• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Wortels in wanhoop

Taigu – Wortels in wanhoop

4 juli 2024 door Jules Prast

God dood, het gouden kalf alom aanbeden, oorlog aan de grenzen, en eigen volk eerst. Waar haalt ‘onze cultuur’, die van de blanke homo sapiens, in vredesnaam haar morele superioriteitsgevoel vandaan?

Je zou bijkans vergeten dat alle religie, de boeddhistische incluis, wortels heeft in wanhoop. En dat alle religies altijd om relevantie hebben gestreden en uit eigen naam hebben gemoord en andere grotere en kleinere ellende aangericht.

Demografisch en economisch raakt de blanke homo sapiens zijn eeuwenlange overwicht in de wereld kwijt. De democratische waarden waarvoor een eeuw lang, met vallen en opstaan, is gewerkt, zijn door de anderen in de wereld op hun manier overgenomen en het blanke is al veel langer in alle soorten kleuren wedergeboren, en vice versa. Instituties kraken in hun voegen, wanhoop over verandering is tastbaar, en nieuwe cults schieten als paddestoelen uit de grond. In zulke wanhoop krijgen oude religieuze voorstellingen als een vluchtheuvel opnieuw vat op de menselijke verbeelding. Niets nieuws onder de zon.

De natiestaat, dat monument van de vroegmoderne geschiedenis, is als Hotel California: je kunt wel proberen uit te checken, maar verlaten kun je het niet. Vormen lijken in de tijd verankerd, maar worden van binnen uit omgewoeld. Alweer niets nieuws onder de zon.

De blanke homo sapiens ontwaakt als in een nachtmerrie in een diverse, multiculturele wereld en weet zich geen raad. Wanhoop doet hem grijpen naar begripskaders die, God dood of niet, gevoed worden door religieuze grondteksten, ontworpen in een lang verleden tijd, mede om een idee van vastigheid te scheppen.

Iedere religieuze voorstelling is precies dat: een voorstelling van mensen die zoeken naar een kompas om te laveren door de ruige omstandigheden van het leven. Jezus de zoon van God? Het beruchte ‘filioque’ is lang na dato van de in zijn historiciteit onkenbare Joshua erbij gemoffeld in het westelijke Latijnse credo en geloofsteksten zijn dienovereenkomstig aangepast aan de christelijke triniteit.

Wie de boeddhistische geschiedenis kent, kan weten dat, mutatis mutandis, redacties door concilies en reconstructies van verloren gegane teksten ook hierin hebben plaatsgevonden, in alle vertakkingen. Dé grote boeddhistische scheidslijn loopt tussen hen die de ‘Verhevene’ buiten zichzelf projecteren en degenen die boeddha in zichzelf proberen te laten groeien.

Evenals Jezus, of Socrates, ligt Boeddha bedolven onder een hoeveelheid teksten die toegang tot de ‘oorspronkelijke’ zonder subjectieve selectie volstrekt onmogelijk maken. Alsof levende verbeelding niet veel krachtiger is dan ahistorische objectiviteit. Ook iedere boeddhistische voorstelling is precies dat: een voorstelling van mensen die een weg van hoop plaveien uit wanhoop over het leven.

De uitdaging is altijd geweest en zal altijd zijn om verbinding te vinden door zich nieuwsgierig en welwillend te verdiepen in elkaar, door het vreemde binnen te halen en het eigene te vervreemden. Niet iedereen zal daarin kunnen of willen meegaan, dus leiderschap is vereist van hen die in hun wanhoop niet zien, maar toch durven te geloven, en zich weten te verliezen, terwijl zij in de ander worden wedergeboren.

Humaniteit, de humaniteit van Hisamatsu’s ware mens, een humaniteit die wortelt in wanhoop over de incongruentie van de in alles altijd doorschijnende, oorspronkelijke chaos en de gestileerde kosmische resonantie van de Tao, is onze uitdaging en opdracht. Harmonie met de natuurlijke habitat van de mensheid is een verleidelijke romantische sirenezang, maar de incongruentie definieert de condition humaine meer dan de kosmische resonantie, die op wereldschaal een utopie zal blijven zolang niet iedere mens, tot de laatste ziel, zijn transcendentie in bevrijding heeft gevonden. Wij verkijken ons misschien ook op deze kosmische resonantie, waarin je met evenveel recht een legitimering door een bepaalde school van een sociaal wenselijke wereldorde zou kunnen zien.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: condition humaine, harmonie, Socrates, teksten, verbinding, wortels in wanhoop

Lees ook:

  1. De drie mythen: de boeddhistische toren van Babel
  2. Doe de goeroetest
  3. De man in de machine in onze geest
  4. Guy – dhammazaadjes – Zuiver handelen (P. samma kammanta)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Pijls zegt

    9 juli 2024 om 03:06

    Je schrijft dat alle religies en ook het boeddhisme wortelen in wanhoop. Is daar enig berwijs voor? Veel godsdienstwetenschappers denken dat alle religies ooit animistische wortels hadden. Is het animisme wanhoop?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.