapeut accepteer ik zoveel mogelijk zonder oordeel, concept of strategie wat zich aandient. Dat is tegelijk een houding van niet-weten. Hoe getraind ik ook ben, elke cliënt is een nieuw, complex, ongekend wezen. Zijn weg naar inzicht is uniek en kan ik enkel respecteren.

2e Edele Waarheid: inzicht in de oorzaken van het lijden

Minder duidelijk is of mijn cliënt naar de pijnlijke oorzaken van zijn lijden durft kijken. Als therapeut heb ik een hele set van vaardigheden die mijn cliënt helpen om diepere niveaus in zichzelf te exploreren. Als boeddhistisch therapeut kan ik daarnaast ook meditatietechnieken en boeddhistische inzichten aanbieden. In die zin ben ik ook een leraar, maar enkel in die mate dat ik boeddhistische levenshoudingen belichaam: alles aanvaarden wat zich aandient, me baseren op feiten in plaats van op speculatie, vertrouwen in de onderstroom van het leven…

Ik intervenieer zoveel mogelijk vanuit rust en neutrale observatie. Deze onderzoekende houding kan ik ook samen met de cliënt aannemen. Dit is een houding van ‘meditatief bewustzijn’ als open aandacht voor wat is. Het is geen techniek maar ook voor mij als therapeut en privépersoon een levenslange poging om inzicht te krijgen in lijden. Hoe veiliger de cliënt zich bij mij voelt, hoe meer hij echt durft kijken naar de oorzaken van zijn lijden, hoe meer kansen hij zelf creëert op heling.

De grote paradox in psychotherapie is dat het voornaamste ‘werkinstrument’ van mij en van mijn cliënt ons ‘zelf’ is. Het zelf is in de klassieke psychotherapie gewoon onze individuele manier van waarnemen, voelen, denken en handelen. In de boeddhistische psychologie is ons zelf tegelijk ook de grootste oorzaak van ons lijden omdat het per definitie ons bewustzijn vervormt. Omgekeerd worden we maar bewust naarmate we in staat zijn ons zelf los te laten…

Ook al werk ik in de praktijk in de eerste plaats ‘met’ mijn zelf en met dat van mijn cliënt, ik kan mijn aandacht voor wat zich aandient ook verschuiven van het zelf naar andere manieren van omgaan met de realiteit:

  • Ik stimuleer directe ervaring in plaats van (per definitie gekende) concepten. De meest directe ervaring is de lichamelijk doorvoelde, waarop ik me best zoveel mogelijk baseer. Als mijn cliënt ‘over’ zijn ervaring praat, veel herhaalt en ervaringen vastpint, peil ik telkens opnieuw naar zijn directe ervaring van lichaam, emoties en gedachten.
  • Ik blijf zoveel mogelijk uit de overdracht. Het kan tijdelijk nuttig zijn dat ik een projectiescherm ben voor mijn cliënt, zodat hij veilig allerlei emoties, opvattingen uit zijn eigen leven op mij afreageert en er nieuwe vormen van uitprobeert. Fundamenteler is het vermogen om samen te oefenen in neutraal en met mededogen observeren van zichzelf en van de situatie.
  • Ik kan switchen van mijn cliënt als persoon met ‘eenduidige, vaste’ eigenschappen naar polariteiten en verborgen deelpersoonlijkheden (de ‘sterke’, het ‘slachtoffer’, de ‘redder’…). Ik help mijn cliënt om zijn onontgonnen facetten in de eerste persoon te beleven (hoe is het om nu de ‘sterke’ te zijn, en nu het ‘slachtoffer’?).

 

3e Edele Waarheid: transformeren van het lijden

De boeddhistische benadering om ons lijden te transformeren is destructieve energie omzetten in constructieve energie. Bijvoorbeeld door woede om te buigen naar assertiviteit, of (zelf)verwijten om te buigen naar mededogen en inzicht in eigen en andermans noden. Essentieel in onze cultuur is het ombuigen van het concept van ‘autonoom moeten functioneren’ naar het zoeken naar hulpbronnen. Hulpbronnen kunnen kwaliteiten, ervaringen en personen zijn. Die vindt de cliënt zowel in zijn innerlijke voorstelling en verleden, in zijn reële leefwereld, als in spirituele belevingen.

Een zeer krachtige, boeddhistische benadering is het eigen perspectief van de cliënt ombuigen naar het perspectief van de ander. Zeker het perspectief van de belangrijke ander (familie, partner) maar ook het perspectief van de  ‘gewone’ ander (vrienden, buren, kennissen). Ik heb dus aandacht voor de momenten waarop mijn cliënt niet enkel over zichzelf praat maar over hoe hij relaties aangaat en onderhoudt, ik heb aandacht voor zijn mededogen, en vooral voor zijn positieve inbreng in relaties en situaties.

4e Edele Waarheid: het volgen van het Juiste Pad

Het ‘Juiste Pad’ bestaat uit vaardigheden die het lijden voorkomen of verlichten (het juiste inzicht hebben in onze situatie, de juiste aandacht opbrengen voor wat zich aandient, op een juiste manier handelen in een situatie, de juiste zorg hebben voor onszelf…)

Ik focus minder op negatieve emoties en gewoonten maar erken en versterk vooral gewenste of al aanwezige positieve vaardigheden. Vaak onderkent mijn cliënt die vaardigheden niet maar toont hij de facto wel al elementen van het ‘Juiste Pad’ in de therapie. Bijvoorbeeld de moed om naar zichzelf te kijken, doorzettingsvermogen, gevoelig in plaats van afgeschermd zijn, doorleefde stiltes toelaten in plaats van over onzekerheid heen praten, momenten van mededogen en inzicht…

De elementen van het ‘Juiste Pad bieden mij dus een set van concrete aandachtspunten voor een beter leven. Al blijft hét kernelement hoe dan ook hoe liefdevol ik durf zijn als therapeut en hoe zichtbaar als medemens…

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ksaf Tags: aandachtspunten, Beter Leven, Boeddhistische psychotherapie, juiste pad, mededogen, psychotherapeutische stromingen

Lees ook:

  1. De kunst van het geluk 1
  2. Mildheid en meedogenloosheid
  3. Dick –  ‘ze lopen me straal voorbij – te oud’
  4. Ludo – Meer is er niet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.