• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddistische doeners en denkers – de serie 71

Boeddistische doeners en denkers – de serie 71

15 augustus 2024 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Het is met enige terughoudendheid dat ik reageer op de oproep van het Boeddhistisch Dagblad om mijn prille ervaringen met het boeddhisme op te tekenen. Ik heb inmiddels geleerd dat het verstandigste wat je terzake kunt doen erin bestaat om te zwijgen. Met zwijgen geraken deze pagina’s echter niet gevuld, dus komaan, gun me dat ik al struikelend verder schrijf.

Het is nu zo’n vier jaar geleden dat ik voor het eerst de Ho Sen dojo in Antwerpen binnen stapte. Ik was niet op zoek naar het boeddhisme en al evenmin naar zen. Ik was enkele jaren voordien in een depressie verzeild geraakt. Dat zorgde niet enkel voor donkere gedachten maar mijn vrouw zei me ook dat ik kwaad was op de wereld, véél te kwaad om nog gezond te zijn, lastig zelfs, eigenlijk onuitstaanbaar. Het heeft een tijd geduurd alvorens het tot mij doordrong dat ze gelijk had, zoals het altijd een tijd duurt alvorens het tot mij doordringt dat ze gelijk heeft. “Zoudt ge niet eens mediteren”, had ze me gezegd. “Zo om een beetje rustiger te worden.” Ik had aanvankelijk helemaal geen zin om al mantra-zingend op een kussen het nirwana binnen te treden met op de achtergrond de zeemzoete stem van de new age miljonair Deepak Chopra, maar toen de wanhoop hard op de deur bonsde, besloot ik dat ik toch iets moest doen en zocht ik via het internet op wat de meest saaie vorm van meditatie is. Geen gewauwel, geen gezeik, gewoon mediteren. Dat bleek dus zazen te zijn.

In de dojo, eigenlijk een nagenoeg kaal gestript appartementje vlakbij het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen, werd ik ontvangen door een vriendelijke Italiaan, Franco, die me de do’s and don’ts van de dojo uitlegde en me meteen het diepe in smeet voor anderhalf uur zazen. Het was winter en we zaten volop in de COVID-pandemie, waardoor niet enkel de aanwezigheid in de dojo beperkt werd gehouden maar ook alle ramen wagenwijd open stonden. Ik had nog nooit gemediteerd en tijdens die eerste zazen dacht ik verschillende keren dat ik dood zou gaan. Wat duurde dat ellendig lang en wat deed alles toch zo vreselijk veel pijn. Ik weet nog steeds niet waarom ik ben blijven gaan. Ik trok zo’n twee keer per week naar de dojo en telkens zei mijn vrouw als ik de deur uit ging: amuseer je. Dan moest ik haar verduidelijken dat ik me in de dojo absoluut niet amuseerde.

Het heeft maanden geduurd alvorens ik ook wat over zen begon te lezen. Ik wilde met name weten wat ik daar nu precies zat te doen. Zazen prikkelde de rationele mens in mij, precies omdat er zo weinig ratio aan te pas komt. Wie is opgevoed met de boodschap dat je maar best over alles eerst eens goed nadenkt en die rationele houding aangescherpt krijgt in een academische opleiding, botst al gauw met de instructie van de leraar dat het denken illusoir is en zazen je aanspoort de zuivere ervaring – ontdaan van alle concepten – te koesteren. Dat zorgde aanvankelijk voor verwarring, want hoe kan je als mens laveren door de complexiteit van het dagelijks bestaan zonder de overpeinzingen van de ‘geest’? Het heeft lang geduurd alvorens het besef rijpte dat het geen of of verhaal is, maar het inzicht dat de opdeling van de werkelijkheid in concepten weliswaar een handige en zelfs levensnoodzakelijke tool is, maar daarom geen definitief inzicht geeft in de werkelijkheid als dusdanig. Geloof niet zomaar alles wat je denkt, zelfs al zijn die bedenkingen het resultaat van een weloverwogen en rationeel proces. Dat inzicht was absoluut bevrijdend omdat het toelaat rotsvaste overtuigingen te relativeren en de onlosmakelijke verbanden te zien tussen… tja, tussen alles eigenlijk.

Ik heb inmiddels behoorlijk wat literatuur over boeddhisme en zen achter de kiezen. Mijn sympathieke leraar Luk de Winter wil me wel eens jennen met de boodschap dat dat allemaal onbelangrijk is. De ervaring, weet je wel. Ik kan inmiddels erg genieten van de paradoxen waar zen voortdurend mee speelt. De geschiedenis van zen is er één van relativeren van schrijvelarijen en ondertussen gigantische bibliotheken vol schrijven met koans, diepzinnige beschouwingen, wijsgerige poëzie en dies meer. De ongerijmdheid, weerbarstigheid, tegendraadsheid, onconventionaliteit en ja, zelfs humor waarmee zennies door het leven lijken te gaan, hebben mijn hart veroverd.

En er is geen God. Dat is ook mooi meegenomen. Of misschien wel, maar dan geen alwetende pief ergens op een wolk, en dan is dat ook weer handig meegenomen, maar verder niet zo vreselijk belangrijk.

Ik besefte het pas nadien, toen er nog maar eens twee Getuigen van Jehova hadden aangebeld, dat ik hen had gezegd dat ik boeddhist ben. Het was er zomaar uitgefloept. Nadien zat ik er een hele tijd over na te denken waarom ik dat nu precies gezegd had. Ik was boeddhist geworden, zoals ik naar de dojo was getrokken, zomaar, zonder daar al te veel over na te denken. Dat vond ik dan weer een schone gedachte die geen nood had aan verdere overpeinzingen.

Ik ben verder niet zo’n hele goeie boeddhist. Ik zit niet dagelijks op mijn matje, kan me nog opwinden over de gang van zaken in de wereld en krijg pukkels van mensen die Lord Buddha zeggen. Dat herinnert me aan een bezoekje aan een Birmese noedeltent vlakbij de dojo waar ik een tijdje geleden met mijn zeventienjarige zoon was gaan eten. De uitbaters zijn boeddhisten en toen ik de heer des huizes mijn zoon had voorgesteld en al lachend had gezegd dat hij ‘nog geen boeddhist’ was zei de man hem: “Dat is allemaal niet belangrijk jongeman. De Boeddha heeft gezegd dat je naar best vermogen je eigen leven moet leiden. Dat is belangrijk.”

Was getekend Jan de Zutter. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl
Jan de Zutter (1962) is beeldend kunstenaar en schrijver. Hij is inmiddels gepensioneerd als woordvoerder aan het Europees parlement en was voordien journalist. Hij studeerde af als kunsthistoricus aan de universiteit van Gent. Hij woont in Antwerpen.

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Geluk, Zen Tags: 71, Jan de Zutter, serie

Lees ook:

  1. Dick – Woorden
  2. Geen dood, geen vrees (23) – Dood
  3. Dick – Theekommen
  4. Boeddhistische doeners en denkers (59) – de serie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Benni De Meulder zegt

    15 augustus 2024 om 18:15

    🙏

  2. Louis zegt

    16 augustus 2024 om 19:49

    Zo herkenbaar! Dank!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.