• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (8)

Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (8)

6 juli 2024 door Nicole Mulders

Veel mensen hebben een boeddhabeeld in huis of tuin en branden wierook. Maar waar staat dat beeld eigenlijk voor? Wat weten ze van het boeddhisme? Is het een godsdienst, een sekte? Hoeveel boeddhisten zijn er in Nederland, op de wereld? Wat doen boeddhisten behalve op een kussentje zitten? Hoe word je boeddhist? En waarom? Zijn boeddhisten geweldloos? Sommige boeddhisten  zeggen dat er wedergeboorte is. Wat is dat en wil je wel opnieuw geboren worden? Is de Dalai Lama een boeddhistische God? Hoe herken je een boeddhist? Zijn er boeddhistische zendelingen, leraren? Nicole Mulders gaat voor het BD op onderzoek uit, praat met niet-boeddhisten en legt ze vragen voor. Haar bevindingen worden de komende tijd in een serie in het BD geplaatst.

Van het boeddhisme wist hij weinig. Maar dat haalde Björn Hendrix in toen hij op zijn negentiende naar Thailand ging. “Een prachtland waar mensen veel respect voor elkaar hebben. Ook voor andere wezens. Dat was indrukwekkend.”

Twaalf jaar terug ging Hendrix naar Thailand. Een periode waarin hij best negatief in het leven stond. “Ik had echt het gevoel dat ik de wereld moest herontdekken.” Aan het ontdekken was hij in de pubertijd niet toegekomen. “Iets wat je normaal op die leeftijd doet. Ik had geen doorsnee jeugd. Ik kwam uit de kast en was daar mee bezig. Ik was vooral aan het struggelen.” Hendrix bekent dat hij zich eigenlijk pas op zijn 30e echt ging ontwikkelen. “Toen ging ik aan mezelf werken. Ik ben best lang naïef gebleven.”

Warm nest

Hij komt gelukkig uit een warm nest. ”Vooral dankzij mijn moeder en mijn opa. Zij stonden vroeger altijd voor mensen klaar.” Zijn opa had Indonesisch bloed. “Misschien dat dat met elkaar te maken heeft. Hij was ook open minded. Maar ook een ouderwetse man van het AVG.”

Toen zijn Afrikaanse vriendin de eerste keer bij Hendrix op bezoek kwam, vroeg zijn moeder of ze wilde blijven eten. “Zij was verbaasd. Wist niet wat ze hoorde. Vond dat mooi. Nederlanders vragen zoiets bijna nooit.”

Hij zelf is iemand die altijd het gesprek wil aangaan als dingen schuren. “Ik wil weten wat de achtergrond van mensen is. Als ze ergens geen begrip voor hebben, komt dat voort uit onwetendheid.”

Zijn Afrikaanse vriendin krijgt wel eens een vervelende opmerking over haar kleur. Maar zij heeft geen zin meer om het gesprek met die mensen aan te gaan. “Ik ben daarin anders. Ik wil het gesprek blijven voeren, bijvoorbeeld als het over mijn geaardheid gaat.” Maar hij voegt eraan toe dat kleur te zien is en geaardheid niet. “Toch een verschil.”

Chiang Mai

Het respect dat hij in Nederland wel eens mist, zag hij in Thailand wel. Hij ging op vakantie met een groepsreis. “Mijn moeder wilde liever niet dat ik op die leeftijd alleen ging.”

Hij koos bewust niet voor het zuiden, want wist dat dat een regio was om vooral te zonnen. Dus ging hij naar het noorden, naar Chiang Mai, zodat hij wat van het land kon zien. Daar kreeg hij best wat van het boeddhisme mee.

Het viel hem op dat iedereen er zo respectvol was. “Dat hebben ze niet alleen voor mens en dier, maar eigenlijk voor alles. Ze zijn dankbaar voor alles wat er leeft, vanwege de reïncarnatie. Ze hebben ook respect voor wat ze eten, want het kan zomaar zijn dat het gerecht dat op je bord ligt je opa is.”

Thailand is voor hem een gemeenschap waar iedereen voor en met elkaar leeft. “Ik voelde me daar op straat heel prettig. Ik kon er zijn wie ik ben, terwijl ik heus opviel als witte man.”

Dat respect zag hij ook duidelijk terug in de tempels in Thailand. “En het was mooi om monniken te zien.”

Offers

Ook bijzonder vond Hendrix de offers, die de gemeenschap geeft aan anderen. “Dat zegt iets over het volk. In Nederland kennen we dat niet.”

Het enige wat ik niet fijn vind, is dat Aziaten niet duidelijk zeggen wat ze bedoelen. Nederlanders zijn direct, en daar voel ik me beter bij.”

“Het geloof kan iets moois zijn””, concludeert Hendrix. “Het zou voor saamhorigheid moeten zorgen. Toch sluit het ook mensen buiten. Ik geloof dat we in Nederland zijn verloren waar het om draait. Het boeddhisme is daarin heel anders.”

—

‘Björn kende ik niet voor onze ontmoeting. Maar hij komt sympathiek en verstandig over. Hij denkt dat mensen soms verkeerde dingen zeggen uit onwetendheid. Daarom wil hij de achtergrond van mensen kennen. Komt mij voor een dertiger wijs over. Is misschien een boeddhistische trek?’

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Nicole Mulders Tags: Björn Hendrix, Boeddha? Wie is dat?, serie

Lees ook:

  1. Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (6)
  2. Guy – Dhamma en de Boeddha’s
  3. Over Theologie 36: Hocus pocus
  4. Dick – Heilig in Mustang

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Nicole Mulders

Nicole Mulders schrijft met passie over spiritualiteit, boeddhisme en andere zaken die in haar ogen belangrijk zijn. Info: dharma-tekstproducties.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.